Nekromanti Några fråger

Gurkan

Veteran
Joined
14 Feb 2002
Messages
5
Location
Trelleborg
Jag undrar vilket rollspel ni spelar av DoD?

Och vilket är det mest använda yrket?

Och vilka åldrar är det mest som spelar rollspel?

Jag är mycket tacksam för alla svar!

Själv är jag 14 år och spelar DoD6 och det mest använda yrket hos oss är: Jägare
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
tja, ta och testa DoD expert istället som är betydligt mycket bättre (enligt min mening).
lite svårt att få tag på men testa på antikvariat.
hare! /images/icons/doh.gif
 

LuthorSL

Veteran
Joined
19 Sep 2001
Messages
16
Jag är 18 och kör för tillfället DoD6, väldigt bra! Har kört Chronopia, Expert och DoD 1 Ja, den andra versionen av drakar och demoner, den svarta boxen. Tycker personligen att DoD6 och expert är bäst...
Brukar SL:a nu för tiden (men inte ofta), annars är jag magiker...
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
vi är fyra sjuttonåringar(fyller eller har fyllt i år), och ibland en artonåring(samma där). Vi spelar DoD 6, mest för att först orkade vi inte med alla fyrahyndra tusen olika versioner av DoD som fanns, men när sexan kom slog vi till, vi kunde lixom vara med från början. De yrken vi spelar? det varierar väldigt mycket. jag tycker att präster och tjuvar är roliga, men en genomgående trend i vår grupp är faktiskt krigare. inte nödvändigtvis för att vi är överkoboldiska, det har bara blivit så. Min lilla halvtrollspräst är just nu min gullegris. Annars har jag en charmig dvärgkrigare och en fjollig, självupptagen och egoistisk alvjägare. Torulf, en nidendomspräst, plockar man fram ibland..
hoppas jag gav svar på dina frågor.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
"Jag undrar vilket rollspel ni spelar av DoD?"
DoD4 (91:an) med tillägg av DoD Expert (EDD) och en drös husregler.. Detta för att jag upplevt alla (kanske inte DoD6 då) och tagit IMHO det bästa från alla spelen.

"Och vilket är det mest använda yrket?"
Äventyrare. /images/icons/wink.gif

"Och vilka åldrar är det mest som spelar rollspel?"
Genrellt eller i min spelgrupp? Generellt är det nog tonåringar, i min spelgrupp 22-23-åringar.

/[color:448800]Han</font color=448800> som kanske skulle skrivit div. krigaryrken istället för äventyrare
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Tja, vi är alla runt 20 och vi spelar DoD '91 (V.4) med alla tillbehörsböcker, (Utom Kopparhavets) plus lite eget.

Och tja... det mest populäraste yrket ligger väl åt krigare och magiker, men de är ju också de grundläggande yrkerna i en äventyrar grupp.... De andra yrkerna är dock inte långt efter.

Se efter själv på "www.geocities.com/rollspel2000"
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Några svar (och en fråga)

”Jag undrar vilket rollspel ni spelar av DoD?”

DoD kan troligtvis betraktas som nedlagt i mina spelkretsar eftersom jag snickrat ihop ett eget fantasyspel som jag (och förhoppningsvis även de andra... /images/icons/wink.gif ) tycker är bättre och spelar istället. Har dock spelat DoD en väldans massa från –85 fram till förra året. Jag har i princip alltid spelat DoD Expert/Gigant, men har också lite erfarenhet av de gamla grundreglerna, DoD Samuraj och DoD Chronopia.

”Och vilket är det mest använda yrket?”

Krigare i en eller annan form är definitivt etta. Magiker är tvåa. Tyvärr uppmuntrar (eller uppmuntrade ska jag kanske säga) reglerna och modulerna genomgående till att man ska göra rollpersoner med de yrkena vilket är en av anledningarna till att jag/vi lagt spelet på hyllan.

”Och vilka åldrar är det mest som spelar rollspel?”

En fråga som jag också ställt mig. Skulle i a f gissa att det är bland folk födda i mitten på 70-talet som det är högst andel folk som har spelat rollspel. Det känns som att rollspel var som hetast i Sverige under senare delen av 80-talet och sedan har nyrekryteringen minskat under årens lopp. Eftersom å andra sidan många slutar spela när de blir äldre (p g a andra intressen, jobb, pluggande på annan ort, samboliv, barnskaffande m m) så är det nog ändå troligare att det är fler i åldrarna 11-15 år som är aktiva spelare än vad det är bland de som är tio-femton år äldre.
I min grundskoleklass var det åtta killar som spelade rollspel, vissa mer och andra mindre, och av dem är det sannolikt bara jag som fortfarande spelar. Eftersom mitt kontaktnät bland Sveriges mellan- och högstadieelever är synnerligen bristfälligt får du (och andra med för den delen) gärna rapportera om hur många rollspelare det egentligen finns i de åldrarna nuförtiden.

Arcana
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Jag spelleder DoD6 numera innan dess var det EDD. Krigare har alltid varit populära bland de jag spelar eller spelade med.
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Det är DoD Expert med inslag av -91:an och två kassar husregler. Ärligt talat vet jag inte längre vad som står i regelböckerna längre, det var nog 10 år sedan jag kollade upp vad som stod i dem. Har allt i huvudet (nja iaf nästan).

Magiker och krigare är de mest spelade yrkena.

Vi är en drös spelare mellan 28-30... hu, börjar bli gammal...snart...
 

Copper

Veteran
Joined
27 Feb 2001
Messages
8
Location
Jönköping
Svar

Jag kör Dod6

Mogen är den åldern vi mest kör på

I våran rg är vi alla olika yrken för det blir roligare så
 

SirDr

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
147
Location
Växjö
ver som spelas: DoD6 alt svarta lådan..
Yrken favoriserad: i gruppen är det olika former av krigare och lönnmördare personligen är det helare/magiker.
ålderskategori: 75or till 82or..
spelstil: high fantasy... mer eller mindre /images/icons/cool.gif
 

Benax_UBBT

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
75
Några svar

Vi spelar den blå boxen mest (DoD 1.0) men kan ibland också spela DoD-91. När vi spelar denna är vi uteslutande krigare.

Det mest använda yrket är utan tvivel häxa. Det är dock alltid minst tre av fyra i gruppen som är bastardmagiker.

Vi är 25, 25, 25, 24, 24, 23 år gamla.

Vi rekommenderar att du skaffar det äldsta (och bästa!) DoD. Detta är väldigt likt DoD6 och har mycket spelglädje och lätta regler.
 
Top