Nekromanti Någon som lirar Dragonlance här?

ForgottenRealms

Veteran
Joined
17 Jan 2002
Messages
140
Är sugen på Krynn efter allt snack om gamla RPG datorspel (däribland hela Krynn serien med Champions, Deathknight och allt vad dom hette från SSI). Är det någon som spelar rollspelet nu?

Kommer ihåg alla jobbiga draconians, speciellt dom som kom från gulddrakar (är inte dom goda förresten?). Och den mäktiga Footmans Dragonlance som man senare hittar väl gömd inne i deras fäste. Oj va spö dom fick efter det :gremgrin:

Hur ser formulären ut? Är det samma eller skiljer dom sig åt? Hur pass mycket äventyr finns det för Dragonlance?

Jag vet i princip bara att det finns en campaign setting precis som det finns för Forgotten Realms. Input tack!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Skulle gärna om jag hade tid

Tyvärr har jag för mycket annat att spela, men minns Dragonlance-kampanjen DL1-14 eller vad det nu var, med stor glädje. Det var de äventyren som fick oss att byta från Basic D&D till AD&D. :gremsmile:

I dagarna stod jag på SF-bokhandeln och övervägde om jag skulle köpa den senaste Dragonlance-boken, War of the Lance. Jag har redan grundboken från WotC, och War of the Lance är ju den tidsepok jag är intresserad av. Till syvende och sist så valde jag att vänta, men jag kommer nog att falla för frestelsen. Näst WFRP-världen har jag haft det som roligast i Krynn.

Har för mig att det finns ett Dungeon-äventyr där man besöker Krynn... det skrevs av Tracy Hickman i samband med lanseringen av 3e. Ska kolla upp det.

M.
 

Zawoud

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
131
Location
Stockholm
Re: Skulle gärna om jag hade tid

Har för mig att det finns ett Dungeon-äventyr där man besöker Krynn... det skrevs av Tracy Hickman i samband med lanseringen av 3e. Ska kolla upp det.
Jag tror att du tänker på Anvil of Time från Dungeon 86. Har inte spelat det. Är ingen Dragonlance-fan själv (tyckte att det verkade lite väl mycket rälsande i modulerna) men jag har hört positiva saker om kampanjmaterialet för 3.X.
 

ForgottenRealms

Veteran
Joined
17 Jan 2002
Messages
140
Re: Skulle gärna om jag hade tid

Blir nog ett dyrt besök på SF-boken på lördag känns det som. Är lite väl farligt sugen kan man säga. Åker på riktiga nostalgitrippar när jag tänker på alla tuffa stunder då draconierna hade tagit kontrollen av borgmästaren i en by i Champions of Krynn och man skulle försöka infiltrera den och se vad som hade hänt.

För att inte tala om början i Trotl. När man måste ta sig ut via gångar under standen för att dom bommat igen för attacker utifrån. Mycket bra story, precis som BG, i ett av de bästa rollspelen för PC jag spelat. Och detta var för 15 år sedan.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Skulle gärna om jag hade tid

Nostalgiska minnen är ju en sak, men alltså.... Visst, det finns gamla moduler som håller utmärkt än idag, men gamla Dragonlance tillhör fasen inte dem. Värre enkelriktad rälsning får man leta länge för att hitta. Funkar kanske som skräckexempel för att demonstrera för bortskämda spolingar som inte kan tro på att något så hemskt verkligen kan ha existerat. :)

(Jag gillade böckerna, och tycker fortfarande de duger som enkel underhållning, så det är inget mottycke mot miljön eller så.)
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Skulle gärna om jag hade tid

Nostalgiska minnen är ju en sak, men alltså.... Visst, det finns gamla moduler som håller utmärkt än idag, men gamla Dragonlance tillhör fasen inte dem. Värre enkelriktad rälsning får man leta länge för att hitta. Funkar kanske som skräckexempel för att demonstrera för bortskämda spolingar som inte kan tro på att något så hemskt verkligen kan ha existerat. :)
Hm, rälsning var det förvisso en hel del, men jag tycker snarare att det är det bästa exemplet på rälsning jag stött på.

I alla händelser är många av DL-modulerna de bästa som gjorts, så jag har rätt och du har fel. :gremsmirk:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Mycket möjligt

Mitt minne är selektivt på så sätt att jag minns det som var bra. Men jag minns också när jag till slut tröttnade på att våra PC:s inte kunde dö, och gjorde allt jag kunde för att sätta ditt Tanis, som jag spelade själv alltså. Till slut lyckades jag också och han drunknade utanför Tarsis, i DL 12 eller nått sånt.

Fast DL9 var allvarligt cool, tycker jag! Det är väl Dragons of Dreams?

M.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Mycket möjligt

Fast DL9 var allvarligt cool, tycker jag! Det är väl Dragons of Dreams?

Dragons of War med fizban och gunthar på utsidan, raiden till Sanction.

Första gången man träffar på Ariakas...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Spelvärlden är rätt töntig, om jag får säga vad jag tycker, men regelsystemet som de hade till det där Dragonlance-spelet, SAGA tror jag det hette, minns jag var skitbra. Kort som slumpfaktor, byggde på ett antal grundegenskaper och inga färdigheter, och ett skitbra magisystem. Otroligt enkelt, strömlinjeformat men ändå spännande och taktiskt, och väldigt lämpligt för högnivåfantasy. Ska visst vara lite samma regelsystem som i nåt Marvel-spel, vad jag förstått.
 
Top