Några filmer från er topp-hundra-lista?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Inspirerad av frustrationen över att behöva välja sina topp fem filmer tänkte jag att vi kan köra en tråd med lite lägre ställda krav. Det finns så många filmer som man vill tipsa om, men som inte platsar i den absoluta topplistan. Säg några filmer som du gillar jättemycket, men som kanske inte direkt kvalar in på topp fem eller ens topp tio. Jag börjar:

Blade (1998). Innan Marvelfilmerna blev en jättegrej fanns typ bara Blade, och den är skitbra. Wesley Snipes och Kris Kristofferson jagar vampyrer. Introscenen är filmhistoria.

Dredd (2012) är en med serietidningshjältefilmmått mätt lågbudgetproduktion, men som åtminstone för mig var lååångt över förväntan. Karl Urban är skitbra som surmulne Dredd, och Lena Headey (hon som spelar Cersei i Game of Thrones är bra som maffiaboss.

Evil Dead (2013). Jag älskar originalet (The Evil Dead (1981)), men vill nämna den här remaken (vet inte om remake egentligen är rätt ord, den står helt på egna ben och skiljer sig ganska mycket från den ursprungliga berättelsen. Ockultism i övergiven stuga i skogen är måhända min favoritskräckgenre (kolla även in The Cabin in the Woods, förresten), och den här filmen gör det i det närmaste helt perfekt. Obs läskig!

Exorcisten 3 (1990). Ja jag vet ettan är en av världens bästa skräckfilmer, och uppföljare är sällan bra, men Exorcisten 3 är ett helt orimligt bra litet guldkorn till bortglömd uppföljare som står på helt egna ben och inte behöver jämföras med ettan. Psykologisk och ockult skräck. Suggestivt och lite flummigt. En av de läskigaste scenerna som gjorts (ni som sett den vet vad jag menar).

Sällskapsresan eller Finns det svenskt kaffe på grisfesten (1980). Jag är inget större fan av komedier, och jag gillar inte svensk film. Märkligt nog tröttnar jag aldrig riktigt på Sällskapsresan, eller dess mindre kända storebror Repmånad eller Hur man gör pojkar av män (1979). Båda slaktades fullständigt av filmkritikerna när de släpptes, en god anledning att inte lyssna på sådana, med andra ord.

Dunkirk (2017). Liksom komedier gillar jag inte heller krigsfilmer särskilt mycket. En kompis vägrade dock att ge upp med sitt tjat om att jag minsann måste gå och se Dunkirk på bio, så jag gick själv på Imax. Jävlar vilken tur, för det var en helt otrolig upplevelse. Bara ljudbilden gjorde att den här filmen kvalar in på min topp hundra och om man ska se den bör man se till att ha schyssta lurar eller högtalare, för det är minst halva upplevelsen.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Jesus Christ Superstar (1973)
Egentligen mest musiken, snarare än det visuella. Den absolut bästa inspelningen av verket.

Rocky Horror Picture Show (1975)
Låtmässigt min absoluta favorit bland musik(al)filmer. Visuell festlighet.
(Såg den första gången på GothCon cirka -04, av nån anledning visades den där.)

Hajen (1975)
Mästerlig. Ett måste-se varje sommar.

Damien: The Omen II (1978)
Bristfällig i berättandet men flera starka inslag, som prologen samt olyckan(?) på den frusna sjön.

Rovdjuret (1987)
Briljant upplägg att inledas som militäraction och urarta (i enbart positiv bemärkelse) i monsterslasher.

Kurt Olsson - Filmen om mitt liv som mej själv (1990)
Mitt gbg-hjärta vurmar starkt för denna mysfest.

Dansar med vargar (1990)
Storslagna Västernlandskap till storslagen musik. Ett epos.

Bram Stoker's Dracula (1992)
Ursnygg och superteatralisk, barockt over-the-top på bästa sätt. Borde varit toppfavorit bland mina fem inser jag nu, så kanske inte platsar i denna listan.

The Mask of Zorro (1998)
Karismatiskt och charmerande värjfäktarhästhopparäventyr.

Den 13:e krigaren (1999)
En underskattad vikingapärla med fabulöst tät atmosfär och bibehållen kuslig stämning rakt igenom.

Tinker, Tailor, Soldier, Spy (2011)
Snårig tolkning av snårig favoritförfattares spionklassiker.

The Lighthouse (2019)
Högklassig filmmakarkonst i suggestivt svartvitt skräckgränsland.

The Green Knight (2021)
Estetiskt 100% i min smak. Scenen där Gröne Riddaren dyker upp första gången är kanske det coolaste jag nånsin sett.

Parallella mödrar (2021)
Elegant drama där rollfigurerna beter sig befriande sansat.

The Banshees of Inisherin (2022)
Oerhört vacker. Både värmande och vansinnesmörk, med en sorts förhöjd sagokänsla i det väldigt simpla.

Starkt medhåll på denna!
 
Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Jesus Christ Superstar (1973)
Egentligen mest musiken, snarare än det visuella. Den absolut bästa inspelningen av verket.

Rocky Horror Picture Show (1975)
Låtmässigt min absoluta favorit bland musik(al)filmer. Visuell festlighet.
(Såg den första gången på GothCon cirka -04, av nån anledning visades den där.)

Hajen (1975)
Mästerlig. Ett måste-se varje sommar.

Damien: The Omen II (1978)
Bristfällig i berättandet men flera starka inslag, som prologen samt olyckan(?) på den frusna sjön.

Rovdjuret (1987)
Briljant upplägg att inledas som militäraction och urarta (i enbart positiv bemärkelse) i monsterslasher.

Kurt Olsson - Filmen om mitt liv som mej själv (1990)
Mitt gbg-hjärta vurmar starkt för denna mysfest.

Dansar med vargar (1990)
Storslagna Västernlandskap till storslagen musik. Ett epos.

Bram Stoker's Dracula (1992)
Ursnygg och superteatralisk, barockt over-the-top på bästa sätt. Borde varit toppfavorit bland mina fem inser jag nu, så kanske inte platsar i denna listan.

The Mask of Zorro (1998)
Karismatiskt och charmerande värjfäktarhästhopparäventyr.

Den 13:e krigaren (1999)
En underskattad vikingapärla med fabulöst tät atmosfär och bibehållen kuslig stämning rakt igenom.

Tinker, Tailor, Soldier, Spy (2011)
Snårig tolkning av snårig favoritförfattares spionklassiker.

The Lighthouse (2019)
Högklassig filmmakarkonst i suggestivt svartvitt skräckgränsland.

The Green Knight (2021)
Estetiskt 100% i min smak. Scenen där Gröne Riddaren dyker upp första gången är kanske det coolaste jag nånsin sett.

Parallella mödrar (2021)
Elegant drama där rollfigurerna beter sig befriande sansat.

The Banshees of Inisherin (2022)
Oerhört vacker. Både värmande och vansinnesmörk, med en sorts förhöjd sagokänsla i det väldigt simpla.



Starkt medhåll på denna!
Många bra filmer i listan. 13:e krigaren kommer alltid ligga mig varmt om hjärtat. Vid tillfälle måste jag läsa boken också.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,089
The New World (2005)

Har kanske diskuterats här tidigare. Men är riktigt bra och gripande och har ändå ganska ljumma betyg på IMDB.

Handlar om Pocahontas och John Smith.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Då tråden såvitt jag förstår handlar om att tipsa om filmer så listar jag några som nog en del kanske inte känner till.

Härlig är jorden
Roy Andersson är en av mina favoritregissörer. Hans största problem är dock att han nog sa allt han ville säga med denna briljanta kortfilm och sedan ägnat hela sin karriär åt att försöka återupprepa det. Detta är en sylvass skildring av ångest och svenska folkhemmet, både djupt tragisk men med många stänk av mörk humor. Filmen kan ses här:


Sorry to bother you
En djupt politisk mörk komedi om en telefonförsäljare i en alternativ nutid. Tar upp allehanda politiska ämnen och gör det med finess! Inte subtil på något sätt men det gör den bara bättre!

Sword of Doom
Världens bästa samurajfilm! Spännande japansk storpolitik men framförallt den absolut bästa skurk i hela filmhistorien! Darth Vader, Saruman, Ivan Drago och Blofelt skulle skita på sig om de stod öga mot öga med denna skurk!

Human
En av mina absoluta favoritdokumentärer! Människor från hela världen intervjuas kring vad det innebär att vara människa, vilket varvas med några av de vackraste miljöbilder jag någonsin sett! Filmen kan ses gratis här:


Storm över Ryssland
Jag ska vara supertydlig med en sak: Detta är sovjetisk propaganda så att det stänker om det! Det går dock inte att komma ifrån att Sergej Eisenstein är en alldeles mästerlig regissör eller att denna film är riktigt storslagen! Fältslagen är svåröverträffade än idag! Braveheart, Lord of the rings, 300 och många fler filmer har denna att tacka! Filmen kan ses gratis här:


Dhalinyaro: Youth
En film från Djibouti som handlar om tre tonårstjejers sista sommar ihop innan de träder in i vuxenvärlden. Detta är nog den bästa slice of life-film jag någonsin sett! Det är liksom bara en sommar med tre vänner som skildras, här finns inga enorma konflikter eller twister. En väldigt behaglig film!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Här kommer mina 100 ...

300
Pulp Fiction
(500) Days of Summer
12 Angry Men
A Beautiful Mind
Almost Famous
American Beauty
American History X
Amores perros
Bad Santa
Before Sunrise
Before Sunset
Cidade de Deus
Clerks
Clerks II
Crash
Das Leben der Anderen
Der Untergang
Driving Miss Daisy
El orfanato
El secreto de sus ojos
Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Falling Down
Fight Club
Finding Nemo
Forrest Gump
Four Weddings and a Funeral
Gone with the Wind
Good Will Hunting
Green Book
Groundhog Day
Heat
High Fidelity
I Am a Fugitive from a Chain Gang
Il buono, il brutto, il cattivo
In Bruges
Inception
Interstellar
It Happened One Night
It's a Wonderful Life
Kramer vs. Kramer
La vita è bella
Le fabuleux destin d'Amélie Poulain
Le salaire de la peur
Le trou
Lock, Stock and Two Smoking Barrels
Marriage Story
Match Point
Meet John Doe
Memento
Mrs. Miniver
Nattvardsgästerna
Nuovo Cinema Paradiso
O Brother, Where Art Thou?
Ordinary People
Psycho
Raiders of the Lost Ark
Rear Window
Requiem for a Dream
Saw
Schindler's List
Se7en
Shawshank Redemption
Sixth Sense
Sleuth
Slumdog Millionaire
Snatch
Some Like It Hot
Spider-Man: Across the Spider-Verse
Star Wars
Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back
Stranger Than Fiction
Sällskapsresan eller Finns det svenskt kaffe på grisfesten
Terms of Endearment
The Apartment
The Conversation
The Dark Knight
The Departed
The Game
The Godfather
The Godfather Part II
The Killing Fields
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
The Lord of the Rings: The Return of the King
The Lord of the Rings: The Two Towers
The Perks of Being a Wallflower
The Prestige
The Remains of the Day
The Silence of the Lambs
The Squid and the Whale
The Sting
The Truman Show
The Usual Suspects
The Wizard of Oz
This Is Spinal Tap
Titanic
Tôkyô monogatari
Up
WALL·E
When Harry Met Sally...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Utan speciell ordning:

Once upon a time in the West
Leones bästa film, bättre än de tra klassiska spagettiwestrarna. Morricones musik är pricken över i.

Apocalypse Now
Fantastisk omtematisering av en fantastisk bok.

Aniara
En svensk film som sitter som en ångestmissil i magen.

Brazil
Terry Gilliams humor-dystopia. Ett mästerverk som är lika aktuellt idag som när den gjordes.

Without warning
Även om det bara är en film gjord direkt för TV, så är det den bästa first contact-filmen någonsin. Finns gratis på youtube, se den. Slutet får nackhåren att resa sig.

On the beach
Filmatisering av Nevil Shute's postapokalyptiska roman med samma namn. En långsam resa mot ett oundvikligt slut.

Mad Max 3
Lysande omtematisering av Kurosawas Yojimbo.

Mad Max Fury Road
En uppföljare som faktiskt lever upp till förväntningarna.

Blade Runner
Vartenda ögonblick i den filmen är klassiskt och nyskapande. Inget i den känns föråldrat, trots att den är typ 40 år gammal. Rutger Hauer gör Roy Batty klockrent.

Alien
Ytterligare en gammal SF-film som åldrats med stolthet. Allt är perfekt, från monstret till sceneriet. Den kom i en tid när SF var "ren", Star Trek, Star Wars osv, och skapade hela grejen med "oljiga arbetare i rymden".

The bicentennial man
Baserad på Asimov's "I, Robot" med Robin Williams i huvudrollen. Otroligt bra rollinsats, bra manus, träffar rakt i hjärtat. Den är vad filmen "I, Robot" hade varit om den hade varit helt annorlunda och bra.

The Shining
Skräckfilmen som alla andra skräckfilmer mäts mot, men inte kan matcha.

Dr Strangelove
En film som gör komedi av en bok som inte var menad som komedi, och som gör det bra. Svidande kritik mot kalla kriget och MAD.

Fight Club
Alltså, vilken bok som helst av han vars namn inte kan stavas skulle bli en kanonfilm, men den här är så bra som någon av dem.

Vad som helst av Peter Greenaway
Alla hans filmer är bra, men min favorit är nog The Child of Macon eller The Falls. Han sätter mänskligheten under mikroskopet, och det är inte vackert.

Blair Witch Project
Den här filmen har blivit väldigt hånad, men de den ensam i ett mörkt rum, och den är riktigt otäck. Oavsett vad man tycker så var den banbrytande.

Trolljägaren
En väldigt charmig norsk found footage film, med många små roliga detaljer.

12 Angry men
En film som bara är prat, men ändå intensivare än en typisk actionrulle.

Dancer in the Dark
Triers bidrag till ångestmissilerna.

Airplane
Klassisk komedi som tål att ses många gånger.

The Crow
Visst, den kan kännas lite fjantig bitvis, men som en MTV-stylad hämndhistoria så är den kanon.

Easy Rider
En studie av samhällets tillstånd, och en stor anledning till att jag kör motorcykel.

The Naked Lunch
En vild åktur i Burroughs bok med samma namn.

Excalibur
Storslagen film om Arthurlegenden.

The Usual Suspects
Så fantastiskt spelad, så elegant story.

Inglorious Basterds
Alltså, inledningsscenen är en av filmhistoriens bästa scener.

Gökboet
Ingen kan spela badguy och protagonist på samma gång som Jack Nicholson.

K-Pax
Som en positivare gökboet. Kevin Spacey levererar, Jeff Bridges likaså, deras samspel är suveränt.

Nomads
En psykologisk skräckfilm som totalt passerat under medias radar. Riktigt bra, och innehåller så mycket rollspelsbränsle.

The Wicker Man (1973, omfilmingen var en katastrof)
En polis kommer till en avsides skotsk by, vilket leder till en religiös nytändning.

Watership Down
En fantastisk filmatisering av det klassiska kanineposet av han som har ett namn som jag inte kommer ihåg.

Fäbojäntan
Se den inte som en porrfilm, se den med ett gäng kompisar och några öl, och skratta åt den.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Mad Max 3
Lysande omtematisering av Kurosawas Yojimbo.
Intressant, jag har aldrig sett den filmen som en nytolkning av Yojimbo! Nu måste jag se om den 🙂
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Intressant, jag har aldrig sett den filmen som en nytolkning av Yojimbo! Nu måste jag se om den 🙂
Det finns gott om sådana. För en handfull dollar, Korpen flyger, Mad Max 3, The warrior and the sorceress, Last man standing, bara för att nämna några.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,303
Location
Göteborg, Lindome
The bicentennial man
Baserad på Asimov's "I, Robot" med Robin Williams i huvudrollen. Otroligt bra rollinsats, bra manus, träffar rakt i hjärtat. Den är vad filmen "I, Robot" hade varit om den hade varit helt annorlunda och bra.
När du nu tar upp min allra första favoritförfattare från min barndom, måste jag invända lite. Novellsamlingen "I, Robot" från 1950 innehöll inte "The Bicentennial Man". Den novellen publicerades först 1976. Visserligen utspelar den sig i samma värld som "I, Robot", men filmen är ju till 100% baserad på novellen med samma namn.

I övrigt håller jag dock med dig fullständigt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Där ser man, det är länge sedan jag läste dem, och jag bara antog att man valt det namnet för att undvika copyright eller något.
 
Top