I tidigare diskussioner (Blod i Neotech) och (Är skott blyga) diskuterades nådaskott som ger gratis extraskador i proportion till antal tärningar skada den gör, medan ett skott mot en "beredd" motståndare bara har en tredjedel i stoppverkan.
PÅ samma vis borde då samtliga närstridsattaker räknas som nådastötar om inte motståndaren har ett lämpligt närstridsvapen och färdighet att hantera detta att försvara sig med.
Ett 1400-tals långsvärd kan utan problem dela en person på mitten, nutida tester på grisar och får utförda i norge bekräftar detta. Ett långsvärd i neotech gör runt 3t6 skada, och 3 extraskador låter väldigt tamt i mina öron men goda kunskaper i anatomi/svärd borde egentligen höja skadan ytterligare (Eftersom närstrid inte har en konstant mängd krut utan beror helt på utövrens styrka och teknik).
Jag funderar i banorna +Ob1t6 för varannan poäng över 8 i FV.
PÅ samma vis borde då samtliga närstridsattaker räknas som nådastötar om inte motståndaren har ett lämpligt närstridsvapen och färdighet att hantera detta att försvara sig med.
Ett 1400-tals långsvärd kan utan problem dela en person på mitten, nutida tester på grisar och får utförda i norge bekräftar detta. Ett långsvärd i neotech gör runt 3t6 skada, och 3 extraskador låter väldigt tamt i mina öron men goda kunskaper i anatomi/svärd borde egentligen höja skadan ytterligare (Eftersom närstrid inte har en konstant mängd krut utan beror helt på utövrens styrka och teknik).
Jag funderar i banorna +Ob1t6 för varannan poäng över 8 i FV.
Det hade ju varit praktiskt om folk faktiskt hade slagits med svärd med livet som insats eller varit med i krig och skjutit folk. Å andra sidan, då hade de inte haft någon anledning att rollspela det. Nåja, ett inbyggt problem i rollspel tycks det...