Nekromanti Någon idé??

Aurella

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
11
Location
Flen
Hallå där!

Jo, jag håller på med ett äventyr som kommer att utspela sig på ett mycket märkligt barnhem/klinik-aktigt ställe. Allt är inte helt klart för mig än men det som är allra svårast tycker jag är inledningar, och nu har jag jätteproblem med det här. HUR skall jag få mina karaktärer till barnhemmet??? De är inte barn, de är inte barnhems-arbetare, de är inte läkare, psykologer eller något annat. Jag har funderat på motorstopp....
Vilse...
Mystisk person söker upp dem och vill att de skall kolla läget på barnhemmet....
Telepatiska meddelanden från nåt av barnen....
etc...

Men alla dessa saker känns så vanliga och B på något vis (även om man KAN göra dem så de inte blir så) Jag vill ha en bra inledning så att spelarna verkligen blir riktigt involverade i historien från början.

Kan någon komma på nåt bra?

Aurie.
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
alt. så kan ju ngn av rollpersonerna ha ngt barn på barnhemmet lr nåt sånt
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Ett enkelt grepp är att låta någon av rollpersonerna vara släkt med ett barn på hemmet. Då får de genast en anledning att ge sig av dit om det händer något där... Slopa den mystiska personen eftersom han är en kliché av slaget värre.

Har du sett Terror på Elm Street? Temat känns igen därifrån...

Hans
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Allra bäst vore det kanske om rollpersonerna har bott på barnhemmet när de varit små. Då får de grotta i sitt eget förflutna.

Du kan också låta rollpersonerna få arbeta på ett ställe som ligger i närheten av barnhemmet och kontaktas av barnen som håller till där. De kan ju dömmas till samhällstjänst och tvingas jobba på något ställe som ligger i närheten av barnhemmet. På ett sådant sätt så blir barnhemmet kanske till och med mer mystiskt eftersom man måste anstränga sig för att komma in överhuvudtaget.

Något/några av barnen på hemmet kan också vara inblandad i ett brottsfall som inte har med den riktiga plotten att göra. De kan vara betydelsefulla vittnet, till exempel. Rollpersonerna (som är brottsutredare?) åker till barnhemmet för att fråga ut ungarna, och när de kommer dit sugs de alltså in i den riktiga handlingen. Den här sortens handling-i-handlingen är jag mycket förtjust i.

Typ.

/Rising
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Något/några av barnen på hemmet kan också vara inblandad i ett brottsfall som inte har med den riktiga plotten att göra. De kan vara betydelsefulla vittnet, till exempel. Rollpersonerna (som är brottsutredare?) åker till barnhemmet för att fråga ut ungarna, och när de kommer dit sugs de alltså in i den riktiga handlingen. Den här sortens handling-i-handlingen är jag mycket förtjust i.


<hr></blockquote>



Senare i äventyret kan man låta det ursprungliga brottsfallet på något sätt ändå ha något att göra med den riktiga plotten. Trots alla motsägande bevis är det kanske ett av barnen som ligger bakom allt (Omen-varning här). Lite av en gubben-i-lådan-effekten...

Hans
 

Jericho One

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
90
Location
Norrköping
Varför är barnet på barnhemmet om rollpersonen är förälder till barnet?

Ja skit samma - hursomhelst - hmm låt mig se : jag tycker ändå att den bästa plotten är den klassikern som Rising för fram med Rp:nas förflutna på barnhemmet. Antingen det eller någon form av telepatiska meddelanden - varför inte den gamla Kultklassikern med en drömvärld skapad av ett utav barnhemsbarnen som drar in våra rp i det mörka barnhemmets terror...
 

Caldaras

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
82
Location
Borås
Det beror lite på äventyrets utformning. Kanske har barnhemmet en intressant historia som rollpersonerna vill forska i, eller som Rising säger själva har varit intagna där.

Ett annat tips är att ge var och en av rollpersonerna ett individuellt mål. En kanske har haft släktingar som arbetat där, en annan har själv varit intagen som barn och har något som måste avslutas där. En tredje kanske vill undersöka något som fanns i en gammal tidningsartikel "Mystiska dödsfall". Ja, du förstår hur jag menar.
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
Rising...

märker du att det börjar lukta en del "little fears"...
/images/icons/wink.gif
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
1 idé..

Kan du inte göra som så, låt det hända en del "mystiska" händelser på barnhemmet. Gör dina spelare intresserade av det & vipps, du har en koppling till det barnhemmet.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Rising...

"märker du att det börjar lukta en del "little fears"..."

Njaaa, jooo, men Little Fears har ju inte ensamrätt på barn i skräckrollspel. Förresten är ju Kult grymmare eftersom barnen i Little Fears skyddas av sin Innocence, medan rollpersonerna i Kult alltid är illa ute tack vare sina Mörka Hemligheter...

/Riz
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kan bli..

Visst så kan det bli så...
Funkar det så funkar det... Annars så kan man alltid hitta på nått anann koppling eller nåt sånt.
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
Re: Rising...

jo, ja, men jag har inte lirat Kult så mycket... faktiskt... buhu!/images/icons/sad.gif
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
En av rollspersonerna har precis fått reda på att han är adopterad. RPn luskar ut på vilket barnhem han/hon bodde innan adoptionen. Nu är RPn på väg till barnhemmet för att forska vidare, men naturligtvis har han/hon tagit med sig några vänner... annars tror jag att Risings idé här nedanför skulle funka utmärkt.
 
Top