Nekromanti Någon mer än jag som köpt Orpheus?

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Jag fick mitt exemplar av White Wolfs nya spel Orpheus häromdagen, och det verkar mycket lovande. Det är ett WoD spel men skiljer sig rätt mycket från tidigare titlar i serien, och de flesta förändringarna verkar vara till det bättre.

För de som inte har hört talas om det än så handlar spelet om företaget Orpheus som utvecklat en teknologi för att projicera folks medvetanden i andevärdlen. Där kan de interaga med "spöken" och lösa problem som relaterar till dem. De operarar helt öppet och erbjuder sina tjänster till de som kan betala.

Spelet är i stort sätt fritt från gammalt bagage från andra WoD spel, och det kommer bara ges ut sex böcker (plus en novellsamling) totalt. Varje ny bok bygger vidare på historen, så Orpheus blir lite som en kampanj med inbyggt regelsystem. Från de senaste veckornas diskussioner om fokus kontra bredd så tror jag många håller med mig om att det troligvis är en bra sak.

Är det någon annan som har spelet än eller som planerar att köpa det? Jag håller som bäst på att planera min kampanj och har mycket som jag skulle vilja disskutera.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Jag antar att du inte har läst gamla Wraith, och skulle kunna berätta om det finns några likheter eller om Oprheus spöken är något helt annat. Jag diggade verkligen den gamla wraith-settingen och skulle hemskt gärna se att Orpheus hade några beröringspunkter.

Förresten, du har just blivit förärad med Dnalors 3000:e inlägg. Gratulerar!
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Inte alls som Wraith men inte helt olikt.

Jagt har faktiskt inte ens tittat i någon Wraithbok men eftersom eventuella likheter har varit ett stort samtalsämne på andra forum så har jag lyckats snappa upp en del i alla fall.

Orpheus bygger faktisk vidare på Wraith men med en helt annan fokus. Det är inte så mycket som avslöjas i första boken (troligen mer i kommande supplement) men en del fakta kan man pussla ihop. Atombomber och 6:th malestrom förstörde nästan Shadowlands helt. Dessutom verkar det som om "shrouden" blivit mycket svårare att ta sig igenom. Den andevärld som Orpheus besöker ligger på vår sida och mycket nära den vanliga verkligheten. De "spöken" som finns här har ingen kontakt med Shadowlands, förutom möjligen en farlig och mystisk typ som kallas Spectres. Samtidigt finns det mycket som tyder på att kopplingen till gamla Wraith kommer att bli starkare längre fram i serien.

Den allmänna uppfattningen om Orpheus verkar vara att spelstilen skiljer sig ganska mycket från Wraith men att det kanske är de bästa bitarna som är kvar. Wraith-känslan men med en mänskligare vinkel kanske man skulle kunna säga. Läs gärna mer på White Wolfs eget forum.

Har precis kopierat upp 20 sidor ur boken som jag ska lämna ut till mina spelare (om alla ska låna den kommer vi aldrig igång). Boken innehåller nästan sextio sidor med "in-game" texter som tidningsartiklar forumposter och e-mail. De gör mycket för stämningen och det är bitar av det kapitlet som jag kopierat upp.
 
Top