Nekromanti Några frågor ang. Shadowrun

Luna_Luciferi

Veteran
Joined
31 Oct 2003
Messages
20
Location
Kalmar
Yo.
Jag har lite huvudbry angående Shadowrun som jag vill delge och ha lite tankar om...

1. vad hände egentligen med alla religioner? Jag undrar för att en spelare frågade mig om vilka gudar som fanns (Not that bright question perhaps)... och jag skulle precis till att svara... Så insåg jag att jag egentligen fan inte hade en aning om de vanliga religionerna finns kvar... Utrotade amerikanerna alla muslimer? Försvann judarna som förutspått runt 2010-2020? Finns kyrkor kvar egentligen?
Min egen tankegång varför de inte skulle finnas i världen torde vara att alla katastrofer egentligen tagit död på den grejen som kallades tro och en tro på en gud.
Någon som har en kvalificerad aning?

2. Hur är de med magasin till vapen?
En spelare frågade mig om de kom magasin till vapen... Återigen höll jag på att svara men så kom det för mig att magasin egentligen borde kosta mer än ammo.
Nån idée?

3. Hur gör man egentligen när man räknar ut skadan. jag är med från där kulan avfyras men sen är de lite för mycket tankeverksamhet och jag drar fel slutsatset... Räkna med en vanlig ak-98 med vanlig ammo, killen som blir skjuten på har en lined coat på sig och kan inte undvika kulan.
Här är jag mer eller mindre lobotomerad.

4. Var är logiskt att slänga in en jackpoint för en Decker, och var sitter den för en Rigger?

5. Hur funkar säkerheten runt vad som kan betecknas som stjärnspelare i exempelvis ett baseball-lag?

6. "vanliga" lägenheter... vad har de för säkerhetssystem?

jag är ytterst tacksam för alla idéer och tankar om det... Kan behöva lite externa uppslag :gremsmile:
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
1. vad hände egentligen med alla religioner?
De finns alla kvar samt en uppsjö av nya. Kulter och sekter är även väldigt vanliga. Det står en del om religioner i magiboken, rättare sagt hur de förhåller sig.

2. Hur är de med magasin till vapen?
När man köper ett vapen finns det ett magasin med, vikten av det magasinet är inräknat i vapnets vikt. Ytterligare magasin koster 20 nuyen och väger 0,75 kg.

3. Hur gör man egentligen när man räknar ut skadan
Det finns fyra skadenivåer Light, Moderate, Serious och Deadly.
Om en Ak-98 gör 8M(oderate) i grundskada så har den Powe 8 och skadenivå M.
För varje två lyckade träningar som inte dodgas bort på slaget för att träffa så stegas skadenivån upp ett steg.
Ex: Joe Runner skjuter enkelskott med sin Ak-98 och får in 5 träffar. Goon #1 dodgar och får 3 lyckade. 2 lyckade återstår, skadan stegas upp från 7M till 7S.
Om skadan skulle stegats över D så ökar Power:n istället med +1.

Nu ska Goon #1 slå sitt Damage Resistance (jag kallar det soak). Attributet är Body+ev. Dermal Armor mot TN (Vapnets power - Rustning). För varje två lyckade så stegas skadenivån ner ett steg.Goon #1 har Body 5, han slår fem tärningar mot TN: 3 ( 7 - 4 för lined coat). Han får 4 lyckade och skadan stegas ner från S till L.

4. Var är logiskt att slänga in en jackpoint för en Decker, och var sitter den för en Rigger?
Frågan förvirrade mig lite, först trodde jag du frågade om vart datajacket sitter (vid tinningen, framför örat på riggern, bakom för deckern,... eller var det tvärt om..) Jackpoints för Riggers sitter på instrumentbrädan vid fordonets förarplats eller vid den plats där bilensägare vill styra fordonet från. I CCSS hus finns få riggeranpassade jackpoints, de är tungt försvarade och väl skyddade.

Deckers jackpoints är varhelst som fiberoptiken i telefonledningarna är anslutna till någon apparat. Telefoner och datorer är vanliga platser men även lås och kameror som styrs via nätet har potentiella jackpoints.


-A
 

Luna_Luciferi

Veteran
Joined
31 Oct 2003
Messages
20
Location
Kalmar
Tackar så mycket... Nu känner jag mig mycket säkrare.
Bara en liten petitessfråga... Om Kyrkan finns kvar... Hur gör man med kollekten isåfall? :gremwink:
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Tackar så mycket... Nu känner jag mig mycket säkrare.

Tja, det finns en credstick reader i ingången/utgången till varje kyrka och prästen poängterar vid varje högmässa att man ska donera pengar.

Eller så har man ersatt håven med en credstick reader på en låååååång pinne... med radiolan och sånt. :gremtongue:

/Honken
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Tja, det finns en credstick reader i ingången/utgången till varje kyrka och prästen poängterar vid varje högmässa att man ska donera pengar.

Bra sagt.

/S
 
Top