Någon som prövar Root RPG?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,362
Hej alla! Första posten här för mig. :) Tänkte fråga om någon prövat Root RPG? Jag gillar verkligen brädspelet och den söt-dödliga värld de byggt upp. Har någon testa och har några åsikter?
Jag gillar också brädspelet och har varit nyfiken på Root rollspelet då jag aldrig spelat ett pbta-spel och tänkte att detta möjligen kunde vara en kul ingång.

Edit: men jag har alltså varken läst eller spelat det.
 

FlamingoFred

Gammal och god
Joined
22 Nov 2022
Messages
23
Location
Stockholm
Jag gillar också brädspelet och har varit nyfiken på Root rollspelet då jag aldrig spelat ett pbta-spel och tänkte att detta möjligen kunde vara en kul ingång.

Edit: men jag har alltså varken läst eller spelat det.
Jag har inte heller haft bekantskap med PbtA-spel tidigare (eller rollspel över huvudtaget de senaste åren :cry:) men det låter ju som ett intressant och väldigt öppet system. Lite kan ju Root RPG kännas som en fantasy-variant av Mutant. Konstigt tanke kanske.

För övrigt skulle Mutant i fantasysetting var kul. Det låter kul.
 
Joined
1 May 2023
Messages
11
Jag har kört runt tio sessions. Vår GM var sådär så det påverkade en del. Har spelat många Pbta och tycker detta är en väldigt bra version av spelet. Det gör "äventyrargänget" bättre än andra versioner som Dungeon World.
Den stora bristen (enligt mig) är att spelet är väldigt bundet till settingen. Och settingen är ett krig där alla sidor är "lika onda och lika goda" vilket jag inte gillade. Gillar brädspelet skarpt, men att utföra krigsbrott på individnivå var inget jag tyckte var jättekul även om det är gulliga djur. Settingen som är ett krig känns också ganska begränsande då man hela tiden faller tillbaka till kriget som problem. Om problemet blir löst så är spelet slut. I en annan värld hade man ju kunnat dräpa draken och räddat byn men ändå gått vidare till ett nytt äventyr.

Om det skulle komma en mer generisk version som kan passa in i andra fantasyvärldar hade jag rekommenderat den på stan tills jag blivit hes.
 

FlamingoFred

Gammal och god
Joined
22 Nov 2022
Messages
23
Location
Stockholm
Om det skulle komma en mer generisk version som kan passa in i andra fantasyvärldar hade jag rekommenderat den på stan tills jag blivit hes.
Intressant att höra! Tack för den inputen, jag hade inte riktigt förståt att det hade den alla-är-onda-vinkeln men när du säger det så förstår jag för det är ju verkligen så som brädspelet är. Det skulle ju säkert kunna hanteras av en driven GM. Säg att du jobbar för Wooland Alliance i något slags Star Wars-liknande upplägg. Det skulle ju kunna ädra dynamiken.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Brädspelet är en fantasy-variant av Vietnamkriget. :)
Ehm, Root är väl extremt olika beroende på vilka fraktioner som är inblandade. Så att peka på det som att det är en konflikt det tar avstamp i känns skevt. Däremot tar det ju ett väldigt ytligt avsamp i COIN-spelen som i sin tur rör uppror och motuppror (och där finns Fire in the Lake tex, som behandlar Vietnam). Vad det däremot är är ju en intressant popstudie/take av Michel Foucaults tankar om biopolitik som det skrivs endel om i designdagboken om spelet.
 
Joined
1 May 2023
Messages
11
Intressant att höra! Tack för den inputen, jag hade inte riktigt förståt att det hade den alla-är-onda-vinkeln men när du säger det så förstår jag för det är ju verkligen så som brädspelet är. Det skulle ju säkert kunna hanteras av en driven GM. Säg att du jobbar för Wooland Alliance i något slags Star Wars-liknande upplägg. Det skulle ju kunna ädra dynamiken.
Ja vi jobbade mest för WA för vår spelledare har mest sympati för de små gröna. Kände fortfarande att allt var tvunget att cirkulera kring krig var begränsande. Det jag kände var väl att om man ska ta en så sida, så kraftigt, varför spelar man ens vagabonder? Då borde man ju spela woodland alliance istället. Att spelet är så "fokuserat" på vagabonder skulle jag inte säga är till dess fördel.
 
Top