Nekromanti Några frågor angående regler...

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Jag har suttit och disskuterat lite med mina medspelare
angående vissa regler men inte kommit fram till ett beslut.
Frågorna är följande:

- Går det att kasta kraftfullt med tex. kastyxa?

- Klassas det alltid som snabba anfall om man hugger mer än en gång i samma runda?

- Varför finns färdigheterna skridskor och skidor men inte kanot?

- Kan man få perfekt vinit?

- Om en bonde drämmer till en veteran perfekt med en påk och träffar huvudet.
Måste då veteran få perfekt parad för att ta bondens klumpiga vredesattack på skölden?

- Kan man måtta med alla avståndsvapen?

- Varför ger kastkniv så dålig skada?
(Personligen anser jag att kastkniven är mycket underskattad.
Med en kastkniv kan man utan större problem fläka upp ett djupt sår på nån inom 5-6 meters avstånd i verkligheten)

Dessa frågor hoppas jag få besvarade här på forumet...
var vänliga skriv och om ni kommer på fler "underliga" regler,
komplatera då gärna min lista
mvh/ HerrBjörn
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"- Går det att kasta kraftfullt med tex. kastyxa?"

Nej.

"- Klassas det alltid som snabba anfall om man hugger mer än en gång i samma runda?"

Nej.

"- Varför finns färdigheterna skridskor och skidor men inte kanot?"

För att de inte hade lust? Lägg till dem du.

"- Kan man få perfekt vinit?"

Nej, bara effekten räknas.

"- Om en bonde drämmer till en veteran perfekt med en påk och träffar huvudet.
Måste då veteran få perfekt parad för att ta bondens klumpiga vredesattack på skölden?"

Ja, men personligen har jag ändrat det så att man bara behöver lyckas vanligt. (ett perfekt anfall är uppenbarligen inte klumpigt)

"- Kan man måtta med alla avståndsvapen?"

Ja?

"- Varför ger kastkniv så dålig skada?"

Den skulle kunna räcka till en extraskada. Det är väl svårt att få någon bra kraft i en kastad kniv anar jag, viktigare var man träffar än hur hårt. Öka skadan om du har lust.

Underliga regler är det fullt av. Hela regelboken består av underligheter.
 

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
Många bra och intressanta frågor; tyvärr har jag inte riktigt tid att svara just nu (att skriva det här bidrog trots allt till inläggningsantal)
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
- Går det att kasta kraftfullt med tex. kastyxa?

Nej

- Klassas det alltid som snabba anfall om man hugger mer än en gång i samma runda?

Nej, du är fri att göra vilken typ av anfall du vill om du gör flera anfall i rundan (om inte jag är HELT ute och cyklar)

- Varför finns färdigheterna skridskor och skidor men inte kanot?

Därför att Neogames uppenbarligen inte tyckte att det var en viktig färdighet, eller så glömde de helt enkelt av den. Men du kan ju alltid skapa den själv, inget hidrar dig. Dock är det ganska lätt att åka kanot en kortare bit, att åka snabbt däremot är svårare. Annars kanske man kan ta användning av navigation eller ev. sjömannaskap, fast jag tror knappast det. Skridskor och skidor, tjaaaa... Läs inlägget Karaktärsblad lite längre ner, ungefär samma sak

- Kan man få perfekt vinit?

Nej

- Om en bonde drämmer till en veteran perfekt med en påk och träffar huvudet. Måste då veteran få perfekt parad för att ta bondens klumpiga vredesattack på skölden?

Ja, om han inte får perfekt på parering/undvika om han nu använder det istället :gremwink: Även den bäste kan få stryk i Eon, ÄVEN en vapenmästare med 42 i FV...

- Kan man måtta med alla avståndsvapen?

Ja, eftersom det inte står något annat i reglerna, så är det väl lämpligast så. Fast spelledaren kan givetvis tycka annorlunda.

- Varför ger kastkniv så dålig skada?

Varför gör en stav nästan lika mycket skada som en slägga? Balans, det hela handlar om spelbalans. Om kastkniven hade gjort mer skada hade andra avståndsvapen troligtvis fått göra mer skada. Men i Eon KAN du döda en oskadd person, vem som helst, med en kastkniv, något som är i det närmaste omöjligt eller rent av ÄR helt omöjligt i de flesta andra spel. Så det är bra som det är i Eon, trots allt.
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Givetvis förstår jag att man kan skapa regler och färdigheter efter eget bevåg men meningen med denna tråd var att jag ville veta hur andra spelar.
Det är intressant att se hur andra tacklar de tvistigheter som finns bland reglerna..

Det jag menar med frågan om en bonde som slår perfekt mot
en veteran var att svårigheten på paraden borde öka istället för att ett perfekt slag måste slås. Eller hur spelar ni?
Med andra ord: En bonde nockar inte Herrivien med en simpel attack bara för att han inte slog perfekt.
Förstår ni vart jag vill komma? :gremgrin:
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"Med andra ord: En bonde nockar inte Herrivien med en simpel attack bara för att han inte slog perfekt."

Tja...perfekt är pefekt är perfekt. Det var ju just ett perfekt anfall. Svårt att försvara sig mot. Attacken var ju inte simpel, den var perfekt.

Som jag sa: hos oss är det fritt fram att parera el. undvika perfekta anfall som vanligt. Detta för att vi inte vill att försvaret ska försvinna, blir mer tur om man måste slå perfekt mot perfekt.

Man får ju fortfarande plus i skada och Insikt när man slår perfekt, så det är fortfarande bra.
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Tack för svaren...
nu har jag fått lite mer klarhet om hur det brukar gå till...
Kul med svar och att få höra andras tankar.
MVH/HerrBjörn
 

Naug

Veteran
Joined
22 Dec 2001
Messages
58
Location
Krokek (Norrköping)
Jag har ocks en liten fråga...

Kan man använda "uppföjning" på ett kvickt anfall? Och om jag har "två vapen" räcker det då med att ett slag gör tillräckligt med skada för att jag ska få använda "uppföljning" med två vapen och på så sett slå 2 gånger till? Jag har nämligen en frakktrukh som gillar att studsa runt med 2 binderakker (Extraordinärt stark och mycket tur :gremgrin:) och har föjande stridskonst:

Moment: Binderakkhammare
Tekniker: Momentspec.(Binderakk), Krossa, Precisionsanfall, Kvickt anfall, Två vapen, Uppföljning, Viktutnyttjande

Nått i den stilen... Betyder det att jag med ganska stor enkehet kan slå 8:a slag mot huvudet varav 4 med ob3t6 i svårighet på och 4 med ob4t6 (varav de 4:a första ger halva skadan på grund av att det är kvicka anfall)? Låter lite farligt...
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Re: Jag har ocks en liten fråga...

Lol!! :gremgrin:

Jag tror att det kvicka anfallet inte tillåter några extra slag. Detta för att det blir för mycket innan rundan börjar. Jag vill dessutom rekommendera att man gör som i VM, och tar bort kvickt anfall som teknik, då den är lite för bra, och stör striderna.

Kvickt anfall med Binderakk? Din sjuka....

Hur mycket gör du i skada egentligen?

Ob9T6? Respekt. Man borde hursomhelst inte få göra kvicka anfall med ett så klumpigt vapen.
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Re: Jag har ocks en liten fråga...

För det första är väll en Frakktrukh lite väl primitiv för att utforma denna avancerade stridskonst....(har jag fel?)
För det andra bör man införa en regel som säger att du inte kan
göra kvicka anfall med ett vapen som har lägre SI än 3/3..
(ungefär som för ripost) eftersom att vapnet inte är tillräckligt snabbt för den manövern...

En stor del av frakktrukherna är väll berserkar vilket inebär att det är ganska dumt att ha
precisionsanfall då de inte kan använda denna under Berserkaraseriet..
 

Naug

Veteran
Joined
22 Dec 2001
Messages
58
Location
Krokek (Norrköping)
Re: Jag har ocks en liten fråga...

grundskada på 0b3t6+2 och sen ob4t6+2 från vapnet och till sist 0b1t6 från krossa tekninken så det blir bara ob9t6 :gremcool: har hänt att jag har gjort kraftfulla slag bara för att maxa skadan :gremgrin:. inte för att det behövs 8 slag mot huvudet för att döda med den skadan men som sagt allt för att vara värst
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
Re: Jag har ocks en liten fråga...

Tror din SL borde rycka er i örat och berätta för er hur en Frakktrhukk slåss.
Hårt och våldsamt, eftersom de är så väldigt primitiva så tvivlar jag på att de använder något annat är Thrukk uppfostran. Annat kräver skön bakgrundshistoria
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
har du inget att säga.. [ant]

...så svara inte på inlägg. Att skriva meningslösa inlägg bara för att öka sina antal inlägg är inget som uppskattas på forumet. Lägg av med det genast.
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Re: Jag har ocks en liten fråga...

tja såg det var många som hade skrivit men jag skriver ändå! Thrukker är riktigt dumma och primitiva så jag tvivlar på att han använder 2 hammare och dessutom en stridskonst om inte thrukk upfostran såklart. men jag har själv haft turen och kunnat använda 2 hammare om jag hade velat vill säga! men jag tror mer att dom tänker "krossa"! HA DET BRA!!
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Re: Jag har ocks en liten fråga...

att thrucker är ricktigt dumma håller jag inte med om primitiva ja om du syftar på frakk däremot så håller jag med dig om att en thruck inte skulle använda två hammare en större och farligare som är bättre att krossa med passar dem bättre
 
Top