Nekromanti Någon i Sverige som kör Castles & Crusades?

dawnrazor

Veteran
Joined
15 Jul 2011
Messages
197
Location
Staffanstorp
Någon i Sverige som kör Castles & Crusades? Kan inte påminna mig om att jag sett något här på forumet, åtminstone inte på väldigt länge. I så fall, varför/varför inte?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag funderade på att köra C&C för ett par år sedan, men hittade inga spelare. Just nu är mitt spelschema upptecknat för ett par år framåt (med ett par stora kampanjer) så det lär tyvärr inte bli något.
Den enda andra C&C-spelaren som jag kommer på är Storuggla, men det var något år sen sist som han var inloggad.

C&C har två stora problem.
1. Det är inte ett riktigt OSR-spel, vilket gör att det hamnar lite utanför OSR-boomen.
2. Det finns inte som gratis pdf, till skillnad från Labyrinth Lord, OSRIC, Lamentations of the flame Princess, Basic Fantasy, Delving Deeper,... och massor med andra OSR-spel (ja, det finns en pdf, men det är inte hela spelet).
 

dawnrazor

Veteran
Joined
15 Jul 2011
Messages
197
Location
Staffanstorp
Tack Anth. Ja, du har onekligen en poäng där.

Just nu är jag lite trött på OSR-rörelsen. Alla försöker vara weirdare och weirdare, och det har växt fram en klick "ledare" som gärna berättar för folk vad som är "rätt OSR" och vad som är fel. Och så deras påhakare förstås.

Igår postade tex James Raggi en post om vad som är rätt metal och vad som är skit. Jag köper inte det där. Och jag fattar inte hur folk kan gå på det.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det är väl inte så mycket att folk "går på det" som att man tycker att det är lite roligt med de här extrema personligheterna. Ärligt talat så är en extrem majoritet av utgivningen inom rörelsen ganska oweird, men de som gör sånt (Venger Satanis, Zak S, Raggi, McKinney, etc) är högljudda och har högljudda fans (som t.ex. jag själv).

Jag upplever faktiskt inte att det talas så mycket om "rätt" eller "fel" OSR, möjligen att Zak S har åsikter om vad som är bra rollspel och inte men jag är inte säker på att han själv definierar sig som OSR-personlighet (spelar inte det gänget typ nån 3.x-hybrid eller nåt?). Jag har själv blivit anklagad för att vara nån som talar om "rätt eller fel", vilket är lustigt eftersom jag avskyr tanken på att något skulle vara mer rätt än något annat och försöker vara väldigt noggrann med att OSR är en rörelse som rymmer många olika delar. Så jag kanske bara har en annan uppfattning om hur personer som talar om "rätt och fel" beter sig.

Är man less på weird och gore så släpps det otroligt mycket som inte platsar in i den genren, undvik LotFP och Psychedelic Fantasies bara.
 

dawnrazor

Veteran
Joined
15 Jul 2011
Messages
197
Location
Staffanstorp
Hej Eksem,
Jag lät kanske lite väl krass där, och kan hålla med om mycket av det du skriver.

Jag har kickat 4-5 "personligheter" från min G+ och det är mycket lugnare nu :)

Och ja, Zak S. spelar nån slags home brew 3.x.
 

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
Såvitt jag förstår så spelar Zak och co 5e numera. Det var då de började som Satine Phoenix hade med sina 3e böcker som de kombinerade med Zaks gamla AD&D grejor till de första kampanjerna.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Det finns väl en anledning till varför han pratar om DIY D&D och inte OSR.
 
Top