Nekromanti Några frågor om D&D 5e

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
chrull;n28606 said:
Ja, huvuddelen av XP i ett äventyr till modern D&D kommer från fiender som måste övervinnas/listas på olika sätt. Men du får även XP för att lösa andra problem och faror, samt att klara uppdrag eller lösa upp storynystan. Det är ju dock skitlätt att modifiera.
Ja precis!

Något av en käpphäst för mig: jag klarar inte av snack om "hur är xp-systemet" som om det vore en seriös anledning gilla eller ogilla ett spel.

Visst är det så att det finns regler för XP i D&D och listat hur mycket XP varje monster "ger" (versionerna från och med AD&D).

Men det är som sagt supertrivialt att ändra, eller helt skoga.

Själv tycker jag XP bara är onödiga beräkningar. När jag är DM går spelarna upp i level var 3-5:e sittning, punkt slut. Det finns inga xp överhuvudtaget. Mycket enklare... och i praktiskt spel exakt samma fast utan krafset.

Så att säga "jag gillar inte spel XYZ för där får man xp för att döda monster" är ett synnerligen vekt argument. Ändra det då.

Gillar du inte spelet av bättre och starkare skäl, okej. Men att dissa ett spel bara för något så skitlätt att själv ändra köper jag ej :)
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
@chrull: Jag blev tyvärr inte klokare på vad OSR är för något. Vad är det som skiljer ett OSR-spel från andra rollspel? :)

---

Blir det ett köp, så kommer jag väl i första hand testa spelet som det är tänkt. :) Men jag har redan tänkt i sådana banor som att en eventuellt lösning skulle vara och göra om XP- eller levelsystemet till att just gå efter kanske antal sessioner, RL speltid eller liknande.

Tråden har dock tagit bort en hel del "fördomar" från mig och gjort det hela klarare för mig. Så vi får väl helt enkelt se vad jag bestämmer mig för. Men tack till er alla, för alla svar. :)
Eksem said:
Hur OSR skiljer sig från andra spel beror på vilka spel man jämför med. De är varianter på de versioner av Dungeons and Dragons som kom mellan 74 och tidigt 80-tal kan man säga. Detta innebär oftast relativt sparsmakade regler med mycket fokus på spelledarens roll som uttolkare, och på utforskande av miljöer.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det positiva är att man inte behöver köpa för att testa.
DnD Basic är en 100-sidors gratis pdf som släpps 15 juli.

OSR betyder i praktiken "så som man spelade på 1970- och 1980-talet".
Då var rollspel ett nytt fenomen (rollspel, så som vi använder termen här, skapades 1974 så som fenomen firar det 40 år i år).
Just eftersom det var ett nytt fenomen så var det inte så utvecklat, d.v.s. det fanns inte så mycket regler, utan spelledaren fick ofta "höfta", det som kallas "rulings, not rules".

Det vi OSR-spelare vill se är att man kan ta bort 90 % av reglerna i DnD5 och fortfarande ha ett spelbart rollspel.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Necross;n27420 said:
Jag vet inte hur det ser ut i spelet som inte är släppt ännu, men i det sista speltestpaketet I höstas var grid bara tillval, en ”Variant”.

Personligen kan jag tycka att grid är vettigt för att strider blir enklare att överblicka och mer taktiska, men om man inte gillar den typen av spel så tycker jag det verkar vettigt att man kan slippa det.
Jag hoppas lite på att det, i alla fall som en variant, finns stöd för med luddiga avstånd i stil med de i 13th Age. Där har man i princip "Engaged" (i närstrid med varandra), "Nearby" (tillräckligt nära för att kunna hamna i närstrid på en runda), och "Far away" (längre bort men fortfarande tillräckligt nära för att se saker), samt mer situationella beskrivningar som "bakom paladinen."
 
Top