Nekromanti någon som köpt något ännu?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag har varit riktigt kulturell och köpt både Kalevala och en bok med två vikingaskrönor. Dessutom blev det lite Ellroy (så jag kom ifatt Storuggla :gremwink: ), en kokbok och Ringen-trilogin. Men mycket fantasy fanns det inte i Linköpings boklådor.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Vänta lite nu...

...Den första L.A Confidential har för övrigt...

Hör inte The Black Dahlia till den serien också? Och den utspelar ju sig på 40-talet, om jag inte minns fel. Och L. A. Confidential handlar ju om 50-talet. Har jag fått något om bakfoten nu, månntro?

JPS – har ingen bakfot, men har däremot köpt följande böcker i den finländska bokreans sista dagar:

Italo Calvino – Mr Palomar. Egentligen läser jag helst italienska författare på svenska, men man behöver ju inte följa sina principer hela tiden.

Joseph Conrad – Heart of Darkness. I och för sig har jag den från förr, men bara i Penguin Classics-utgåvan, med irriterande fotnoter som förstör hela nöjet. Nu köpte jag den igen, utan fotnoter.

Laurence Sterne – Tristram Shandy. En poststmodern roman från 1700-talet. Yay!

Thomas Hardy Tess of the D'Urbervilles. Penguin Student Edition, med en "Text summary" på ungefär tio sidor i slutet. Vad tror de om studerande egentligen? Dessutom finns det "Character Notes" – perfekt om man vill spela rollspel :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Vänta lite nu...

"...Den första L.A Confidential har för övrigt...

Hör inte The Black Dahlia till den serien också? Och den utspelar ju sig på 40-talet, om jag inte minns fel. Och L. A. Confidential handlar ju om 50-talet. Har jag fått något om bakfoten nu, månntro?"


Uh, jag kan svara med ett kraftfullt mja.
Black Dahlia tillhör LA Noir, serien, i vilken andra serier ingår (Dudley Smith Triology är The Big Nowhere, LA Confidential och White Jazz). Black Dahlia, som för övrigt är en slemmigt bra bok, hittas den femtonde januari 1947. LA Confidential börjar den första Januari 1951 (egentligen nyårsafton 1950, men jag hoppas att ingen kommer kolla upp det här) och The Big Nowhere börjar tre minuter över tolv 1950, dock inget datum angivet.
Black Dahlia pågår dessutom under ett-två års tid vilket ger ett litet glapp mellan dem kronologiskt.
Och snutarna blir inte snällare för den sakens skull.


Storuggla, tycker att hjältarna i Ellroys romaner är skitstövlar
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Vänta lite nu...

Vad jag förstår så är "L.A Confidential", "En amerikansk myt" och "6000 kalla" tre delar i samma serie. Men jag kan förstås ha fel när det gäller den första som inte är fullt lika politisk.
"The big nowhere" har jag faktiskt aldrig läst.
 
Top