Nekromanti Någon...som har drakar och demoner på datorn???

niche_88

Veteran
Joined
25 Mar 2003
Messages
1
Location
T-town
Är det någon som du känner som har drakar och demoner på datorn... (som en sparad fil)???? :gremconfused:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Appappapp!

Vi kanske ska påpeka att upphovsrättslagen fortfarande gäller. Att sprida en sådan fil eller uppmuntra till en sådan handling vore ett flagrant brott mot upphovsrättslagen och därmed också ett brott mot forumsreglerna som du förband dig att följa i samma ögonblick som du registrerade dig. Brott mot forumsreglerna kan leda till varning, avstängning eller i fall där brottslig verksamhet pågår till och med polisanmälan.

Med tanke på att detta dessutom är Riotminds forum, och att de faktiskt hänger här och övervakar vad som händer, så är det ännu mindre lämpligt att syssla med sådana här uppmaningar här.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,556
Location
Stockholm
Ja, jag har drakar och demoner på datorn sedan min bokhylla gick sönder. Jag har även Jorges bestiarium på radion.

Varför undrar du?

;-)
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Man får väl säkerhetskopiera?

Låt säga att man en gång i tiden har köpt DoD, men sedan på nåt vänster tappat bort böckerna. Visst borde man väl då kunna få ta del av någon annans kopia? Detta förutsätter ju, som sagt, förstås att man från början har köpt böckerna och kanske har ett kvitto eller nåt.
 

warmoose

Warrior
Joined
13 Sep 2002
Messages
266
Location
kristianstad/skåne
Re: ehrm..

låter långsökt...



och vem f*n vill ha ett rollspel på dator??

Ni går in tavernan... det sitter en man med slitna kläder... brevid han sitter en stor ulv som stirrade på er med en is kall blick... mannen reser sig och går fram till er och ... MEN VA F*N, DATORN FRÖS... NU FÅR JAG STARTA OM DATORN ... BAH :gremwink:

hmm... rollspel på dator vilken miss....
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Man får väl säkerhetskopiera?

Om du har köpt verket så äger du rätten att ha det i vilken form du vill. Om du vill filma det och titta på eller prata in det på en ljudband så är det ok, så länge det bara är för eget bruk.
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Re: Man får väl säkerhetskopiera?

Så det blir lite gränsfall, eftersom person ifråga inte var smart nog att säkerhetskopiera sina egna böcker? Eller är det olagligt?
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Man får väl säkerhetskopiera?

inget gränsfall, så länge han äger verket så spelar det ingen roll om det är hans egen eller någon annans kopia han har inläst på band.

exempel: Äger du en skiva är det fullt lagligt att ladda ner mp3-versioner av låtarna som finns med på skivan från internet och lagra i din dator för enskilt bruk. Det du har köpt är låtarna, skivan är bara ett medium för att föra över själva datan till dig.
 

Zäta

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
75
Location
Göteborg.
Re: Man får väl säkerhetskopiera?

"Var och en får framställa enstaka exemplar av offentligt utgivna verk för enskilt bruk" 12 § Upphovsrättslagen.

Det innebär att man kan låna en bok, t.ex. på biblioteket, och kopiera den helt lagligt. (Väldigt vanligt bland landets högskole/universitetsstudenter.) Du behöver alltså inte ha köpt boken. Man får inte kopiera åt andra dock, eller på något sätt sprida det man kopierat. Värt att notera är att paragrafen inte gäller datorprogram.

Det skall dock sägas att den här paragrafen är under tillsyn, eftersom den från början inte var tänkt att användas på det här sättet, och en lagändring är inte helt otänkbar inom en snar framtid.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,556
Location
Stockholm
Re: Hört talas om skrivare? [nt]

Skriva ut ett 200-sidorsdokument? Då är det nästan billigare att köpa boken i affären.
 

sleipner

Veteran
Joined
21 Mar 2003
Messages
22
Re: Hört talas om skrivare? [nt]

lite svårt om man är ute efter dod91 grejerna
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Icke.

Snackar vi 91:an så kostar ju böckerna en förmögenhet, om man ens hittar dom begagnat. Sjukt mycket billigare att skriva ut isf. Dessutom behöver man ju inte skriva ut allt, en del tabeller och listor, resten kan man ju kolla upp innan spelmötet. Har man någon slags skräck för att ens dator ska krascha när man öppnar Word, ja, då är det dags att köpa ny dator.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,556
Location
Stockholm
Re: Icke.

Beror kanske vad man har för skrivare. Kör man HP, som jag, är det billigare att köpa en ny skrivare än att byta färgpatron.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Icke.

Beror kanske vad man har för skrivare. Kör man HP, som jag, är det billigare att köpa en ny skrivare än att byta färgpatron.
Skaffa laser eller Xerox vaxare. De är överlägset billigare i längden och skriver mycket bättre och snabbare.
 

tyron

Veteran
Joined
31 Mar 2003
Messages
84
Location
...
Re: Man får väl säkerhetskopiera?

må så vara men det är ju inte menat att han ska använda sig av "kopian" i fråga den ska ju föras över till en annan. Detta är olagligt om jag inte är helt ute och cyklar.
 
Top