Nekromanti Någon som testat Dungeon Crawl Classics?

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Jag har lirat ett par DCC:s och äger ytterligare ett antal. Jag tycker att de håller genomgående god kvalitet och och är perfekta för 1-3-sessionsspelande (vissa kortare klarar man på en kväll, men de flesta tar nog två spelkvällar i anspråk). Detta är perfekt för mig som ofta har alltför långa uppehåll i min D&D-kampanj. Förvänta dig inte några grafiska mästerverk eller extremt innovativa storylines, utan lättläst layout, funktionsdugliga kartor, coola blider och en hel del player handouts. Själv tycker jag att Dungeon Crawl Classics ger mig betydligt mer D&D-känsla än WotC:s officiella supplement och äventyren i Dungon Magazine och man slipper ambidextriösa drows, warforged, magiska tåg och allt annat vi som har den enda sanna bilden av D&D :gremtongue: drömmer mardrömmar om.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Tk

Just det, tack!

Men en följdfråga: menar du alltså att de inte innehåller en massa "trams" (nåja, jag menar inget illa ni där ute), utan snarare är just vad de låter som, dungeon-crawls utan lull-lull och en massa "uberkola" personer/föremål etc.

Och är de balanserade på samma undersköna sätt som Gygax gamla moduler?
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Tk

Men en följdfråga: menar du alltså att de inte innehåller en massa "trams" (nåja, jag menar inget illa ni där ute), utan snarare är just vad de låter som, dungeon-crawls utan lull-lull och en massa "uberkola" personer/föremål etc.

Och är de balanserade på samma undersköna sätt som Gygax gamla moduler?
De som jag läst innehåller inte så mycket lull-lull och annat trams, även om det faktiskt är vissa beskrivningar av "NPCs that's not ment to be killed" i exempelvis byar. Jag skulle också säga att de är lite mer balanserade än Gygax gamla moduler, men man kan fortfarande stöta på motståndare/fällor som är oerhört dödliga (hela mitt party höll t.ex. på att stryka med i ett syrabad i DCC 3, som är ett lågnivåäventyr).

Jag gillar DCCs för att de är tämligen överskådliga äventyr som håller en stabil kvalitet och är enkla att slänga in i vilken kampanjvärld som helst, eftersom det inte beskriver några världsdrivna metaploter eller särskilt stora landområden. Om man vill att de skall vara del i en metaplot är det helt enkelt upp till DM att infoga äventyren i en sådan.
 
Top