Nekromanti Någon som kallat sitt rollspelssystem för Faktor?

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Ämnet säger allt - någon som kallat sitt rollspelssystem för Faktor ännu? :gremsmile:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Inte jag...

...fast namnet lät smått mysko om du frågar mig.

Hade fö tänkt skriva nåt inlägg nån gång om just den saken - när man klurar fram najsiga namn på sitt rollspel och saker i det, och sen hittar de namnen i helt andra sammanhang. Jag googlade på skoj en gång efter olika gamla fantasy-folkslag som jag hade hittat på, och fick träffar på typ 75% av dem...

--
Åke, som fortfarande är sur över att mina hårda bergsbarbarer dök upp som svävande hjärnor i Star Wars.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Re: Inte jag...

Mmm, det är inte så lätt att veta om ens briljanta namnidé redan är använd tyvärr, i synnerhet inte när det handlar om saker som mycket väl kan ligga i någons utkorg på väg till nätet.

På vilket sätt upplevde du Faktor som mystiskt förresten?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Inte jag...

På vilket sätt upplevde du Faktor som mystiskt förresten?

Det lät som nåt man hittar i ett spel, mer än som ett spel i sig. Som att döpa det till "Värde" eller "Egenskap", ungefär. Det var iaf den association som jag fick.

--
Åke
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Vilket är på pricken rätt! :D [nt]

nt = no text

Vad fasen är då signaturen? :gremsmirk:
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Re: inte jag heller men jag blir nyfiken...

... och jag kan bara instämma med Rosen om namn. Det finns mer än ett Terra Draconis om man googlar lite på engelska.....
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jag hoppas att namnet inte kommer från räknesättet multiplikation.
Nej, det är farligt nära mitt kommande system "Kvadratrot".

Nåja, jag håller på att skriva ett miniräknarprogram (egentligen mer än bara en räknare, den fixar lite annat också, typ stränghantering, filsystemshantering, programmerbarhet osv). Denna är perfekt för rollspel då den använder den mycket trevligare notationsformen RPN (Reverse Polish Notation), vilken är mer logisk och framför allt eliminerar allt behov av parenteser. Nåväl, jag kan tänka mig att sponsra ett system uppkallat efter ett räknesätt med freebie-licenser på den räknaren. Bra va!
 
G

Guest

Guest
Låter riktigt nice om det skulle vara skräck eller något, dessutom ger det ju möjligheter till sköna namn på moduler: Benefaktor, Malefaktor mm.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Ämnet säger allt - någon som kallat sitt rollspelssystem för Faktor ännu?
Oroa dig inte för sånt. Jag sökte på Generica och hittade tre rollspel och ett brädspel och en jäkla massa annat. Vad kan man göra annat än att rycka på axlarna och konstatera att om så många valt det så måste det vara ett bra namn...
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Re: Någon som kallat sitt rollspelssystem för Fakt

Oroa dig inte för sånt. Jag sökte på Generica och hittade tre rollspel och ett brädspel och en jäkla massa annat. Vad kan man göra annat än att rycka på axlarna och konstatera att om så många valt det så måste det vara ett bra namn...
Tja, skadar inte att höra sig för ändå tycker jag, i synnerhet eftersom jag dyker upp på det här forumet då och då - men ofta utan att läsa alltför mycket av andras spel (vill inte påverkas när jag själv sitter med något). Det vore ganska olyckligt om jag slog på stora Faktor-trumman och så börjar någon gapa om att jag stulit namnet, idén och kronjuvelerna från ett forum som väldigt många vet att jag besöker. Lite onödigt...

Men visst, ett bra namn är ett bra namn och bara för att någon kallade något för Faktor någon gång så stryker inte jag det. Å andra sidan verkar ingen ha gjort det än så då är det väl ett dåligt namn då? :gremconfused:
 
Top