Nekromanti Någon som spelat Ironsworn?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Puffar frågan eftersom jag nu, 1,5 år senare, också råkade läsa något om det. Vad är grejen i sololäge? Är det åt datorspelshållet eller som ett bokspel? Någon som provat och kan förklara?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Och co-op är liksom solo men flera och utan SL?
Tack för poddtipset.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Och co-op är liksom solo men flera och utan SL?
Tack för poddtipset.
Precis. Två mot spelet liksom. Kolla in podden, vill minns de snackade rätt mycket om just solo och coop. Upplägget i alla avsnitt är att de först snackar något allmänt Pbta, sen specifikt om spelet avsnittet handlar om och sist kör de en tio tjugo minuters kort session av spelet som en demo.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Puffar frågan eftersom jag nu, 1,5 år senare, också råkade läsa något om det. Vad är grejen i sololäge? Är det åt datorspelshållet eller som ett bokspel? Någon som provat och kan förklara?
Jag har spelat det litegrann. Det har lite vanliga solo-mekaniker inbyggda. Det är rätt likt Mythic GM Emulator tex men solo-reglerna är väldigt integrerade med resten av spelet så det är väldigt smidigt att spela solo.

Om ”vanliga solo-mekaniker” inte säger nåt menar jag att man har ett orakel som svarar på ja/nej-frågor och nåt sätt att få in lite twists tex när man slår samma på båda tärningarna och lite slumptabeller som ger inspiration. Jag har sett folk beskriva solo-spel som att spela med världens blygaste SL, man får liksom lirka ur informationen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har endast testat soloplay med roll20 som plattform och jag hade riktigt roligt .

Reglerna har en mängd slumptabeller för att generera fram ett äventyr .

Slå för vartifrån jag är , en bergsby , slå för namn , Stone hollow , slå för trubbel , hövdingen har blivit förgiftad , slå för person , en av , slå för plats träsk , slå för namn , dust marshes .

Så vi är ifrån bergsbyn stonehollow där vår hövding blivit förgiftad och den enda som har botemedlet/alternativt förgiftat hövdingen är en alv ifrån träsket dust marshes och dör har vi premissen för vårt äventyr .

Sen finns det tabeller för vad som sker på resan mellan Stone hollow och dust marshes . Vi blir överfallna av banditer , vi förlorar striden och konsekvensen blir att vi förlorar en resurs , dom kidnappar vår guide och så slår vi för en plats hamnstaden , free port och vips så har vi genererat ett Side Quest att rädda guiden i free port osv osv osv
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Spelet kan spelas i 3 modes , solo , co-op och classic med spelledare .

Spelet är perfekt för den late spelledaren eller spelledaren som har svårt att improvisera eller tänka ut äventyr och platser och slp's
 
Top