Nekromanti Nätverkshjälp önskas …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Alldeles nyss uppdaterade jag min brandvägg och virusskydd (Norman 7.10) med resultat att två datorer i vårt hemmanätverk inte längre kommer åt internet.

Vi har ett ADSL-modem kopplat till en stationär burk, som i sin tur är kopplad till övriga datorer (en stationär och två bärbara) via en hub. Inget trådlöst här inte.

Den andra stationära datorn kommer åt internet utan problem, men de båda bärbara hittar nätverksanslutningen men påstår att de har »begränsad tillgång«.

Alla datorer kör Windows XP, utom en av de bärbara som kör Windows Vista.

Innan Norman-uppdateringen var det inga som helst problem.

Nån som kan tala om för en simpel dumskalle vad han ska göra för att få det att lira igen? (Mina onlinespelande söner är mäkta upprörda.)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Som alltid gäller att testa var felet ligger. Min första åtgärd skulle vara att stänga av/avinstallera Norman och se om det fungerar igen.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Gå in i TCP/IP-inställningarna på dina bärbara och ange ip-adress, nätmask och gateway istället för att bara ta emot per Dhcp.

Kolla vad routern och den stationära har. Till exempel:
192.168.0.1 (router)
192.168.0.2 (stationär1)

ange i så fall

192.168.0.3 (bärbar1)
192.168.0.4 (bärbar2)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Um … nämnde jag att jag är en simpel dumskalle?

Jag har nämligen ingen aning om hur man gör det du tyckte jag skulle göra.
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Windows XP SP2 kan bugga lite och ge 'limited or no connectivity', men det ska vara fixat i SP3. Högerklicka på 'den här datorn' och välj egenskaper/properties om du är osäker. Att det gäller vista-datorn också gör att det inte är särskilt troligt att detta är felet. Så... öht... skit i det och läs vidare :gremtongue:

För att kolla ip-nummer på din dator så startar du command - skriv 'cmd' i run-dialogen (windowsknapp + R alternativt start-menyn). I den svarta rutan skriver du 'ipconfig' och läser vad den spottar ut. IP och lite siffror är en hit. Det verkar som att du inte har en router så du borde ha andra ip'n än 192.168.X.Y som rjonas skrev ovan. Har du 192.168... så har du en router inbyggt i adsl-modemet eller så (har för mig att det finns såna iaf).

ipconfig /renew (kan hjälpa, om du har dhcp alltså, vilket är dynamiskt ip, att du får ett ip tilldelat av din bredbandsleverantör och inte ställer in det själv)

Det kan som Lill-Nils säger vara så att din brÄdbandsleverantör inte ger dig flera ip-adresser och inte ger dig fler än en. MAC-adressen på den stationära är den som ligger och håller ip-numret och du får inte flera på samma lina. Lösningen är således att skaffa en router. Kostar ett par hundralappar om man inte vill ha något speciellt (wlan brukar ingå också, men det är som man vill) och jag kan hjälpa dig att leta rätt på lämplig om du vill. Det är efter att du kikat om du verkligen behöver en alltså.

Skriv gärna ut här vad du får för svar på ipconfig. Du kan skippa sista numret dock för privatlivets skull om du vill. Är den 192.168... något så spelar det dock ingen roll. Ditt interna ip är inte så kritiskt.

Kanske blev ett lite kaotiskt inlägg, men du har iaf lite tips på vad du kan testa.

..och jag som trodde du var en sån där äppeldyrkare. :gremtongue:
 
Top