Nekromanti Några frågor om NX

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,653
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag kollade på illustrationer till NX på gothcon och gillade verkligen vad jag såg. Tidigare inkarnationer av spelet har inte riktigt tilltalat mig men NX verkar mycket spännande!

* Hur ser rymdfarten ut 2060? Har vi en rymdhiss? Kolonier på mars och baser på jupiters månar? Bygger man för fullt städer på månen och i omloppsbana?

* Vilka länder / vilken världsdel kommer att ligga i fokus? Europa som tidigare? Kina och Indien?

* Vad dominerar världspolitiken 2060?

* Vad är nytt och coolt inom teknologi / vetenskap 2060? Vad ligger i forskningens frontlinjer?
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Terje said:
Hm, jag kommer inte ihåg att jag läst nått sånt, men så kan det vara. Synd i så fall, men jag har ju hur som helst Transhuman Space.
Läs Martin Fröjds svar till mig på bloggen här:
http://n3.nogo.se/2008/11/04/vad-som-inspirerar-mig-just-nu/#comments
Typ så här:
(Kosta)
Sitter och funderar. Ingen inspiration kring rymden? Lämnar ni det helt. Jag minns att jag verkligen gillade Operation Mangala för länge sen, liksom mitt nyligen införskaffade TransHuman Space. Kommer det bli något av det i N3 eller är jorden för upptagen av sig själv?

(Martin F)
Rymden i N3 är i stort oförändrad från N2. Neotech är inte ett rymdspel, men rymden är ett element, en “final frontier”.

THS känns lite annorlunda. Nu var jag iofs inte på GC, men det scenario som presneterades där kändes väldigt william gibson och väldigt cyberpunk/technopunk men inte så mkt postcyberpunk, eller rymdinriktat alls (naturligtvis).
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Vad jag menade med min kommentar var att rymden inte är ett fokusområde för NX, på samma sätt som det inte var det i tidigare versioner. Rymden är en av många "äventyrsplatser". Om man ger rymden för mycket fokus så ändrar spelet helt karaktär, och man börjar lämna *punk-genren och går in i ren sci-fi. Dessutom är det svårt att argumentera för enorma framsteg inom rymdfart (större än vad som redan finns i Neotech) jämfört med dagens teknologinivå. Rymdfarten har ju stått rätt still ett tag.

Så, som sagt. Operation Mangala funkar lika bra i NX som i N1 eller N2. Men det är inte TransHuman Space.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag ska svara kort på dina frågor:

Rymdfarten: Det finns en experimentell rymdhiss. Det finns en handfull kolonier på mars och månen. Några baser på jupiters månar och motsvarande. Omloppsbana har som tidigare en hel del rymdstationer.

Geografisk fokus: Även om Europa tar stor plats i världen, så kommer inte NX fokusera på Europa utan på Hong Kong.

Världspolitiken: Det är en hel del riktigt dramatiska saker på gång. Madagaskar är på upphällningen - ska de tyna bort eller gå i massivt krig? Nordamerika kokar av inre spänningar, orsakade av Texas och Utahs minst sagt extrema idéer. Kina funderar på att lägga sig i Japans eviga anfallande av Korea. Och Skandinavien har börjat kolonisera Ryssland och vifta med vapnen åt olika håll och kanter.

Ny teknologi: Kisel är på väg ut och biologi är på väg in. Robotar finns det redan gott om, men biologisk modifiering är hett. I frontlinjen ligger nanoteknologi och ett par biologiska "graaler" som tycks ha hittats.
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
RipperDoc said:
Så, som sagt. Operation Mangala funkar lika bra i NX som i N1 eller N2. Men det är inte TransHuman Space.
Det var så jag uppfattade dig, tror jag iaf :gremwink: Och jag trodde egentligen inte NX skulle fokusera på rymden (det är inte vad jag egentligen väntade mig). THS är helt annorlunda än det jag fått fram av NX via bloggen.

Ser iaf fram som fan mot släpp, då jag är en samlare och användare av tidigare produkter :gremsmile:
Terjes fråga handlade iofs lite om det fanns kolonier på jupiter etc. Kommer det beskrivas eller lämnas öppet?
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,653
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Ok, det låter riktigt bra! Jag kommer förmodligen att själv lägga större fokus på rymdfarten, men det verkar som att det redan finns en grund för det i spelet. Hong Kong som utgångspunkt känns rätt. Jag ser verkligen fram mot spelet!
 
Top