Nekromanti Några frågor från en newbie

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Okej, så här ligger det till. Vi är en rätt så nystartad spelförening (har mest spelat Eon innan), som köpt in Player´s Handbook för ett tag sedan och snart kanske ska köpa in fler böcker. Jag har tänkt på Dungeon Master´s handbook och The Monster Manual eftersom de omnämns i grundboken, men vad kan ni mer rekommendera att köpa för moduler? Vad finns det för bok/böcker om världen? Finns det böcker om de olika raserna, t ex. alver, som det finns i Eon? Har även t ex. magi och krigskonst egna böcker? Alltså, vad rekommenderar ni mer erfarna oss att köpa efter DM´s Handbook?
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Det finns flera olika världar att spela i. Greyhawk heter den som man har utgått ifrån, men även Forgotten Realms och Dragonlance är bra världar att spela i.

Det finns inga rasböcker från Wizards of the Coast, men många andra företag har gjort några varianter.

Magi och krigskonst har på sätt och vis egna böcker. Dels finns det klass-specifika böcker: Sword & Fist (Krigare och Munkar), Tome & Blood (Magiker och Sorcerers) osv. Dels finns det till exempel en bok med särskild magi till Forgotten Realms och troligtvis även till många av de andra världarna också.

Efter DMG rekommenderar i alla fall jag att ni köper Monstrous Manual. Med de tre böckerna (PHB, DMG och MM) klarar ni er långt. Sedan beror det på vilken sorts värld ni vill spela i, men jag tycker att regelböckerna för Forgotten Realms är bland de bättre fr¨ån WotC. Det finns andra som gillar andra företags versioner, så kolla runt bland trådarna här på forumet.

/Duddmannen
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Några svar från en hierarkiskt osäker

Har även t ex. magi och krigskonst egna böcker?

Allt har egna böcker. Nä, jag skämtar inte. Förmodligen inte bara en, heller, utan tre. I snitt är 2,5 av dem skräp, tyvärr.
Allt detta beror på Vår Vän d20-licensen (och hans mindre populäre storebror OGL). Den låter andra företag och individer göra egna böcker baserade på d20-systemet (D&D 3E:s regler) och skriva dit att de kräver PHB. Det gör att allt i spelet förr eller senare behandlas i en egen bok och får tilläggsregler, och det har släppts myriader världar och äventyrsmoduler till D&D 3E. Prestige Classes och Feats (Tilläggsklasser och Knep i Oldtimer-lingo) är våldsamt populära i de här böckerna. Jag har inga siffror, men är rätt säker på att det vid det här laget finns fler d20-böcker än GURPS-dito.
Detta är en sådan där typisk grej som gör alla glada: spelarna får massor av material att välja på, speltillverkare överallt kan tjäna faktiska pengar (men i regel fortfarande inte tillräckligt att leva på) på sina supplement, och WotC snyter åt sig lite fler marknadsandelar och säljer tokiga mängder PHB. Och som med nästan alla grejer där alla blir glada blir egentligen inte alla glada. :gremwink: I det här fallet är det de som föredrar andra system som totalt missat alla försäljningssiffror någonsin och kvirrar över att D&D "håller på att ta över marknaden". Men dem gör vi vårt bästa för att ignorera här. :gremgrin:

Faktiska köpförslag:

Monster Manual: Självförklarlig. Monster. Äg.

Sovereign Stone Nånting Nånting Grimoire kanske hjälp mig någon: OK, jag minns inte namnet, men en magibok till SS-världen (se nedan) som innehåller ett nytt magisystem, i mitt tycke det bästa någonvart någon gång. Utmärkt om man vill ha lite mindre mäktig magi.

Oriental Adventures: En världs- och regelbok samtidigt. Utökar spelet med regler för Kina- och Japaninspirerat spel, japanska och kinesiska mytmonster och Rokugan, världen från Legend of the Five Rings.

Tome & Blood: I mitt tycke roligast av klassböckerna, men det råder kraftigt delade meningar om vilken som egentligen är bäst. Se dock upp för alla kalkon-prestigeclasses som bara är kluster av gratisfeats (Blood Mage, Candle Caster), och tanka den riktiga Bladesingern från WotCs site.


Några världsböcker:

Forgotten Realms: Den mest populära världen. Boken är absurt snygg, men jag tycker att världen är övermättad på magi, och att många av tilläggsreglerna är trasiga.

Greyhawk: Jag älskade böckerna till förra upplagan av spelet, men den nya är lite trist. Underbar värld förut, hursomhelst. 2E-böckerna från alldeles innan den nya upplagan borde alla äga, oavsett vad de tycker om D&D.

Scarred Lands: Cool och originell mörkfantasyvärld som förstörts av gudars och titaners slagsmål. Kräver inköp av massor av böcker för att spela, men har på plussidan massor av släppta böcker att köpa. :gremgrin:

Sovereign Stone: Halvtafflig värld där alla folkslag är extremt genomskinliga plankningar av verkliga kulturer. Men gillar man alvsamurajer och mongoldvärgar, så... Dessutom full med teckningar av Larry Elmore, och har världens bästa magisystem någonsin (se ovan).

Ravenloft: Gothic Horror, fast fantasy samtidigt. Riktig GH som i Frankenstein (boken) alltså. massor av lykantropi och häftiga zigenarripoffs :gremsmile:

Dragonlance: Kommer i Augusti, har jag för mig att det påstås. Jag har aldrig riktigt gillat den här världen, men den har massor av vildsinta anhängare.

Diomin: Spring. Vänd dig inte om. Sluta inte spriga förrän du är hemma. Blä. Köp INTE. Fadd och trist.

/Feliath - har fått "Barrett's Privateers" på hjärnan. Argh. :gremcrazy:
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Skaffa alla grundböckerna. Det är dom du nämnde. Om du har Player's Handbook (förkortas PHB eller PB), köp Monster Manual (MM). Nu har du det du behöver för att kunna spela hyfsat, men vill du ha mer djup, magiska föremål och prestige classes ska du köpaDungeon Master's Guide (DMG).


Jag tycker att den bästa världen att spela i är Planescape. Det är en samlingsplats där alla världar knyts ihop, och där allt är portaler förutsett att man har rätt nyckel. Jag vet inte om det finns någon campaign setting till den, men Manual of the Planes och lite fantasi (och mycket planescape:torment spelande) räckte för våran del.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Om ni är nybörjare så tycker jag att ni ska hålla er till Players Handbook, Dungeon Masters Guide och Monster Manual till en början. Sen när ni känner att ni har fått häng på det hela kan ni köpa Class-böckerna. Ska ni ha världar så är nog Forgotten Realms och Greyhawk att rekommendera men att ha "en egen värld" är absolut inga problem.
 

Efreet

Veteran
Joined
3 Nov 2002
Messages
29
Jag köpte mina böcker i den här ordningen:

1. PHB (fick i julklapp). Man måste ha den här för att göra karaktärer..
2. MM och Forgotten Realms. FR är riktigt dyr men lugnt värt pengarna. Du får en jättestor karta också på köpet. MM är häftig för om spelarna bara vill "slakta" lite har man alltid monster.

Jag har inte DMG men ska köpa snart.

Det finns inga speciella rasböcker, utan Classböcker.
Sword & Fist, Master of the Wild, Tome & Blood, och lite till tror jag.

Och Character Sheets, dom kan du ladda ner på www.rpgsheets.com och få allting gratis. Där finns även det officiella papperet, ifall du vill ha den. Men det finns bättre.
 
Joined
13 May 2002
Messages
11
Location
Järfälla
Jag vill passa på att slå ett slag för Kingdoms of Kalamar, en värld som ofta glöms bort på detta forum. Det är för övrigt en officell dungeons and dragonsvärld, så de får ha D&D-loggan på böckerna. Nackdelen med detta är att allt de ger ut måste godkännas av WotC. Kingdoms of Kalamar Campaign Setting är den mest prisvärda D&D - bok jag någonsin köpt, och atlasen som borde dyka upp i sverige snart lär också vara otroligt bra om man ska tro recensionerna.

Världen kan beskrivas som klassisk fantasy med en ett bra försöke till en genomtänkt historia, med folkvandringar, impereier etc. Telenne, som världen kallas, är nästan helt dominerad av människor, och de enda andra som har några större riken är faktiskt hobgoblins.

Panteonen är rätt stor (45 gudar har jag för mig) 4-5 av varje inställning, och varje gud har olika ett antal epitet (t.ex. the Traveller, the Rotlord etc) som de associeras till, förutom att de har ras- och språkspecifiaka namn.

Kenzer & Co som utgivaren heter har som princip att försöka skilja på bakgrundsmoduler och regelmoduler. Kingdoms of Kalamar Campaign Setting innehåller i princip inga regler, utan de världsspecifika reglerna finns i en player guide, som tyvärr inte är lite väl dyr i förhållande till vad man får.

Sen finns det rätt gott om äventyr också. Även om jag är lite missnöjd med första delen i Coin-trilogin som jag DMar nu.

Den som gillar riktigt stora dungeons (det gör inte jag) ska iofs hålla sig borta från KoK, för det är nog det enda som saknas.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Kul

Kul att nån spelar KoK! Själv är jag imponerad av modulerna och böckerna, särskilt Player's Guide, men har valt att använda Freeport som mitt utgångläge för min kampanj. Men det är kul och bra att någon som spelar KoK kliver fram och delar med sig av sina erfarenheter av den världen.

Magnus
 
Joined
13 May 2002
Messages
11
Location
Järfälla
Re: Kul (OT)

Freeport ligger ju i Tellene :gremtongue:
Antagligen i området runt Reanaria bay, men det är lite omtvistat... det går också rykten om att staden Aasaer är känt under detta namn piratkretsar, andra hävdar ett det är en sammanblanding beroende på att Aasaer grundades av utbrytare från Freeport.
 
Joined
8 Sep 2002
Messages
172
Location
Halmstad
Re: Några frågor från en newbie (OT)

Troligtvis irrelevant, men jag kan inte hålla käft :gremsmile:

Rasböcker som så många har pratat om kommer till våren...april/maj nån gång skulle jag tro...

Står mer på WoTC's hemsida.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Några frågor från en newbie (OT)

Du menar nog Races of Faerûn, som inte riktigt är vad man menar med en rasbok, alltså en bok som ger extra detaljer om just en ras. Races of Faerûn täcker alla FR-raser, vilket gör att den inte funkar likadant som t ex Complete Elves Handbook till AD&D (aka Mein Alf).
 
Top