Nekromanti Någon som råkar ha ett rollspel att rekommendera?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Re: Någon som räkar ha ett rollspel att rekommendera?

Ja, det finns ett spel som på rak arm är helt gratis och väldigt spelvärt och det är Västmark som Krille är på forumet har gjort. Han kommer säkert rekommendera det själv... :gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Re: Någon som råkar ha ett rollspel att rekommende

Kasta ett öga på Mutant: Undergångens Arvtagare, nytt och svenskt.

Det är en nyversion av en gammal svensk rollspelsklassiker (Mutant), än så länge finns det inte några moduler att tillgå, så det behöver ni inte oroa er för.

Däremot känns nya versionen lite tunn om man hade "allt" till den gamla, så om/när det dyker upp några moduler så vill ni nog köpa dem iaf.

Annars så vill jag pusha lite för GDW's gamla spel. Twilight 2000 och Space 1889 är båda höjdare, och utspelar sig i efterdyningarna efter ett tredje världskrig, respektive en Jules Verne-aktig värld. GDW försvann iofs för knappt tio år sedan, så spelen kanske blir lite luriga att få tag på, men bra är de! :)
 

Kwarzim

Veteran
Joined
1 Jun 2002
Messages
125
Location
Dikanäs
hmm... Det skulle nog vara mutant: UA (nyaste)
Kanske DoD6, Playelf eller möglit vis ORK(har icke testat det men)
 

Kwarzim

Veteran
Joined
1 Jun 2002
Messages
125
Location
Dikanäs
kom just på alla andra Mutant spelen och Gondica,har inte testat det men det verkar bra (när ska du köpa det Cohen?!)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
En klase tipps !!

tjaa, vad ska vi hitta på...
DoD är ju en mycket trevligt spel... Du klarar dig med ett fåtal moduler till det. Regler, värld & sånt känns bekvämt & hemmatamt !
SW är åxå ett lyckat spel. MYCKET enkla regler & ett fåtal moduler..
N2 kan jag åxå rekomendera, regler som är liknar EON..... :gremgrin:
Sen så kommer jag säkert på fler när jag precis har skickat iväg det här medelanet... :gremblush:
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re:Akta dig för de gröna

ORK! är det bra om man är försiktigt med, det är ganska flippat och speltillverkarna uppmuntrar till att spelarna dödar varandra. När jag spelledde grundäventyret dog fyra av sex spelar, tre av dessa dödade av sina kamrater och den enda anledningen till att de sista två inte mördade varandra var att de misslyckades träffa varandra några rundor och tröttnade.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,318
Location
Göteborg, Lindome
Om du vill prova något mer lättsamt och heroiskt, kan man ju inte gå fel med D&D. Finns ju även (nästan klart) på svenska också.

/Mikael
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,064
Location
Linköping
Re: Terra Draconis

Terra Draconis är ett rätt enkelt spel vars spelvärld tar avstamp i antiken (mestadels inspirerat av romarriket) i stället för medeltiden. Det är dock fortfarande fantasy även om det är lite mer lågmäld sådan. Inte så att det inte finns gudar och att de aldrig ingriper i världen men det är ovanligt.

Spelet är gratis, förutom nedladdning om man betalar för tiden, och finns i Villae Mustela Adressen är http://hem.legend.se/mustela På hemsidan finns reglerna och ett dokument som beskriver huvudkulturen och lite annat smått och gott.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Någon som räkar ha ett rollspel att rekommendera?

"Ja, det finns ett spel som på rak arm är helt gratis och väldigt spelvärt och det är Västmark som Krille är på forumet har gjort. Han kommer säkert rekommendera det själv... "

Nä, det gör du ju så bra åt mig.

Däremot tänker jag göra det som du glömde, nämligen att tala om var det finns.

Västmark finns här: http://www.foxtail.nu/vstmrk.html
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: En klase tipps !!

Haha, du är fan förkortningsmissbrukaren nummer ett :gremwink:
Ifall man nu skulle ha lite mindre koll på vilka spel som finns där ute och deras förkortningar kan jag berätta att Johan K tipsar om följande spel:

Drakar och Demoner. Ett spel som finns i fler versioner än min personlighet. De flesta är trevliga, om än inte fantastiska. Men kanske inte det spel man ska investera i om man vill ta en break från Eon. Som Johan säger behöver man inte mycket för att spela, men det är värt att påpeka att om man räknar alla versioner som kommit ut finns det hur mycket material som helst.

Star Wars. Även här finns fler versioner. Dels de som kom från West End Games, dels Wizards of the Coasts D20-variant som är den senaste. Även här klarar man sig med grundböckerna (oavsett version), men det finns hur mycket tilläggsböcker som helst för den som tycker att sånt är kul. Mot slutet pumpade West End Games ur sig hur mycket som helst.

Neotech 2. Den som spelat Eon bör väl egentligen känna till det här spelet. Det är ungefär samma regler som i Eon, fast anpassat till en hårdkokt nära framtid med en del cyberpunkkänsla.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Re: Någon som räkar ha ett rollspel att rekommendera?

Hehe! :gremlaugh:

Däremot tänker jag göra det som du glömde, nämligen att tala om var det finns.

Ah, smart! Jag tänkte visst inte på det... :gremsmile:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Hur går det med det där egentligen? Kommer det att komma ut i butiker neller bara på nätet?
Antar det senaste då jag har för mig att du sagt att du blev rätt skuldsatt förra gången...

/Herr Balderk
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,114
Location
Tindalos
*

Nya Star Wars säger jag. Ni kommer långt med bara regelboken och lite letande på olika hemsidor efter egenhändigt producerat och publicerat material. Dessutom ger ju Star Wars ett visst avbrott från fantasy. Man kan dock uppfatta Star Wars som något fantasyaktigt ändå.

Spelarna känner till spelvärlden vilket underlättar något för kampanjen.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Varför inte Call of Cthulhu? Ett väldigt bra spel som man klarar av att spela utan moduler... fast investigators companion (eller vad den nu heter) kanske är bra att ha... Men du klarar dig utan den också!

Annars har ju ingen rekomenderat Vampire... fast då det finns hur mycket moduler som helst till masquerade så passar jag på att tippsa om Vampire: Dark Ages... där det bara finns ett fåtal moduler (till den nya versionen alltså...)...

Annars finns det spel som Nobilis, SLA industries Och Warhammer Fantasy Roleplay Som alla är trevliga och har få moduler.

/Herr Balderk
 

Aceod

Veteran
Joined
7 Dec 2002
Messages
48
Location
Uppsala
Star Wars (Gamla T6 versionen) Tre moduler + en jefvla massa uppdrag som lätt kan laddas ner från i-net i pdf-format.
 
Top