Nekromanti Någon elektriker i huset?

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Om det på proppskåpet står "4 kvmm" under en av propparna, kan man avgöra från det hur stark säkring man kan ha?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Det säger ingenting om säkringen, kvmm (kvadratmillimeter) är ett mått på grovlek på kabel.

Är det inte en huvudsäkring och proppen inte går till typ, tvättstugan, köket och din extrema hembioanläggning och fyra datorer samtidigt, så funkar 16A säkring oftast alldeles utmärkt, till och med 10A är antagligen nog. De brukar ligga samma i pris, så testa med en 10 och om den går så byt till 16.
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Den går till spisen. Det sitter för närvarande en 10A säkring där. Grejen är att min nyinförskaffade spis är listad för 25A, och jag är inte så sugen på att se säkringar gå stup i kvarten så jag funderar hur kraftig säkring jag kan sätta där.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag tror det menas att den rekommenderar trefas 25A som huvudsäkring. En spis drar inte 25A ensam. Hoppas jag inte, men jag har erkänt lite dålig koll på just det och ingen spontan gissning på vad den kan dra. :gremcrazy:

I propphålet kan du skruva in en hur stor säkring som helst som passar, det vill säga antagligen även 25A om det skulle behövas.

10A BORDE räcka för ditt kök även fortsättningsvis (på min magkänsla), men om du är osäker så kör på 16A. Om du har möjlighet så testa om 10A-säkringen som sitter håller när du drar på lite grejer i köket samtidigt (man har väl spis/ugn, lampor, vattenkokare eller micro och någon mixer samtidigt som värst när man lagar mat, så om 10A räcker till din egna teoretiska "maxlast" så finns egentligen ingen anledning att byta. Går den direkt när du tänder lampan om du öppnar kylskåpet typ så är det ju bara att säkra upp.
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Så här står det i spec'en:

Säkringar vid 230V: 3x16/2x20/1x25
Total ansluten effekt: 10.2 kW.

Jag får ta ett snack med installatören när han kommer hit, helt enkelt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Instämmer med Fogge.

Prova med 10A, det funkar nog. Skulle det inte funka (prova med att sätta på allt på spisen på full effekt) så skulle jag vara mycket förvånad om det inte räcker med att säkra upp till 16A, vilket en 4mm2-kabel lätt ska klara. Bottenkontakt och verktyg för att byta den köper du för en spottstyver hos din lokala elhandlare.
 
Top