Någon med över tusen sessioner av Vampire's önskelista för möjlig V:tM 6th edition.

Fast nWoD är från 2004.

Och ja, det är oursäktligt att hålla på att skilja på "Martial Arts" och "Brawling" post-UFC, om det inte är en magisk setting där Kung Fun är övernaturlig.
Skönt att det är något vi kan vara 100% ense om. Liksom om du vill ha Kung Fu som färg på din brawl. Ta speciality Kung Fu. Inte en hel merit. Merits överlag är ju faktiskt med i den bok där mistagen börjar till Vampire. Vilket om jag inte minns fel är den andra boken som kom ut (möjligt att det var Chicago eller något äventyr där emellan dock) Players Guide eller vad den nu hette med massor av bra idéer som "Gypsy vampires" och "Assassin terrorist vampires from the middle east" "Also black dope dealer vampires from Africa"... Och slutligen just merits and flaws som kändes coola men till stor del var helt meningslösa eller grovt brutna.

Last edited:
Bonusen du borde få för det är att du kan göra showiga uppvisningar, inte något som hjälper dig att slåss.
I mean... Roy Nelson presenterades som en "Kung Fu Fighter" i UFC och han var väl top 5 i tungvikten ett litet tag. :D

Mer seriöst då så finns det ju Sandautövare som det går bra för i One FC idag. Så det är väl som det mesta att det "beror på" vilken Kung Fu. Jeet Kun Do ses ju på som en förlaga till MMA och grundades ju av en ganska känd Kung Fu utövare. Om man däremot pratar om modern Wushu så... ja.

"Gypsy vampires" och "Assassin terrorist vampires from the middle east" "Also black dope dealer vampires from Africa"

Okej, så jag kommer nu försvara the independent klanerna. Look ma, no hands!

Independent klanerna (och Tzimisce) är baserade på specifik vampyr media och är därför coola edge cases. Tzimisce är straight up Necroscope vampyrerna, en bok gav dem till och med alien kopplingen. Det är orättvist att säga att Settiterna är "Also black dope dealer vampires from Africa" för de är Lair of the white worm + Tulsa Doom! Liksom, är det klassigt källmaterial? Nej, men bitar av Vampire är inspirerat Morbius så vad vill du ha här? Är det en rasistisk stereotyp att araber är Ninja vampyrer som i Blade? Inte hört det. Det stora problemet är att Assasins Creed inte var ute ännu så man kunde inte sno från de spelen.

Ja, the Ravnos är dåligt gjorda från början. De är Lost Boys + Draculas tjänare vilket kan göras coolt men det blev inte bra i början. Men alla steg efter det har varit att fixa de aspekterna. Och jag tycker man lyckats.

Jag är överraskad att Vampire beskrivs som ”punk” - jag har bara spelat typ 10 sessioner av diverse WoD-spel, men umgåtts med en del ordentliga nördar, och aldrig fått bilden att det skulle vara speciellt punkigt. Tvärtom, min bild är att vampyrer var det hemliga etablissemanget! De var mäktiga, rörde sig i skuggorna och intrigerade, och de vampire-spelare jag kände gillade fantasin att vara med i den dolda politiken.

Inte ens Changeling, som vi främst spelade, pitchades till mig som speciellt ”punk”, mer som övernaturliga lodisar.

Jag är överraskad att Vampire beskrivs som ”punk” - jag har bara spelat typ 10 sessioner av diverse WoD-spel, men umgåtts med en del ordentliga nördar, och aldrig fått bilden att det skulle vara speciellt punkigt. Tvärtom, min bild är att vampyrer var det hemliga etablissemanget! De var mäktiga, rörde sig i skuggorna och intrigerade, och de vampire-spelare jag kände gillade fantasin att vara med i den dolda politiken.

Inte ens Changeling, som vi främst spelade, pitchades till mig som speciellt ”punk”, mer som övernaturliga lodisar.

Det är de gamla vampyrerna som är etablissemanget. I standard Vampire (särskitl 1ed) är man de unga vampyrerna som är punks mot systemet. Genren som spelet anger är Gothic (eftersom det förflutna kommer för att terrorisera nuet) och Punk (eftersom man gör uppror mot det). Det som ger metaforen tänder är att man riskerar att bli förtryckarna och kommer bli det om man överlever. Det bästa sättet att tänka på en grupp unga vampyrer är inte som äventyrare utan som en fackförening.

Jag ser unga vamprer som gymnasieelever. De är inbjudna till vuxenlivet, men de har inte tillgång till det (förrän de bevisar sig). De själva har inte valt att umgås eller placeras i den här gruppen. De har ett tvetydigt förhållande till de äldre, vilka avgör deras framtid. Det är illojalt mot den egna gruppen (unga) att alliera sig med de äldre, men man kan få fördelar av att göra så ... men kanske utesluts av de yngre. Det förväntas av en att göra uppror, alla vill det inte. Man förväntas testa gränserna. Men man förväntas även att "växa upp" och bli en äldre. Anpassa sig.

Det är de gamla vampyrerna som är etablissemanget. I standard Vampire (särskitl 1ed) är man de unga vampyrerna som är punks mot systemet. Genren som spelet anger är Gothic (eftersom det förflutna kommer för att terrorisera nuet) och Punk (eftersom man gör uppror mot det). Det som ger metaforen tänder är att man riskerar att bli förtryckarna och kommer bli det om man överlever. Det bästa sättet att tänka på en grupp unga vampyrer är inte som äventyrare utan som en fackförening.
Det som färgat Vampire åt ett annat håll där är väl i någon mån lajven? Där går det ju inte att alla är unga vampyrer som gör uppror mot systemet, utan rätt många måste också spela etablissemanget – och mitt intryck är att många tycker att det är just det som är kul.

Några av mina tankar om vampyr-spelande.

1. Jag ogillar skarpt "generationer". En vampyr är mäktig för att den genom åren lärt sig använda sina krafter, samt den politiska/organisatoriska makt den samlat på sig genom åren. Jag föredrar att en ny vampyr har samma potential att växa sig mäktig, men att det äldre inte kommer att lämna plats genom att dö på naturlig väg.

2. Att skapa nya vampyrer är en medveten handling, vilket gör att hela "punk" biten blir fel för mig. Antingen är vampyrer extremt ovanliga, eller så är det politiskt manövrerande inom vampyretablissemanget.

3. Övervakningsproblematiken kommer från missförstånd av vampyrmyten. Att en vampyr inte reflekteras i speglar handlar om att speglar var baserade silver. Moderna speglar är baserade på aluminium, och kameror använder inte heller silver. Så, det enda som kan ställa till det för en vampyr skulle vara värmekameror. Så, enda anledningen till att dagens teknologi skulle vara ett problem är att man valt att valt det, inte för att det passar in på vampyrmyten.

4. Att vampyrer skapas medvetet får också hela "ångest/personlig skräck" delen att bli konstig. En viss del av "inre best" passar in, där man antingen jobbar för att kontrollera sin inre hunger, eller ger sig hän för stunden till den (med de konsekvenser till maskeradbrott som det kan ge). Men "humanity mekaniken". Huh?!? Blod kan om möjligt ha inslag av beroende, och att det finns en mekanik för hur väl man håller sitt beroende under kontroll.

5. Jag kan se att det finns asexuella vampyrer, eftersom en asexuell person kan ha omfamnats, och sedan medvetet valt att omfamna asexuella som sina childers, osv. Men att man skulle förlora sitt sexuella intresse för att man blir en vampyr? Nej tack.

Men, jag är nog mer intresserad av urban fantasy som inkluderar vampyrer än den setting som V:tM målar upp. Vilket kan vara varför nWoD intresserar mig mer.

Fast nWoD är från 2004.

Och ja, det är oursäktligt att hålla på att skilja på "Martial Arts" och "Brawling" post-UFC, om det inte är en magisk setting där Kung Fun är övernaturlig.

Något av en derail men även OP är med på tangenten.

Min tagning på det här är att när man gjorde Requiem insåg man att Celerity (den mest ändrade disciplinen i Vampires historia gissar jag) var oerhört svårbalanserad och det är väldigt OP att få extra handlingar i ett spel där man i grund bara har en handling. Så man slog fast att Celerity ger inte extra handlingar och den mest kraftfulla disciplinen från VtM blev en defensiv förmåga och ganska meh emm.

Men med andra handen lade man tillbaka extra handlingar men i formen stridskonster (kung fu kanske mest uppenbart i grundboken) och vips hade man infört samma skit igen.

Jag körde Requiem RAW i kanske en handfull spelmöten innan jag insåg att alla de spelare som investerat i 'fighting styles' sprang rundor kring både SLP och andra spelare (som kände sig lurade för de inte insett detta och ville göra nya eller ändra sina RP). Även på dåvarande white wolf (eller var det onyx path?) forumen svämmade över med diskussioner kring Protean 2 (AGG) och Kung fu och om de gick att kombinera.

Sagt och gjort multipla handlingar i nWoD/CofD var brutet och jag nerfade dem till att använda typ samma regler som automateld iirc. Bra med man införde inte en multipel i ett system som annars rörde sig med +/-5.

Man borde lyft blicken och inte tänkt "utföra individuella handlingar" i stil med Mutant 2's segment utan "under en rundas tid leder slaget till utkomst X" och helt sonika tagit bort multipla handlingar. Varför behöver varje exakt utfall med svärd, tryck på avtryckaren eller jabb med näven spåras?

Cog.

Det som färgat Vampire åt ett annat håll där är väl i någon mån lajven? Där går det ju inte att alla är unga vampyrer som gör uppror mot systemet, utan rätt många måste också spela etablissemanget – och mitt intryck är att många tycker att det är just det som är kul.

Ja, och det kom senare böcker som lät en spela äldste som var kul. Nya vampire borde låta en spela båda typerna av kampanj. (Egentligen är det fler än 2 typer men ni förstår vad jag menar).

2. Att skapa nya vampyrer är en medveten handling, vilket gör att hela "punk" biten blir fel för mig. Antingen är vampyrer extremt ovanliga, eller så är det politiskt manövrerande inom vampyretablissemanget.

Att skapa vampyrer kan i sig vara punk om man gör det emot etablissemangets order. Vilket väl dessutom är ett återkommande tema. Nån tycker att vampyrer borde härska öppet och håller på att bygga upp en vampyrarmé, vilket etablissemanget inte gillar för den armén kan ju vända sig mot etablissemanget likaväl som mot människorna. Plus alla framtida logistikproblem.

Tvärtom tycker jag just att det välutbredda vampyretablissemanget är en förutsättning för att det ska kunna finnas vampyrpunkare.

3. Övervakningsproblematiken kommer från missförstånd av vampyrmyten. Att en vampyr inte reflekteras i speglar handlar om att speglar var baserade silver.
Nej. Silverteorin är ett försök att applicera en vetenskaplig tolkning på gammal vidskepelse. Men när man pratar om vampyrer med blodsmagi måste det inte vara vetenskapligt baserat. Det är helt okej att vampyrer inte syns i speglar (vare sig silver eller alliminum) för att de saknar själ. Eller för att det är en del av förbannelsen.

Så oavsett om modern teknologi kan se vampyrer eller inte så är det ett val man gör. Och båda passar in på vampyrmyten.

Bly var ursprunligen lika verksamt mot vampyrer som silver. Ska vi hålla oss till klassisk vampyrmyt så är ett hagelgevär ett av de bästa antivampyrvapnen. Men det skulle göra vampyrer lite för enkla att hantera i dagens värld, så man har gjort valet att strya den lilla detaljen från den moderna vampyrmyten.

Ursprunligen var ju vampyrer inte heller alls de moderna sexiga, mystiska rovdjur de framställs som, utan låg mycket närmare Romeros zombies (fast kanske inte lika slöa). Det har gjorts massor av val som förändrat vampyrmyten åt olika håll i olika sammanhang.

Det sagt menar jag inte att det är rätt väg att gå att säga att vampyrer inte har någon reflektion i moderna speglar. Jag säger inte heller att det är fel väg att gå. Jag säger att det där vampyrmyten i sig består av väldigt många val som gjorts för att anpassa den och hålla den intressent i moderna sammanhang. Om det sen är intressantast att vampyrer har eller inte har en reflektion kan vara en intressant diskussion.

Övervakningsproblematiken kommer från missförstånd av vampyrmyten. Att en vampyr inte reflekteras i speglar handlar om att speglar var baserade silver. Moderna speglar är baserade på aluminium, och kameror använder inte heller silver. Så, det enda som kan ställa till det för en vampyr skulle vara värmekameror. Så, enda anledningen till att dagens teknologi skulle vara ett problem är att man valt att valt det, inte för att det passar in på vampyrmyten.

Jag tror inte grejen med övervakning har något att göra med att vampyrer inte kan fångas på kamera (i V5 kan de det, liksom i speglar - spegelgrejen har väl aldrig varit en del av Vampire-myten) utan tvärtom att de låter sig fångas alldeles utmärkt på kamera när de till exempel suger blod ur nån stackare.

De enda vampyrerna som inte syns i speglar i Vampire är Lasombra, det är deras klansvaghet, och vampyrer som valt en extra svaghet. Och det är ändrat i V5. Så spegelgrejen är inte en grej i Vampire. Det är annorlunda i Requiem.

Nej. Silverteorin är ett försök att applicera en vetenskaplig tolkning på gammal vidskepelse. Men när man pratar om vampyrer med blodsmagi måste det inte vara vetenskapligt baserat. Det är helt okej att vampyrer inte syns i speglar (vare sig silver eller alliminum) för att de saknar själ. Eller för att det är en del av förbannelsen.
Håller med om att det luktar rätt mycket efterkonstruktion. Däremot tror jag inte det är gammal vidskepelse, utan något som Bram Stoker hittade på.

Skillnaden mellan när spelet kom ut från början och nutid är inte om vampyrer syns på kamera eller inte. Den är två saker som helt ändrat spelet till det sämre.
1. Skaparna av revised edition (dvs den tredje utgåvan) bestämde sig för att göra spelet mer "realistiskt" genom att gå ifrån att vampyrerna kontrollerade institutionerna med sina vampyriska krafter och blodsband till att vampyrerna gömde sig i mörkret och fruktade att bli sedda.
2. Fem år senare blev kameror i telefoner vanliga och 9/11 hade inträffat så det fanns CCTV överallt. Det gjorde att vampyrer numer hamnade på kamera hela tiden.

Att man i V5 sedan drog den logiska men extremt olyckliga slutsatsen att skapa the second inquisition som sitter och tittar på allt via internet och skickar folk med automatvapen för att döda eller fånga vampyrer när de hittar dem gjorde saken sämre men egentligen var det som sagt näst intill oundvikligt så fort man slutade låta vampyrerna vara puppetmasters över samhället.

jag läser den här tråden med intresse och begrundar. har egentligen en jävla massa åsikter men behöver nog sortera dem lite. lirade ändå VtM aktivt i nära 10 år (~95-04) och sedan VtR i minst 5 år (04-09). svårt att räkna på klockade speltimmar eller sessioner. men jag tror inte att jag ligger skitlångt efter OP i ärlighetens namn och vi har dryftat spelet (i dess olika inkarnationer) fler gånger och mer timmar än jag vågar tänka på.

skall se om jag kan sortera ut lite tankar och posta. återkommer :)

Cog.

Grejen är också att det är ett jätteproblem för vampyrer både om man kan se dem och om man inte kan se dem i kameror. Kan man, drabbas de av hela det moderna övervakningssamhället. Kan de inte, är det skitenkelt att identifiera vampyrer. Därav halvmesyren att de blir suddiga, men även då har man ett kraftfullt redskap att identifiera dem med.

Last edited:
Det ska också tilläggas att jag kanske minns fel men det var egentligen två saker som uppehöll maskeraden bättre i början av spelets existens än nu.
1. Vampyrerna hade mer kontroll vilket gjorde att man hade möjlighet att stoppa för uppenbara saker från att bli kända.
2. Gemene man ville inte veta och tittade aktivt bort/gick därifrån när övernaturliga grejer hände eftersom det skulle skada deras känsla av trygghet.

Det är dessutom idag 100% lättare att säga att eventuella videos som dyker upp av folk som gör sjuka grejer avfärdas som Fake news eller AI did that än det är att säga att vampyrer måste akta sig för kameror. Det är just att maskeraden funnits i 500+ år och det är just under den lilla tidsperioden man spelade mellan 1991 och 2004 som man råkade uppfinna "the one thing" som maskeraden inte kunde tåla utan allt blev helt annorlunda som stör mig. Särskillt just eftersom "don't trust the internet" är äldre än telefonkameran så hur man skulle hantera problemet fanns redan från början om man inte redan bestämt sig för att det var för kul att vampyrer vågade gå på nattklubb och jaga. Det ger mig samma känsla som fantasy settings där allt har funnits i 5000+ år med någon historisk händelse lite då och då och sedan börjar den första kampanjen och varenda år är fullt av nära kataklysmiska händelser som stoppas av hjältarna.

Back