Nekromanti Några frågor om layoutning

L337

Warrior
Vilket program bör jag egentligen använda för att få ett någorlunda snyggt resultat utan att programmet är för krångligt?
Jag har provat indesign lite men jag fattar inte hur man lägger in bilder.
Finns det något gratis layoutprogram som är någorlunda bra?

Krille har ju gjort något sorts 6 småsidor (tror jag det var) på 1 a4 i sina GIRLS dogmarollspel, men är det någon som vet hur han gjorde det (han kanske själv kan förklara :gremlaugh:)?

Krille

Lord
"Krille har ju gjort något sorts 6 småsidor (tror jag det var) på 1 a4 i sina GIRLS dogmarollspel, men är det någon som vet hur han gjorde det (han kanske själv kan förklara )?"

Tricket är att det är en A4-sida med sex textrutor länkade till varandra, på ungefär följande sätt:
<table border=1><tr><td>1</td><td>2</td><td>3</td></tr><tr><td>4</td><td>5</td><td>6</td></tr></table>

...nej, det var inte svårare än så. Eller jo, jag lade in lite viklinjer i sidmallen också. När man bara jobbar med en sida så kan man kosta på sig att mecka lite extra.

Snow

Swashbuckler
Jag har provat indesign lite men jag fattar inte hur man lägger in bilder.
Välj "Place" eller "montera" eller "placera" eller något i den stilen... samma som du gör för att lägga in texter (du skriver väl inte direkt i indesign?)

bläddra till bilden

klicka ok

klicka där du vill ha bilden

Om du vill skala om den så måste du efter omskalning högerklicka på den och välja "Fit to frame".
Håll nere shift när du skalar så att bilden behåller sina proportioner.

L337

Warrior
Nja, jag kör ctrl+c och ctrl+v för texten. :gremgrin:
Tack för hjälpen, fast det var lättare att få in bilderna så som krille skrev (har inte hittat placera eller liknande än).

Krille

Lord
"har inte hittat placera eller liknande än"

File - Place respektive Arkiv - Montera, beroende på språk. Du kan även använda Ctrl+D.

L337

Warrior
ok, jag lyckades hitta den innan du skrev det (jag nu svarar på) :gremlaugh:. Tack iallafall.

Förresten, hur gör man ramar? Jag har hittat ramverktyget men jag förstår inte hur jag sedan ska få till en ram runte texten (eller ja, det där verktyg som heter något åt ramhållet)

liftarn

Veteran
Finns det något gratis layoutprogram som är någorlunda bra?
"någorlunda bra" är ju till stor del en smaksak. Jag använder numera enbart OpenOffice. Det är visserligen gratis men så värst avancerad layout kan man inte göra i det. Men det duger för mig och PDF-exporten är väldigt bra att ha.

Vad det gäller gratis är det annars rätt magert, det vinns iofs Scribus och Passepartout.

Surukai

Warrior
Ett annat sätt att layouta snyggt och proffsigt är att använda någon TeX-inkarnation (förslagsvis LaTeX eller ConTeXt)

LaTeX blir snabbt snygga PDF-er, Postscript eller DVI-filer, går även att göra till hyfsade HTML-filer med program. LaTeX finns till "alla" platformar.

En bra intro hittar du på www.tug.org (TeX Users Group)
Jag rekomenderar att man läser
"The not so short introduction to LaTeX - or learning LaTeX in 131 minutes"
som du hittar här:
http://www.tug.org/tex-archive/info/lshort/english/lshort.pdf

En bra referens för kommandon
http://www.tug.org/tex-archive/info/beginlatex/html/

För att skriva själva "LaTeX" en rekomenderar jag TeXnicCenter om du är på Windows
det hittar du här:
http://sourceforge.net/projects/texniccenter/

I Linux och liknande finns de flesta editorer med TeX -stöd, typ nedit, emacs, gedit m.fl.

x3m

Veteran
LaTeX och allternativ

Kan man med TeXnicCenter skriva i WYSIWYG-liknande läge? Alltså ett läge där man slipper se koden och kan markera text och välja fet för att få den fet. Från skärmdumparna ser det ut som det inte går.

Jag har länge letat efter ett mellanting mellan en avancerad texteditor och ett ordbehandlingsprogram utan framgång. Ett program där man både kan skriva i kodläge och i WYSIWYG-liknande läge, samt där koden är xml baserad (vilket LaTeX inte verkar vara). Problemet med MS Word och OpenOffice (här har jag mindre erfarenhet) är att det finns för mycket funktioner som är i vägen och det går inte att skriva i kodläge (för övrigt är koden för MS Word dokument riktigt horribel!). Dessutom saknar dessa program mycket från avancerade texteditorer, t ex stor anpassningsbarhet, plugins och regulära uttryck. Finns det något program som matchar mina önskemål skulle jag vara mycket tacksam för tips!

Surukai

Warrior
Re: LaTeX och allternativ

Jag vet att jag provade en WYSIWYG LaTeX-editor på gamla linuxburken, har dock inte hittat den igen.

Dessutom så är "What you see is what you get" oftast "... But never what you want" ändå. Det är logiska strukturen i ett dokuement man vill beskriva.

Om du kikar igenom CTAN så finns det flera bra paket för att göra grundlayouter för dokumentet (det finns även flertalet som är riktigt bra redan så man inte måste starta från början)

Vill man ha plottriga och glassiga filer med massa dekorativt krafs så rekomenderar jag att man tar en titt på ConTeXt istället för LaTeX.