Nekromanti Någon som är expert på Egyptisk arkeologi?

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Har ett par "gamla grejor" från Egypten och skulle veta om det är äkta grejer eller nytillverkade saker. Hoppas att någon arkeolog eller motsvarande finns på forumet som kan hjälpa till. Någon som vet om det går att göra kol-14 test på något sätt?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Bara om det är nån form av organiskt material, som trä. Eller mumiehud. :gremwink:
Vad är det för grejer?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Enkelt svar: Köpte du dem där så är de inte gamla.

Det finns försäljare som säljer gamla mynt, gamla oljelampor osv, men allt är nytillverkat. Lyckligtvis, annars skulle saker som borde vara på museum hamn i byrålådan hos någon turist.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Pluggar arkeologi i Umeå, men är definitivt ingen expert och har inte någon überkoll på förhistoriska Egypten. Skulle gärna vilja se nån bild dock.

Som sagts är nog risken tyvärr mycket stor att "grejerna" är fejk.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Caligo said:
Någon som vet om det går att göra kol-14 test på något sätt?
Det går säkert, men det känns omständligt. Vad jag förstått kan experterna bedöma det utan någr dyra tester. Därmed förstås inte sagt att experterna är billiga ...

Jag skulle maila Antikrunda och fråga vart man hittar experter.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
C14-datering

Som sagts fungerar endast C14-datering på organiskt material (trä, läder, ben etc etc). Man mäter då graden av nedbrytning i kolet (om jag fattat det rätt) och kan därigenom ibland få mycket bra dateringar på objekt. Har aldrig utfört en sådan datering själv (än), så hur pass komplicerad själva processen är har jag ingen aning om.

Huruvida man som lekman kan lämna in privata saker och få dem daterade med C14 eller liknande har jag absolut ingen aning om. Arkeologerna vid Umeå universitet åtminstone kämpar (tyvärr) med en rätt stram bugdet och jag har svårt att tro att de skulle kunna ta sig tiden att datera random inlämnade saker, men jag kan ha fel.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: C14-datering

C-14 är väl förmodligen inte direkt gratis heller.. OM man nu hittar nån som kan göra det.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: C14-datering

Min poäng var dock framförallt varför krångla med kol-14!? Det är rimligtvis enklare att gå till en expert på ett auktionshus eller liknande, be karln plocka fram sin lupp och säga om föremålet är äkta eller inte.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Tack för tips! Lunds universitet gör C14 test för 3600 kr och tydligen är medelhavsmuseet i stlhm bra på egyptiska grejor (så det blir en resa dit i höst (bor ju i Gbg)).
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Caligo said:
Har ett par "gamla grejor" från Egypten och skulle veta om det är äkta grejer eller nytillverkade saker. Hoppas att någon arkeolog eller motsvarande finns på forumet som kan hjälpa till. Någon som vet om det går att göra kol-14 test på något sätt?
Bukowskis Brukar kunna göra sånna uppskattningar.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Skall träffa en expert från medelhavsmuseet nästa vecka. Hon sade att de hade kartongvis med mumielindor på museet och att i Egypten så finns det sådana mängder att det mer eller mindre blåser runt i sanden på vissa ställen. Tusen år av mumietillverkning har satt sina spår...
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Caligo said:
Skall träffa en expert från medelhavsmuseet nästa vecka. Hon sade att de hade kartongvis med mumielindor på museet och att i Egypten så finns det sådana mängder att det mer eller mindre blåser runt i sanden på vissa ställen. Tusen år av mumietillverkning har satt sina spår...

Mmm, ett tag eldade man med mumier i egyptiska ånglok, för det var för dyrt att importera kol...

Det var dock mest mumifierade djur som användes till sånt. Och det fanns tusentals katakomber, vardera fyllda med tiotusentals mumifierade djur... Har man en stor kast av präster (uppåt fem procent av landets befolkning som mest, tror jag - den ersatte i princip adeln i europeiska feodalsamhällen, om man ska göra en långtgående slutsats...) så skaffar den sig så klart något att göra.

Men bra att du får träffa en expert. Medelhavsmuseet är grymt coolt och väl värt ett besök (eller hundra - årskort är en lönsam affär...).
 
Top