Någorlunda ny fantasy översatt till svenska?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Mina två yngsta döttrar (10 och 14 år) har sedan något drygt halvår tillbaka blivit mycket intresserade av fantasy och har plöjt igenom en hel del av mina gamla böcker (80-00 tal) samt det mesta i genren fantasy för unga. Nu vill de ha något nytt och fräscht.

Vad finns det för någorlunda ny fantasy (tänk kanske 10-15 år bakåt i tiden fram till nu) som är översatt till svenska? Bonus om det är en avslutad serie och mer bonus om den är lite längre men vad som helst är intressant så länge det är bra. Det behöver inte vara anpassat för 10-åringen heller och min 14-åring läser gärna böcker för vuxna (men pappa uppskattar om de inte är allt för ekivoka...).
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Leigh Bardugos böcker! Riktigt bra, passar också lite yngre läsare, typ tonåringar. Börja med Shadow & Bone / I Ljusets Makt.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Vindens Namn av Patrick Rothfuss är sjukt bra, dock har han inte orkat klämma ur sig sista delen i trilogin ännu.
 
  • Like
Reactions: Ram

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Om det inte prompt ska vara översatt:

Elisabeth Östnäs serie Asynja, rätt karg och hårdkokt vikingafantasy (i alla fall för att vara en bok med målgrupp från 11-12 år).

Två delar ute än då länge, som jag läst med stor behållning. Illustrationer av Lina Neidestam.
 
  • Like
Reactions: Ram

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Tack! En vis mans fruktan bok 2 ligger redan på dotterns nattduksbord och hon gillar den rätt mycket även om hon tycker den blivit lite seg. Jag hade råkat missa att det var del två i serien, men det gick bra att börja därifrån i alla fall... :)

Shadow & bone har vi sett på Netflix, hur mycket skiljer sig böckerna från serien...?

Och ja, böcker skrivna på svenska går såklart alldeles utmärkt! Tack för tipset om Asynja! :D
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag har rätt dålig koll på vad barn och ungdomar gillar, men jag gissar att jag som 14-åring hade tyckt att den var ascool.

Lev Grossmans The Magicians är det bästa jag läst i fantasyväg på väldigt länge. Den finns på svenska under namnet "Magikerna". Snabbsök visar att den inte finns in handeln längre, men också att Antikvariat Röde Orm har den inne.

Det är Harry Potter, fast om Harry Potter började på trollkarls-högskola i stället för trollkarls-mellanstadiet.

(Vad gäller ekivoka partier så ja, något äldre huvudpersoner öppnar ju för en del något mer vågat berättande än när det är minderåriga. Men det blir aldrig grafiska beskrivningar.)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Tack! En vis mans fruktan bok 2 ligger redan på dotterns nattduksbord och hon gillar den rätt mycket även om hon tycker den blivit lite seg. Jag hade råkat missa att det var del två i serien, men det gick bra att börja därifrån i alla fall... :)

Shadow & bone har vi sett på Netflix, hur mycket skiljer sig böckerna från serien...?

Och ja, böcker skrivna på svenska går såklart alldeles utmärkt! Tack för tipset om Asynja! :D
Ganska mycket. Grunden är samma, men plotten är bara hälften. Plus att du har ett helt gäng böcker till, för första boken är ungefär första säsongen.

Det som gör är att de är halva är att de lyft in huvudpersonerna från uppföljarsviten (Kaz, Jasper, Inej, etc) in i första boken. I andra sviten ska de göra en helt annan, men lika omöjlig, kupp och kidnappa folk från en omöjlig plats efter en omöjlig resa. Så det är 100% in character vad de gör i TV-serien, så att säga.
 
  • Like
Reactions: Ram

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag brukar också rekommendera böckerna om Percy Jackson, men de kanske har några år för mycket på nacken nu. Men de är fortfarande ruskigt bra för folk som "gillar Harry Potter, vill ha mer, men inte läsa om". Riordan har skrivit en hel hög med liknande serier också, men där är jag osäker på hur många som är översatta.
 
  • Like
Reactions: Ram

Tjocken

Veteran
Joined
30 Jan 2019
Messages
89
Location
Kalmar
Brandon Sandersons Mistborn böcker. Ser ut som att åtminstone några är översatta:
 
  • Like
Reactions: Ram

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Jag vet att dottern plöjde Glastronen-trilogin av Sarah J. Maas som ljudbok på svenska för ett tag sedan. Har inte läst dem själv men det lilla jag hörde verkade helt ok.
 
  • Like
Reactions: Ram

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Guldkompassen är bra också förresten!
 
  • Like
Reactions: Ram

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Bra grejor, tack! Skall kolla igenom dem med tjejerna så får vi se om något faller dem på läppen. :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Locke Lamoras lögner (Scott Lynch, 2006) är en av de senaste tjugo årens absolut bästa fantasyböcker.
 
  • Like
Reactions: abe
Top