Någon som använder Obsidian.md (Note app) för SL / Rollspel

Haido

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
6
Location
Luleå
Jag sitter och kikar på det lite nu och det verkar ha riktigt stora användningsområden. Jag undrar om någon använder det samt eventuellt har några tips?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,378
Finns en gammal tråd om det.

Jag använder obsidian som en digital sl-skärm när jag spelar via VTT och tycker att det är helt oslagbart. I synnerhet nu när de har lagt in canvas-grejen. Det är helt fantastiskt att göra flödesscheman och länka noderna till olika texter. Dessutom kan man lägga in en tärningsrullare så att man kan göra tabeller och slå dem där direkt.
 
Last edited:

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
605
Location
Göborg
Sedan den tråden skrevs har jag labbat lite med Obsidian och det verkar riktigt kompetent och rekommenderar att titta på de olika Youtubevideos som finns och sedan testa. Det är inte riktigt rätt för mig för jag är mycket mer tangentbordsorienterad än vad Obsidian är uppsatt för – jag är van vid Emacs och vill trycka på tangentkombinationer istället för att klicka. Det går att konfigurera men det är en tidsinvestering jag inte är säker på att jag är intresserad av att göra.

Det går att byta tema eller "skin" men det är rätt jobbigt – jag tänkte ändra till ett mer "medeltida" utseende men har gett upp för det enda säkra sättet att hitta hur saker fungerar att läsa i CSS:en. Många publicerar sina ändringar så leta upp något som passar dig.
 
Top