Nekromanti Några blandade frågor

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jupp som de andra sagt redan.

Den enda igentliga förändring dom gjort med T6 slagen är ju att målet är att slå så högt som möjligt, att slå högt är bra, oavsätt om det är färdighetsslag, skadeslag, eller annan typ av slag som involverar T6'or... inte som tidigare där du var tvungen att slå lågt för att lyckas med färdigheter t.ex. Och det gör ju att tärnings grejen, med T6'orna i alla fall, är mer enhetlig. :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hjälmgrejen är konstig. Jag skulle kört de gamla hjälmarna från Eon III rakt av, det finns inget med deras stats utom priset (som bör delas på 10) som inte synkar med Eon IV.
 

Zaphod

Veteran
Joined
16 Jul 2015
Messages
19
Rävar är lata, ibland iaf. :p

Enhetlighet är bra, det gillas.

Ja hjälmarna borde kunna plockas därifrån rätt enkelt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
grejen är i korthet att med Eon IVs formel blir en öppen plåthjälm dels alldeles för dålig, och dels alldeles för dyr. Hjälmen är en soldats viktigaste utrustning efter vapnet och eventuellt skölden, och hjälmar borde finnas i överflöd och ha pressade priser på grund av detta, särskilt som de sällan behöver figursmidas eller något sådant. Samtidigt borde de vara tjockare och ge ett jämförelsevis bättre skydd än ett lager av samma material över låret eller whatever. Eon IIIs hjälmar representerade detta ganska bra, så jag skulle inte tveka att använda dem, och hoppas personligen att Eon IV återintroducerar dem vid tillfälle.
 

Terenor

Veteran
Joined
3 Jul 2015
Messages
27
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar...tog mig en titt och jämförde lite. Förutom tunnhjälm och tornerhjälm så är samtliga hjälmar i III av plåt 4 silver billigare än i IV, inte så mycket alls, och de ger exakt samma skydd som nu*. De hjälmtyper som faktiskt har ökat kraftigt i pris (om man räknar procent) är de lättare varianterna av tyg och läder osv., men trots det kostar de enbart ett fåtal fler silver och får då bättre skydd i gengäld. Tycker personligen inte att det finns mycket skäl till att klaga.

*Dock så kan man ju tolka det som att vanliga sodater bär lamell eller tunnplåt på huvudet nu. Mindre skydd för att visa att de inte är heltäckande, men också billigare pga hantverket och att det är mindre stål som använts.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
nej jag har visst knarkat lite, vet inte vad min missuppfattning kom ifrån. Men jag är icke desto mindre missnöjd med hur hjälmar hanterats i Eon IV.
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Det som tar ifrån de olika hjälmtyperna med fyrans system är ju att det inte finns en massa delområden, så det är ingen som bryr sig om ifall din plåthjälm har visir eller nackskydd. Det är bara flavour.

Det som blir lite märkligt är att plåthjälmar har höga värden i belastning, och huvudet träffas sällan av slumpträffar. Det är ett populärt ställe att flytta träffar till med övertag, men folk som vill optimera sin rustning prioriterar nog hellre torso och armar som träffas oftare. Att ha plåt på huvudet borde vara vanligt, men belastning 8 känns som ett högt pris.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Cieylor;n105325 said:
Det som tar ifrån de olika hjälmtyperna med fyrans system är ju att det inte finns en massa delområden, så det är ingen som bryr sig om ifall din plåthjälm har visir eller nackskydd. Det är bara flavour.

Det som blir lite märkligt är att plåthjälmar har höga värden i belastning, och huvudet träffas sällan av slumpträffar. Det är ett populärt ställe att flytta träffar till med övertag, men folk som vill optimera sin rustning prioriterar nog hellre torso och armar som träffas oftare. Att ha plåt på huvudet borde vara vanligt, men belastning 8 känns som ett högt pris.
Den höga belastningen är väl, i huvudets fall, också tänkt att representera att man får sämre överblick med en helhjälm?
 
Top