CoC Sverige Någon större kampanj planerad?

ishavetsdjonk

Veteran
Jag har spelat Call of Cthulhu med vänner sedan mitten av 80-talet och vi har kört både de stora klassiska kampanjerna (Masks, Fungi, Spawn, Orient Express mm) och ett rejält antal scenarios över åren. Men pga livet så har gruppen bosatt sig lite runt om i landet (och utomlands) så våra spelsessioner har blivit begränsade då vi inte är alltför inne på att köra online (även om vi har kört en del Delta Green och Harlem Unbound över Discord). Nu träffas vi över en helg två gånger om året (vår & höst) och spelar då hela dagar från fredag-söndag med uppehåll för att äta och sova. Och eftersom vi kör så pass sällan så vill vi ha något större att sätta tänderna i som kan pågå under flera spelhelger, därför kör vi uteslutande stora kampanjer när vi ses. Vi har de senaste åren spelat Eternal Lies, The Curse of Nineveh, Tatters of the King och Tjurmannen från Kungsskär och håller nu på med Beyond the Mountains of Madness.

Eftersom Tjurmannen var väldigt uppskattat och intresset för att köra mer CoC Sverige är stort så uppstår frågan om någon vet/har hört om det är någon kampanj planerad i framtiden för CoC Sverige som vi kan se fram emot? Och med kampanj menar jag då alltså inte bara flera olika fristående scenarios som man kan köra med samma karaktärer, utan ett rejält äventyr med flera olika delar som har ett övergripande mysterium som avslöjas ju längre in i kampanjen man kommer. Precis som Tjurmannen alltså. Jag har läst både En Seans i Stockholm och Den Gula Filmen men känner att bägge är för "enkla" och korta och söker något mer rejält. Jag har för mig att jag läst/hört något om en "Nils Holgersson"-liknande kampanj var på gång (dvs. en kampanj som låter spelarna resa över hela Sverige) men också att delar av detta gjordes om och hamnade i Lund-boken i stället?

Jag förstår att Eloso har fullt upp för närvarande med att få till omtryck av grundboken och färdigställa Skuggor över Skåne (som - om än intressant - tyvärr inte heller är en kampanj), men vet någon om det finns några planer framöver på en större kampanj?

Inga signaler har hörts om något sådant.
I min egen relativt nybakade kampanj har vi kört Seans, och är en bit igenom Tjurmannen. Efter det blir de nog tvungna att lämna Sverige för att få uppleva längre äventyr.
Kroken jag tänkt ut är att eftersom de blir presenterade för Sven Hedin under Tjurmannen, kan han bjuda med dem på sin fjärde centralasiatiska expedition, som startar 1927 (kanoniskt året efter Tjurmannen). Då kan jag - med vissa omskrivningar - kasta in dem i Children of Fear.

…nu blev jag sugen på att damma av mina gamla planer på att försöka genom Eloso få en deal med Chaosium om att översätta och försvenska del 1 av Tatters, men byta ut de (i mina ögon inte alls lika bra) del 2 och 3 mot… något nytt.

(Visst åker man väl upp till Norrland för att hitta en herrgård vid en insjö där ett gäng ockultister öppnar vägen till Carcosa, va?

Synd (eller tur?) att jag inte har tid med såna utsvävningar…

Tack för alla svar! Det verkar som att det inte är någon idé att hoppas på en Sverige-kampanj (åtminstone inte på ett bra tag) vilket är riktigt synd då både miljön och kvaliteten på (nästan) allt som kommit ut hittills har varit riktigt bra. Då får jag nog vända mig till Two-Headed Serpent som en framtid kampanj att spela i stället.

Och ja, jag skulle såklart kunna skriva en egen kampanj för CoC Sverige men jag tycker det är rätt svårt att få till en bra plot som håller ihop över flera kapitel och (framförallt) svårt att få ihop bra ledtrådar över flera deläventyr som sakta men säkert leder fram till en uppenbarelse för spelarna om vad som pågår. Det är som att försöka skapa en pusseldeckare a la Agatha Christie på egen hand, något jag finner lättare sagt än gjort. Plus om jag utgår från en publicerad kampanj så har den speltestats och de mest uppenbara frågetecknen och problemen har (förhoppningsvis) trimmats bort. Det är enklare för mig att utgå från något redan skrivet och bara finputsa det för min spelgrupp än att skapa allt från scratch.

Det låter ju spännande! Då finns det hopp om (längre) spel även i Sverige någon gång framöver. Håller tummarna för att arbetet kommer igång igen och att det går att åtminstone ge en teaser senare i år om vad som (eventuellt) kan komma. Tack för informationen!

Ah, jag tror att @Gabrielle de Bourg och Jonsson/Pettersen haft något planerat kopplat till Lund. Men det är kanske inte aktuellt i närtid?

Japp! Till att börja har Lund-boken ett kampanjfrö för att kunna använda boken som spelplats, plus två stycken inkluderade äventyr – det blir lite mer sandlåda men funkar väldigt bra om du vill göra spel i staden.

Utöver det är ”Drömmar om hunger och köld”, den s k Nils Holgersson kampanjen planerad men just nu har Elosos fokus varit på att få ut alla Lund-produkter innan den går vidare, men den är i sig också knuten till Lund-boken som planterar massor med frön för den.

Det låter ju spännande! Då finns det hopp om (längre) spel även i Sverige någon gång framöver. Håller tummarna för att arbetet kommer igång igen och att det går att åtminstone ge en teaser senare i år om vad som (eventuellt) kan komma. Tack för informationen!
Jag kan bjuda på en mening ur inledningen: "Året är 1925 och efter tio års frånvaro ska Carl Larssons monumentalverk Midvinterblot åter hängas upp på Nationalmuseum".

Back