Nekromanti Någon idé?

JoakimSkoogh

Veteran
Joined
15 May 2001
Messages
127
Location
Borås området
Jag och mina kompisar behöver hjälp med någon syssel sättning eller något roligt jobb som man kan ta för att få någgot roligt.
Våran SL är mycket för improvisation sså det blir oftast inte några riktiga uppdrag utan mer några små strider och en massa tjat.
Gruppen består av en alv magikern, en alv krigare, en kraggis, en minderårig missla, en tempel riddare mäniska och en vanlig mänsklig soldat.
Kraggisen och magiker har funderat lite på gladiator arenan (hehehe) men annars ingenting.

Så vi behöver hjäp

Jockmock den goda Kraggen
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
...det blir oftast inte några riktiga uppdrag utan mer några små strider och en massa tjat.

Mitt förslag, byt spelledare! Vad som menas med "en massa tjat" vet jag inte, men jag kan föreställa mig att ni har en sl som inte vet hur man berättar en bra historia. Tvinga honom att sluta improvisera och be honom att för en gång skull grundligt planera och skriva ner ett äventyr som han sedan kör med er.

Gruppen består av en alv magikern, en alv krigare, en kraggis, en minderårig missla, en tempel riddare mäniska och en vanlig mänsklig soldat.

Min omedelbara reaktion är att jag som spelledare aldrig någonsin hade godkänt en sådan rollpersonsgrupp. Nåväl, det var inte svaret på din fråga.

Kraggisen och magiker har funderat lite på gladiator arenan (hehehe) men annars ingenting.

Hade jag varit med i er spelgrupp hade jag direkt föreslagit att ni beger er direkt till händelsernas centrum, exempelvis till länder i krig eller länder som förbereder sig till krig, eller till städer som har särskilt hög brottslighet (t ex "piratstaden" Katarsis i Soldarn eller Jarla i norra Asharien). Gladiatorarenor rekommenderas inte. Visst är "Gladiator" en bra film, men i rollspel är temat mindre lämpligt. Det kan göras bra, naturligtvis, men då krävs det en väldigt bra och rutinerad sl.


- Targon, skrivare
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Gruppen består av en alv magikern, en alv krigare, en kraggis, en minderårig missla, en tempel riddare mäniska och en vanlig mänsklig soldat.

Min omedelbara reaktion är att jag som spelledare aldrig någonsin hade godkänt en sådan rollpersonsgrupp. Nåväl, det var inte svaret på din fråga.


Varför inte?


Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
"Tjat" och arenor

Jag tycker inte heller att "en massa tjat" låter bra. Så brukar jag nämligen förklara min mor ibland när det frestar på. Inte bra alls.

Det där med Arenor och Gladiatorer (Chronopia vandrar igenom huvudet) brukar ju bara mer för dom som vill slåss. Bara slåss! Så jag vill nog inte rekommedera det till er. Skulle satsa på ett mer lite klurigt (men ändå action inspirerat) äventyr av den mer genomtänkta sorten. Eller något annat om ni nu vill det. Så ni får pröva hur lite annorlunda. Det kanske inte alls passar er, vad vet väl jag?. Men det går ju att göra roliga äventyr i Arenan också. Kan dock inte komma med några tips eftersom jag nog inte har spelat (eller spellett) något bra i en Arena.

Lycka till!

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Aborado

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
37
Location
Borås...nåväl en bit utanför.
Varför inte?
Alvkrigaren följer förmodligen Alvmagikern(högst troligt Sanari). Misslan följer antagligen kraggbarbaren. Men varför de två grupperna skulle hänga ihop är svårare att förklara, och vad skulle tempel riddaren göra med dem de är ju förmodligen otroende. Soldat killen skulle ju kanske inte vara jätte svårt att få in men i det stora hela är karraktärerna så olika att de förmodligen aldrig skulle hänga ihop.
Väldigt komplicerat men dock möjligt...


/Ashaslättens betvingare
 

JoakimSkoogh

Veteran
Joined
15 May 2001
Messages
127
Location
Borås området
En massa tjat betyder som alla nog har förståt babbel som inte hör dit som datorspel, skolan medmera så detär inte bara speledaren som pratar (även om han är obeskrivligt glad i skämt)
Att uppdragen är mindre bra kan bero på att vi har kört hemgjorda rollspel i tre år, warhammer fantasy game ett knappt år och nu Eon så han har blivit för van vid improvisation.

Att byta SL skulle nog inte vara ett bra förslag eftersom ingen annan känner sig riktigt passande till rollen.
Men vi får tjata på om det här med att fixa i ordning uppdragen innan.

1d100+50 tack

Jockmock den goda Kraggen
 

JoakimSkoogh

Veteran
Joined
15 May 2001
Messages
127
Location
Borås området
Kraggisen tackar

En massa tjat betyder som alla nog har förståt babbel som inte hör dit som datorspel, skolan medmera så detär inte bara speledaren som pratar (även om han är obeskrivligt glad i skämt)
Att uppdragen är mindre bra kan bero på att vi har kört hemgjorda rollspel i tre år, warhammer fantasy game ett knappt år och nu Eon så han har blivit för van vid improvisation.

Att byta SL skulle nog inte vara ett bra förslag eftersom ingen annan känner sig riktigt passande till rollen.
Men vi får tjata på om det här med att fixa i ordning uppdragen innan.

1d100+50 tack

Jockmock den goda Kraggen
 

JoakimSkoogh

Veteran
Joined
15 May 2001
Messages
127
Location
Borås området
Kraggisen tackar

En massa tjat betyder som alla nog har förståt babbel som inte hör dit som datorspel, skolan medmera så detär inte bara speledaren som pratar (även om han är obeskrivligt glad i skämt)
Att uppdragen är mindre bra kan bero på att vi har kört hemgjorda rollspel i tre år, warhammer fantasy game ett knappt år och nu Eon så han har blivit för van vid improvisation.

Att byta SL skulle nog inte vara ett bra förslag eftersom ingen annan känner sig riktigt passande till rollen.
Men vi får tjata på om det här med att fixa i ordning uppdragen innan.

1d100+50 tack

Jockmock den goda Kraggen
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Hmm, jag låter mina spelare skapa vilka typer av karaktärer som helst (inom rimliga gränser givetvis ;), dvs. helt oberoende av vad de andra i gruppen har för ras, yrke etc. Visst kommer jag med råd och åsikter, men det är upp till spelaren att bestämma.

Tycker själv att det viktigaste med en RP är att man själv trivs med den. Att spela en RP man inte själv gillar kommer att leda till tråkigt spel...



Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy
 

Koboldjägaren

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
52
Location
Island
Vad är problemet med gruppen

Om man till spelet har skapat trettioelva olika raser så måste ju tanken vara att spelarna skall kunna välja någon av dessa. Ett par alver får man alltid räkna med då de både är bäst och )enligt många spelare) mest intressanta. Någon muskelbest i form av kraggis, dvärg eller tirak får man alltid räkna med och misslan ger ( om den inte spelas på ett löjligt sätt) äventyrargruppen lite extra krydda. I vår grupp lyckas vi sällan skrapa ihop tre människor då dessa känns så vanliga, tråkiga och usla... Men du Targon, hur skulle det vara om du berättade hur en bra spelargrupp ser ut?

En kobold kommer sällan ensam
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Inga problem i sig själv, men...

Men du Targon, hur skulle det vara om du berättade hur en bra spelargrupp ser ut?

Som vanligt gör jag i det här forumet aldrig anspråk på att vara den perfekta spelledaren vars ord är allmän lag. Men synpunkter har jag likväl, och i det här fallet utgår jag helt från egna erfarenheter. När lirandet känts mest otrovärdigt har det varit när spelgruppen bestått av en alltför blandad grupp rollpersoner. Mest trovärdigt och intressant har det varit när rollpersonerna redan från början ha haft vissa givna roller och spelat utifrån dessa. Exempel: I en av de mest lyckade kampanjerna jag har fått tillfälle att vara med lirade vi handelshus. Rollerna var givna redan från början av spelledaren medan vi själva fick designa detaljerna i våra rollpersoner. Jag blev karavanherre, en annan blev gardeskapten, en tredje blev skrivare, osv., och tillsammans begav vi oss ut i världen för att bedriva handel, se världen och lösa diverse olika knutar som kan drabba en rollperson på vägen. Spelet kändes koherent och genomtänkt, och några lösa trådar fanns aldrig att hitta. Helt naturligt gjorde jag denna metod till min egen när jag själv började spelleda EON. Först tänkte jag ut kampanjens var, när och hur, och gjorde därefter en preliminär skiss på vad rollpersonerna skulle vara för ena prickar. Därefter samlade jag till spelmöte och lät spelarna slå fram övriga relevanta uppgifter för deras rollpersoner. Båda är numera riddare i zoriánordern, och en intressant detalj är att jag har låtit dem designa sina egna väpnare, dock utifrån några grundläggande riktlinjer som jag levererat.

Nu vill jag alltså att ingen ska ta mina synpunkter på JoakimSkooghs inlägg vad det gäller rollpersonskontellationer på ett alltför dogmatiskt sätt. Jag kan säga att jag föredrar en på förhand genomtänkt rollpersonsgrupp som är internt koherent. Men jag kan i ärlighetens namn säga att jag även spelat i kontellationer typ alv-dvärg-tjuv-riddare och tyckt att det var kul. Jag medger att det i en sådan grupp kan dyka upp en hel del roliga situationer. Så det så!

- Targon, skrivare
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: "Tjat" och arenor

En av de mest episka jag har spellett var just en arenastrid, där en av RPna avancerade till finalen (en hyfsat nybakad krigare med en "Drill med..."-stridskonst. Fast han spelade kallt och beräknande och utnyttjade reglerna till sin fördel och lyckades vinna hela evenemanget. Det var en glädjens dag den sista vårmarknadsdagen i Fala.

-Marco Behrmann
-Neogames AB
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Blodiga berättelser (?)

Lät härligt det där måste jag säga. Kan känna spänningen i spelmötet ända hit. Å så gott!
Saken är bara den att när man kommer till arenor och diverse liknande "slagfält" så har allt en tendens att bli så blodigt (det är ju en arena). Det brukar vara ganska svår att komma på en bra (eller kanske spännande) anledning till varför man ska slåss. Om man nu ska det. Förmodligen är man kanske just där för att visa vad man går för, men ja... jag vill ha mer. En berättelse, ett härligt äventyr där inte allt bara går ut på blodutgjutelse. Men sånt kanske är fel för en arena.

*Avundas Marco en aning*

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Blodiga berättelser (?)

men ja... jag vill ha mer. En berättelse, ett härligt äventyr där inte allt bara går ut på blodutgjutelse. Men sånt kanske är fel för en arena.

Gladiatorfilmer med någotsådär trovärdig intrig har ju gjorts: Spartacus, Gladiator... Vad som krävs om man ska rollspela gladiatoraréna framgångrikt är nog kanske en ordentlig bakgrundshistoria. Om du är sl, låt gladiatorspelen komma i slutet av äventyret eller kampanjen, och ägna tiden åt att bygga upp inför den stora finalen. Fast man kan också jämföra Conan, där gladiatorsekvensen framträder som en del av "Arnolds" uppfostran till hjälte.

Jag har länge funderat över gladiatorernas sociala status. I EON förefaller de vara frivilliga entusiaster, alltså idioter! Men i de flesta fall i historien är de ju faktiskt slavar. Att återinföra slaveriet i EON är säkert ytterligare en god metod för rollspelad gladiatorfäktning.

- Targon, skrivare
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
gladiatorer

Det är oftast en ogemn figt mellan några tungt utrustade svärdsmän (Gladiatorerna) mot många slavar. Gladiatorerna ska inte bara hugga igäl slavarna utan dom ska dö med stil.
(plågsamt)

/bättre en tårta i slasken än en vårta på tasken!!!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Blodiga berättelser (?)

Det handlade om att få snabba pengar, för att rädda en kamrat. Striderna hölls i intervall om en per dag i sju dagar, vilket gjorde det möjligt att på magisk väg och med örter återställa en hel del av förlorar T/S. Magikern i gruppen jobbade extra som helare för de övriga kämparna och stigfinnaren agerade bookmaker. Vad historikern gjorde minns ingen, frånsett att han badade en hel del. =)

-Marco Behrmann
-Neogames AB
 

Koboldjägaren

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
52
Location
Island
mmm

Julius Skog skriver aldrig i sitt inlägg att rollpersonerna i hans grupp inte har förutbestämda karaktärer. Det enda han skrivit är vilka raser de olika spelarna ( eller Julius själv) valt. Eftersom du vet så lite om gruppen tycker jag bara det är löjligt att klaga på gruppen i sig. För det andra är det ingen alv-dvärg-tjuv-riddare grupp då det inte finns några stridigheter mellan de olika raserna.

En kobold kommer sällan ensam
 
Top