Nekromanti Någon inloggad just nu?

Wickz

Veteran
Joined
17 Feb 2006
Messages
53
Location
Uppsala
*spolier för min spelgrupp*

Klockan är snart 20 i tio (21:38) och jag undrar helt enkelt om någon är inloggad och vill diskutera lite? Håller på att kludda ihop ett äventyr till ikväll/morgon. Rollspelsgruppen består av 3 personer, en akrobat, en magiker och en forskare (tydligen matematisk vetenskapsman). Akrobaten och forskaren har gått igenom öknen med akrobatens 3 medhjälpare. En av dessa har nu försvunnit. De har inget vatten kvar och är riktigt usla på att finna det... deras ena vagn är trasig och livet ser ganska mörkt ut för dom. de har ungefär en dagsmarsh kvar till byn.
Byn är placerad ute i öknen typ vid Camard (fast uppåt) om jag inte missminner mig. Magikern är ny i rollspelsgruppen och jag tänkte att de skulle möta varandra när de väl når staden.

Detta uppdrag är dessama som en tidigare tråd jag startat och lurar mest åt denna ide:
http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...amp;o=&vc=1

Fast då ingen av Rpn har någon nämvärd styrka får det snarare handla om list. men hur överlistar man ett gäng legoknektar eller annat drägg?
kanske är en äklig magiker trevligare? jag råkar ju ha en förkärlek för mystiska ting som tar tid at tlista ut.
 

Wickz

Veteran
Joined
17 Feb 2006
Messages
53
Location
Uppsala
Om de äter på värdshuset kommer de höra rykten om att allt inte står rätt till.
En underlig figur diskuteras, men nämns inte vid namn. När rollspelarna väl besöker kyrkan så kommer de att finna den övergiven och igenbommad. Ingen präst så långt ögat kan nå.
Pratar de med rätt bybo (slå en 1a) så kommer denne avslöja att prästen försvunnit. Om de verkligen övertalar honom så avslöjar han att denne kanske lever och att denne kanske är hotad.

Prästen göms i herr och fru åkerhjärtas hus. Han går inte ut och är mycket sjuk. Någon silverbibel vet han inte om (låtsas han). Han vet att han kommer bli dödad av den hemske magikern om han visar sig ute och det är denne som gjort honom sjuk. Hur vet han inte. Uppe i bergen finns dock en ört kvinna som kan spå. Det är 20 km dit men ogästvänligterräng, rep behövs!

Örtkvinnan heter Amadellia och påstår sig vara 105 år gammal. Hon ser dock extremt gammal ut. Hon är snarstucken och pratar ofrivilligt med rollspelspersonerna. Till en början kommer hon att dra igen dörren i ansiktet på dom tills de säger att prästen är sjuk. Prästen och hon är goda vänner och hon lovar att hjälpa till. Hon följer i sådana fall med till byn. Folk kommer att rygga tillbaka vid åsynen av henne och det kommer vara +Ob1t6 för RPna att kommunicera med folk efter detta. Folk kommer inte ge RPna något förtroende sannolikt (+Ob2t6).
Kvinnan sägs ha dödat sina båda barn och sin man för länge sedan. Hon har dessutom bränt ner byns värdshus en gång i tiden ”vet” folk. Folk kommer inte att veta var de har RPna och därav hålla sig borta.
Prästen kommer inte att undvika dessa och inte heller familjen Åkerhjärta.
Prästen har mycket god kommunikation med folket i byn, men han vågar inte visa sig ute.

Magikern har satt en förbannelse i statyn som gör att prästen blir sjukare för var dag som går + 1 trauma. Smärtan är som störst nattetid och som mildas då de första solstrålarna når honom (10 resp 15 i smärta).




men nu är ju bekymret, jag vill att hela byn drabbas om statyn går sönder och då bara kan upphävas endra genom magikern eller genom hans död (borde väl fungera enligt reglerna?). för att bota prästen så ska de göra vaddå? örtkvinan bör ju påverka, men det känns som de behöver någon speciell ingridiens, kanske att finna hos magikern?


texten är inte så välformulerad utan ihopskriven sen förra inlägget
 

Wickz

Veteran
Joined
17 Feb 2006
Messages
53
Location
Uppsala
För att bryta denna förbannelse mot prästen så behövs en soppa blandas. Denna ska drickas morgon och kväll i 3 dygn för att bli helt återställd. Första dosen stannar upp förbannelsen. Avbryts drickandet kommer det efter 2 dygn börja igen. Efter tredje dosen halveras smärtan och trauman. Efter fjärde är smärtan borta och ytligare hälften av resterande trauma. Efter sista dosen (den sjätte) försvinner all trauma och förbannelsen är hävd.

Magikern har som mål att överta silverbibeln då denna sägs komma från gud och därigenom gå att använda för alstring av Teotropi.


vart gömmer man en sådan bbel? Knappast i staden väl? men kanske i Camard?
 
Top