Nekromanti Någon som vet hur det ligger till med CoC 7?

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Det jag undrar är om någon vet hur det ligger till med CoC 7 kanske hört nåt från Chaosium? senast jag hörde iaf va att "boken" skulle släppas till oktober förra året fast det kanske gällde pdf:en jag har kollat deras sidan men kan inte se nåt release datum eller hur det står till
Har inte varit med i crowdfundingen för CoC 7 så det här är bara en allmän undran
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Fortfarande inget spel ute - men det händer dramatiska grejer -

- Greg Stafford och Sandy Peterson har kommit tillbaka efter jag vet inte hur många år.
- alldeles nu igår avslöjade de att de har gått i samarbete med Moon Design (som publicerar Heroquest Glorantha) - och indikationen är att detta inbegriper Design Mechanism och RQ6 på något sätt!

Thats is not dead which can eternal lie and all that
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Att döma av previews på hemsidan så ser 7th ed betydligt snyggare ut än 6th iaf. Inte alls samma trista och rätt fula layout. Åtminstone inte på de sidor jag såg.

Jag blir lite sugen på att köpa PDF:en, men är lite skeptisk till priset - $27 är lite saftigt för en PDF jag bara köper för dess layout...
 

andersb80

Veteran
Joined
4 Sep 2008
Messages
124
Print till Halloween 2015 är senaste besked på 7th edition.

Vi spelade vår första session på nyutgåvan av Horror on the Orient Express med 7th edition i veckan och jag gillar det skarpt. De små regelförändringar som gjorts är perfekta. Inga stora onödiga förändringar utan små tweakningar. Det jag gillar allra mest är färdighetssystemet med 1/2 och 1/5 av ens skill för svåra respektive extrema situationer. Går snabbt och enkelt att justera svårighetsgrad. Även nya lucksystemet är kanon.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Har du spelat ett nyare svenskt BRP-spel (såsom Mutant UA och säkert Järn med) är du bortskämd.

I jämförelse med svenska konstruktörer (hej alla på WRNU! :) har CoC alltid varit stockkonservativa och använt en tragiskt föråldrad och klumpig uppsättning BRP-regler, med minimala skillnader mellan editioner.

Nu vet jag att CoC7 är den största förändringen på årtionden, men jag skulle ändå förhållt mig extremt skeptisk: jag har inte sett nya editionen själv, men det skulle inte förvåna mig det minsta om deras BRP som mest når ifatt den svenska utvecklingen av BRP sedan nittiotalet, och det är best case scenario. Antagligen når de inte ens halvvägs...

(Inget ont om Andersb80s post men jag kan inte avhålla mig från att himla med ögonen om det nu verkligen är så att allt ståhej handlar om att de infört standardiserade svårighetsgrader för svåra och extrema situationer... Jag får helt enkelt hjärtflimmer om det ska föreställa nyutveckling...!)


Zapp

PS. Inte så att svenskt BRP är enbart bättre eller att jänkarna inte kan utveckla BRP. Tag manöversystemet i Mongoose Runequest 2 som exempel. Och det är heller inte så att alla behandlar CoC med silkesvantar - jag säger bara Gumshoe! (dvs Trails of Cthulhu).

Men Chaosium... jisses! Deras regelutvecklare verkar ju ärligt talat vara redo för hemmet...
 

andersb80

Veteran
Joined
4 Sep 2008
Messages
124
Jag tycker CoC regelsystemet funkar riktigt bra. Har aldrig haft några problem med det faktiskt och nu är det snäppet vassare t.o.m. Reglerna passar till det som är CoC´s styrka, atmosfären, skräcken och detektivarbete. Reglerna i CoC är väldigt mycket sekundärt och inte så viktiga egentligen.

Sanity reglerna har blivit mer tight och precisa, vilket är bra för den delen är nog det jag hade svårast för förrut.

Jag har inte spelat Mutant UA eller Järn så jag kan inte uttala mig om de har förbättrat BRP. Ni som vet, vad gör de annorlunda?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tycker också av någon anledning att CoCs regler är otroligt väl fungerande, fastän jag nog inte riktigt skulle påstå att de ens är bra, de har bara någon sorts mystisk förmåga att utföra exakt vad jag vill hela tiden. Med det sagt så är det ju knappt någon mening med att kalla nyutgåvor av CoC för nya editionsnamn så lite som de skiljer sig åt, hade nästan varit bättre att bara ha ett CoC alltid ståendes i handeln med minimala förändringar och inte ge det nytt editionsnamn alls (å andra sidan skulle de då förstås inte sälja något till de redan frälste).

CoC BEHÖVER helt enkelt inte nyutvecklas eftersom det föddes närapå perfekt, och skall Cthulhu-spelande uppdateras med nymodigheter känns spel som Trails of Cthulhu, Cthulhu Dark eller varför inte kranks variant bra mycket relevantare än att förändra något som redan är väldigt bra på att vara vad det är.
 
Joined
31 Aug 2015
Messages
80
Eksem;n113755 said:
CoC BEHÖVER helt enkelt inte nyutvecklas eftersom det föddes närapå perfekt, och skall Cthulhu-spelande uppdateras med nymodigheter känns spel som Trails of Cthulhu, Cthulhu Dark eller varför inte kranks variant bra mycket relevantare än att förändra något som redan är väldigt bra på att vara vad det är.
Ibland är det skönt med rollspel som man vet var man har dem också. All utveckling är inte av godo. I synnerhet inte om rollspelet "föddes närapå perfekt".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
andersb80;n113720 said:
Reglerna passar till det som är CoC´s styrka, atmosfären, skräcken och detektivarbete.
Tycker du att reglerna passar till detektivarbete?

Jag tycker att de passar särdeles dåligt till just det, men det tycker jag om alla system där man kan missa en ledtråd för att man slog dåligt.
 

andersb80

Veteran
Joined
4 Sep 2008
Messages
124
Vi utgår alltid från "riktigt" detektivarbete från spelarna och slår inte så ofta för detta så det funkar bra tycker jag.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
andersb80;n113720 said:
Jag tycker CoC regelsystemet funkar riktigt bra. Har aldrig haft några problem med det faktiskt och nu är det snäppet vassare t.o.m. Reglerna passar till det som är CoC´s styrka, atmosfären, skräcken och detektivarbete. Reglerna i CoC är väldigt mycket sekundärt och inte så viktiga egentligen.

Sanity reglerna har blivit mer tight och precisa, vilket är bra för den delen är nog det jag hade svårast för förrut.

Jag har inte spelat Mutant UA eller Järn så jag kan inte uttala mig om de har förbättrat BRP. Ni som vet, vad gör de annorlunda?
Jag tror det är Off topic för denna tråd och ärligt talat vet jag inte om jag vill älta den saken. Njut istället av ett spel du tycker om och låt inte oss gamla näggvargar fördunkla din spelglädje :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
andersb80;n113873 said:
Vi utgår alltid från "riktigt" detektivarbete från spelarna och slår inte så ofta för detta så det funkar bra tycker jag.
Håller helt med. Förstår inte poängen med att rulla tärning för att lösa deckargåtor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
andersb80;n113873 said:
Vi utgår alltid från "riktigt" detektivarbete från spelarna och slår inte så ofta för detta så det funkar bra tycker jag.

Ja, använder man inte systemet så funkar det ju riktigt bra =)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
krank;n113897 said:
Ja, använder man inte systemet så funkar det ju riktigt bra =)
Ja. Rollspelsdesign består av rätt mycket mer än bara regelsystemet
 

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Om ni inte har sett det så tydligen dyker Investigator och Keeper boken upp nu i oktober det kommer också släppas en Keeper Screen
böckerna är inbundna
 
Top