Någon som är duktig på att teckna?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Bakgrund:

Vi bor i en gammal skola, en större byggnad (1040 m2), så jag tänkte det skulle vara kul att göra lite eget "prestige-stuff" på kul. Jag har en CNC-laser, så jag kan gravera glas, trä, akryl, kakel, marmor, skiffer, läder med mera, och skära det mesta som brinner/smälter, så jag kan sätta en logga på skärbrädor, glas et cetera.

Skolan ligger i St Skedvi. Urin-vånarna kallar det för "Skäve", de flesta andra för "Stora Skedvi", och om man vill retas så kallar man det för "Sankt Skedvi". Så, planen är att utropa Sankt Skedvi till vårt hems skyddshelgon och logo. Inget som ska säljas, bara att gravera på vårt eget stuff.

Plan:

Så, hur ser Sankt Skedvi ut? Jag tänker mej en "cool dude", tänk Duke Nukem eller Johnny Bravo, tänk solglasögon, fast med en gloria i stil med typiska ikonmålningar av helgon.

Formatet behöver vara cirkulärt. Det behövs inget "pynt" i form av ramar, text och sånt, det har jag färdigt. För att gravera bra behöver den vara svart och vitt, enbart, inga gråskalor (det går att göra gråskalor, men det är en pest att få konsekvent på naturmaterial).

Ersättning:

Jag har inget jobb just nu (jäkla Covid...), så jag kan inte betala. Däremot kan du få en egen "Sankt Skedvi"-produkt skickad till dig, eller, om du föredrar det, någon annan symbol/tex/logga på något.

Någon som vill delta i den inofficiella kanoniseringen av Sankt Skedvi?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Jag kan inte teckna för fem öre men vill bara säga att jag tycker det är en väldigt kul idé och ser gärna nån bild av slutresultatet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Uppföljning: Nu har ena dottern ritat Sankt Skedvi, och jag har gjort en ram. Ignorera griden, jag screenshottade från LightBurn. Den stora där det finns plats, den lilla för mindre formatet. Kanhända lägger jag till en rocker nertill i lilla med texten "Sankt Skedvi", inuti ovalen, över hans jacka.

sanktskedvi_both.png
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Nu har jag suttit fast vid datorn några dagar, och har låtit lasern gå på högvarv. Den kan inte gå oövervakad (brandrisk), så det gäller att passa på. Bland annat så har jag gjort de första prylarna med Sankt Skedvi, skyddshelgon för de som är för badass för att behöva skyddshelgon.

Jag har köpt en massa stuff på Dollar Store och graverat för glatta livet, plus lite stuff jag hade liggande. Korkunderlägg, brickor i bambu och skiffer, en smörkniv i något oidentifierat träslag och en spegel som jag plockat ner när jag renoverat. Spegeln har jag bränt bort det reflekterande skiktet bakifrån och graverat glaset så att det frostats, ser sktiballt ut med bakgrundsbelysning (nu ska jag bara lista ut hur man kontrollerar wifi-styrda LED-slingor från ett eget program och göra en ram till den...). Var försiktig om ni graverar (eller eldar) IKEA-speglar, de har något på baksidan som inte verkar nyttigt att andas in, fick världens huvudvärk och kräktes som något som kräks mycket. IKEAs kundservice har ingen aning om vad skiktet innehåller, men jag misstänker att det är vinyl.

Nästa projekt blir att göra en anordning så att jag kan gravera runda saker, så att jag kan gravera billiga vinglas från IKEA och sånt...

e67e3370-0577-4952-912b-292b7682e075.jpg
 
Top