Nästa Neotech Edge produkt?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Relativt gammal men väldigt relevant. Har faktiskt inte sett nån annan än du som nämnt fenomenet om det nu va så du mena. Jag har själv tänkt ett tag på det. Men nu känns det som det går överstyr. Synd att det ska vara pengar som är drivande. så har det aldrig varit i rollspels världen. det känns nästan som om Fria ligan, dom är värst men det finns även andra, har satt som mål att släppa såmånga spel so möjligt är utan att sen ha en egentlig fortsättning. Å då frågar man - Varför? Pengar. När dom släpper ett spel så kan dom oxå släppa, oftast med i ett set så man måste köpa, tärningar, skärm och kort. Å som krank skrev så är det ju äventyr/kampanjer som är lite att jobba med å alltså mer kostsamt. Å t.ex tärnuingar å kort kostar i princip inget att fixa. Det har blivit jävligt snett någonstans. Tänk asjälva. Ett äv för 150 spänn tar ett ex antal timmar komma på, skriva å trycka. En modul för 300 ännu mer. Å ändå får du betala mer för en skärm, tärningar å kort än för ett äventyr plus en modul. Å inte nog med det. Dom spel dom faktiskt följer upp gör dom moduler till som dom "måste" släppa nya tärninga, kort och skärm till. Vad ska man säga. Men tyvärr stannar det inte där. Nu har dom kommit på att det är på Engelska dom tjänar pengar. Det började med att det som gjordes två språkigt efter ett tag fick prode. stopp på svenska medans det engelska fiortsatt. Nu har det gått så långt så nu bemödar dom sig inte ens med en svensk del. Å dom ska kalla sig rollspelare. Nä herr Härenstam var nog ingen rollspels grabb när han växte upp. Han spelad finans ( brädspelet) och monopol för hela slanten.
MODERERING

Så många fel här: trådnekromanti (tekniskt sett inte ett regelbrott, men onödigt ändå), personangrepp, fel forum.

Det står dig fritt att tycka vad du vill om rollspelsbranschen, men om du måste gå till personangrepp för att uttrycka dina tankar så ser jag helst att du låter bli.
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
172
Glömt dina mediciner? Om vi låtsas att din fantasi om hur Härenstam badar i pengar i sin pengabinge stämmer så kan jag inte annat än gratulera! Det är väl härligt att folk kan fylla fickorna fulla med cash på att släppa rollspel.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Glömt dina mediciner? Om vi låtsas att din fantasi om hur Härenstam badar i pengar i sin pengabinge stämmer så kan jag inte annat än gratulera! Det är väl härligt att folk kan fylla fickorna fulla med cash på att släppa rollspel.
MODERERING

Och när ett inlägg har modererats som personangrepp och OT är det bra om vi låter bli att följa upp det med mer personangrepp och OT. Skriv om önskade produkter till Neotech Edge i den här tråden, och inte om andra saker.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Relativt gammal men väldigt relevant. Har faktiskt inte sett nån annan än du som nämnt fenomenet om det nu va så du mena. Jag har själv tänkt ett tag på det. Men nu känns det som det går överstyr. Synd att det ska vara pengar som är drivande. så har det aldrig varit i rollspels världen. det känns nästan som om Fria ligan, dom är värst men det finns även andra, har satt som mål att släppa såmånga spel so möjligt är utan att sen ha en egentlig fortsättning. Å då frågar man - Varför? Pengar. När dom släpper ett spel så kan dom oxå släppa, oftast med i ett set så man måste köpa, tärningar, skärm och kort. Å som krank skrev så är det ju äventyr/kampanjer som är lite att jobba med å alltså mer kostsamt. Å t.ex tärnuingar å kort kostar i princip inget att fixa. Det har blivit jävligt snett någonstans. Tänk asjälva. Ett äv för 150 spänn tar ett ex antal timmar komma på, skriva å trycka. En modul för 300 ännu mer. Å ändå får du betala mer för en skärm, tärningar å kort än för ett äventyr plus en modul. Å inte nog med det. Dom spel dom faktiskt följer upp gör dom moduler till som dom "måste" släppa nya tärninga, kort och skärm till. Vad ska man säga. Men tyvärr stannar det inte där. Nu har dom kommit på att det är på Engelska dom tjänar pengar. Det började med att det som gjordes två språkigt efter ett tag fick prode. stopp på svenska medans det engelska fiortsatt. Nu har det gått så långt så nu bemödar dom sig inte ens med en svensk del. Å dom ska kalla sig rollspelare. Nä herr Härenstam var nog ingen rollspels grabb när han växte upp. Han spelad finans ( brädspelet) och monopol för hela slanten.
Felet är inte företagens utan spelarnas.

Dem flesta lägger ner nog ner oerhört mycket tid på att skapa spelen, och får (nog) oförskämt lite i ersättning.

Men eftersom dem flesta spel som köps nog aldrig spelas så blir det svårt att hålla liv i produktionslinjerna när spelarna bara hoppar till nästa tuva.

Dvs. 40-årige Oscar köper nya Alien eller Neotech för att det verkar så jävla asballt. Sen bläddrar han lite i boken när han väl fått den och ger den sen en fin plats på rollspelshyllan med förhoppningen om att han ska fortsätta läsa den när han får mer tid, och kanske till och med spela det med sina vänner vid tillfälle. Det senare blir inte av utan istället handlar in en massa andra nya coola rollspel såsom Blade Runner och Kopparhavets Hjältar. När det sen kommer ut nya moduler till Alien och Neotech så går det Oscar helt förbi. Eventuellt ser han något om Colonial Marines till Aliens men resonerar att han nog avvaktar med att köpa det till han återupptagit läsningen av grundboken. Och på så sätt blir det rätt otacksamt att skapa massa nya äventyr och moduler som väldigt få köper.

Lösningen är att spelarna slutar hoppa från tuva till tuva utan spelar och köper allt som kommer ut till dem flesta spel dem köpt.

När jag var liten sas det att äventyr sålde dåligt för att folk gjorde egna (får man förmoda ganska usla) äventyr istället för att spela köpäventyren. Så en annan lösning är ju att sluta med det, och inse att köpäventyren alltid är bättre och värt varenda krona om man ska spela ett spel.

Själv försöker jag föregå med gott exempel och köpa allt till spelen jag köpt och gillar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
När jag var liten sas det att äventyr sålde dåligt för att folk gjorde egna (får man förmoda ganska usla) äventyr istället för att spela köpäventyren. Så en annan lösning är ju att sluta med det, och inse att köpäventyren alltid är bättre och värt varenda krona om man ska spela ett spel.
Jag håller verkligen inte med om att de egna äventyren är sämre än de köpta. Jag ser ingen större kvalitetsskillnad alls, faktiskt – de flesta äventyr jag köpt och läst pendlar mellan usla och hyfsat dugliga, med något enstaka som går att spela nästan helt utan större ingrepp.

Skillnaden mellan köpeäventyr och egenskrivet tycker jag snarare är:
  • Produktionskvaliteten. Nu menar jag inte äventyrets struktur eller så, utan att bilderna är finare och mer påkostade i köpeäventyren.
  • Tidsinvesteringen. Förhoppningen är ju att den som skrivit köpeäventyret gjort åtminstone en del av arbetet åt en, så att man som SL behöver lägga mindre tid på att förbereda.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Jag håller verkligen inte med om att de egna äventyren är sämre än de köpta. Jag ser ingen större kvalitetsskillnad alls, faktiskt – de flesta äventyr jag köpt och läst pendlar mellan usla och hyfsat dugliga, med något enstaka som går att spela nästan helt utan större ingrepp.

Skillnaden mellan köpeäventyr och egenskrivet tycker jag snarare är:
  • Produktionskvaliteten. Nu menar jag inte äventyrets struktur eller så, utan att bilderna är finare och mer påkostade i köpeäventyren.
  • Tidsinvesteringen. Förhoppningen är ju att den som skrivit köpeäventyret gjort åtminstone en del av arbetet åt en, så att man som SL behöver lägga mindre tid på att förbereda.
Dem flesta egenproducerade äventyr jag sett på nätet står sig lätt gentemot köpäventyren. Och då har jag nog mest sett ett utval som selekterar för dem bästa hemmasnickrade äventyren. Men du har rätt i att det skiljer sig särkilt mycket gällande produktionskvalité och tidsinvestering. Men även plots och intriger brukar vara mycket sämre i dem hemmasnickrade, i mitt tycke.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
MODERERING

För i helvete, två röda modereringar och en uppmaning att diskutera önskade produkter till NeoTech Edge. Och det sveper ni förbi som om det inte fanns.

Jag trådbannar er på en gång. Om ni vill fortsätta er diskussion, starta en egen tråd.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Då jag håller på att skriva en officiell grej för Neotech tycker jag att det kan vara bra att förtydliga några saker.

Jag har skrivit på min produkt åt Helmgast i nästan ett år nu och under detta år har behovet att tjäna pengar aldrig kommit upp, inte en endaste gång. Nu tycker jag inte att det skulle vara något fel att vilja tjäna pengar på det man lägger tid åt att producera, men vill ändå vara tydlig med att göra något för att tjäna pengar aldrig varit på tal. Däremot har åtminstone jag velat göra en produkt som många tycker är kul/spännande/cool etc. Och det är ju inte så konstigt, lägger man ner en massa tid på att skriva en grej så är det såklart kul om folk även läser och uppskattar den. Jag antar att det även är vad som ligger bakom beslutet att släppa spelet på engelska. Man har producerat något man är stolt över och man vill att fler människor ska kunna ta del av det, inget fel i det alls, och det har ingenting med girighet att göra.

Produkten jag skriver till Neotech är, som jag tror att en del känner till, en settingmodul som handlar om Östafrika i allmänhet och ett framtida Somalia i synnerhet. Jag ville INTE skriva en settingmodul för att tjäna pengar, detta är ett stort passion project för mig! Min fru och hennes familj är från Somalia och jag tycker att det är otroligt coolt att med input från dem skapa ett häftigt framtida Somalia med afrofuturisktisk design som inte har med de vanliga klyschorna som fattiga pirater, krig och elände. Ambitionen är att skapa något vars känsla kan liknas vid en mix av Black Panther, cyberpunk och megastäder, samt afrofuturistisk konst.

Nu vågar jag inte lova för mycket om produkten då den inte är färdig, så ta inte detta som ett löfte utan som en förhoppning. Men planen är att det ska finnas med äventyr i modulen där avatarerna löser problem i olika delar av Somalia. Min förhoppning är att det ska bli någonting som är mer omfattande än ett kortare scenario, men vill som sagt inte lova något konkret som jag inte kan hålla.

Nu är ju denna tråd lite gammal så mycket av det som skrevs i början av den gäller ju inte längre, men jag vill ändå understryka att det numera faktiskt finns ganska många äventyr till Neotech: Dårarnas paradis, Röd snö, The King heard voices, Blod, sand och skuld samt Poolen. Det är tillräckligt många för att underhålla en spelgrupp under en ganska lång tid och allt är dessutom gratis. Så jag tycker absolut att man kan köpa Neotech utan rädsla för avsaknad av äventyr.

Vill avsluta med att säga att om det är så att man har någon idé till ett äventyr, stort som litet, som man tänker skulle passa till Neotech så ta kontakt med Helmgast, de är jätteglada att kunna hjälpa till och komma med input!
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
172
Min fråga är om gänget bakom Neotech Edge funderat på att släppa spelet eller framtida moduler/äventyr i ett format som gubbar kan läsa? Jag gillar verkligen det jag ser men mäktar inte med att ta mig genom böckerna.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Som medskapare till Neotech Edge så kan jag säga att det är trist att höra att spelet upplevs som svårläst av vissa, det överraskade oss lite. Nästa gång vi trycker Neotech-böcker så ska vi titta lite extra på detta. Innan dess är förslaget att läsa PDF:erna, det går att zooma in eller så tror jag vissa program har möjlighet att påverka typstorleken (dock med vissa bieffekter).
 

mini72

Veteran
Joined
15 Oct 2018
Messages
110
Då jag håller på att skriva en officiell grej för Neotech tycker jag att det kan vara bra att förtydliga några saker.

Jag har skrivit på min produkt åt Helmgast i nästan ett år nu och under detta år har behovet att tjäna pengar aldrig kommit upp, inte en endaste gång. Nu tycker jag inte att det skulle vara något fel att vilja tjäna pengar på det man lägger tid åt att producera, men vill ändå vara tydlig med att göra något för att tjäna pengar aldrig varit på tal. Däremot har åtminstone jag velat göra en produkt som många tycker är kul/spännande/cool etc. Och det är ju inte så konstigt, lägger man ner en massa tid på att skriva en grej så är det såklart kul om folk även läser och uppskattar den. Jag antar att det även är vad som ligger bakom beslutet att släppa spelet på engelska. Man har producerat något man är stolt över och man vill att fler människor ska kunna ta del av det, inget fel i det alls, och det har ingenting med girighet att göra.

Produkten jag skriver till Neotech är, som jag tror att en del känner till, en settingmodul som handlar om Östafrika i allmänhet och ett framtida Somalia i synnerhet. Jag ville INTE skriva en settingmodul för att tjäna pengar, detta är ett stort passion project för mig! Min fru och hennes familj är från Somalia och jag tycker att det är otroligt coolt att med input från dem skapa ett häftigt framtida Somalia med afrofuturisktisk design som inte har med de vanliga klyschorna som fattiga pirater, krig och elände. Ambitionen är att skapa något vars känsla kan liknas vid en mix av Black Panther, cyberpunk och megastäder, samt afrofuturistisk konst.

Nu vågar jag inte lova för mycket om produkten då den inte är färdig, så ta inte detta som ett löfte utan som en förhoppning. Men planen är att det ska finnas med äventyr i modulen där avatarerna löser problem i olika delar av Somalia. Min förhoppning är att det ska bli någonting som är mer omfattande än ett kortare scenario, men vill som sagt inte lova något konkret som jag inte kan hålla.

Nu är ju denna tråd lite gammal så mycket av det som skrevs i början av den gäller ju inte längre, men jag vill ändå understryka att det numera faktiskt finns ganska många äventyr till Neotech: Dårarnas paradis, Röd snö, The King heard voices, Blod, sand och skuld samt Poolen. Det är tillräckligt många för att underhålla en spelgrupp under en ganska lång tid och allt är dessutom gratis. Så jag tycker absolut att man kan köpa Neotech utan rädsla för avsaknad av äventyr.

Vill avsluta med att säga att om det är så att man har någon idé till ett äventyr, stort som litet, som man tänker skulle passa till Neotech så ta kontakt med Helmgast, de är jätteglada att kunna hjälpa till och komma med input!
Först måste jag ge dej cred för att du läggar massa tid på en modul. Hur går det? Mycket kvar? Hur många sidor tror du att du hamnar på till slut? Vart hittar man dom äventyren du räknade upp?
 

mini72

Veteran
Joined
15 Oct 2018
Messages
110
Till Helmggast gubbarna: Hur ser det ut på fronten? Har ni nå grejuer på gång tilol Neotech? Själv önskar jag å se äventyr som alla andra. Intressanta moduler vore: Mega företagen. Dom olika gangster syndikaten. Några fler mega städer som t.ex Rio, Buenos Aires, Istanbul eller varför inte London, Moskva eller Paris. Som jag förstod så jobbas det på en modul med mer "normala" varor. varför inte en modul med högtech å vapen å fordon
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Först måste jag ge dej cred för att du läggar massa tid på en modul. Hur går det? Mycket kvar? Hur många sidor tror du att du hamnar på till slut? Vart hittar man dom äventyren du räknade upp?
Tackar så jättemycket för uppmuntran, det är kul att höra! Det är svårt att komma med konkreta datum såhär mitt i tyvärr, det är så lätt att man då ger löften man inte kan hålla. Men jag kan säga så mycket att jag skriver kontinuerligt hela tiden och har gjort så sen jag började för lite mer än ett år sedan, så arbetet går hela tiden framåt 🙂

Själva setting-delen är ganska långt framskriden. Där kommer du hitta beskrivningar över länderna i Östra Afrika, lite info om politiken, huvudstäderna och spännande platser. Sen kommer en djupdykning i Somalia. Beskrivningar av politik, olika etniska grupper, klimat (miljö-fuckupen har ställt till det rejält i dessa delar av världen), beskrivningar av de största klanerna som utvecklas till megakorpar. Det kommer att finnas en djupdykning i huvudstaden, som i Neotechs värld heter Megadishu. Där ska finnas beskrivning av stadsdelar, rättsväsende, olika fraktioner av gäng, intressanta platser och celebs. Vidare finns ett omfattande offgrid-kapitel där det ska finnas info om bland annat främmande militärbaser, gäng, enorma biodomes, pirater, mindre samhällen etc.

Detta settingkapitels första version är så gott som klar. Sen måste texten bearbetas, språket måste putsas, inkonsekvenser måste tas bort etc.

Äventyrsdelen är i startgroparna. Som det ser ut nu så ska det vara en minikampanj i form av en metaplot och ett antal deläventyr (förmodligen tre-fyra stycken). Deläventyren ska även kunna spelas som separata äventyr om spelgruppen så önskar.

Angående antal sidor så är det svårt att lova något exakt innan texten är klar. Men min målsättning är att den ska få sidantalet av en bok som utan att behöva skämmas ska kunna jämföra sitt omfång med andra Neotech-böcker 🙂

Dårarnas paradis finns här: https://helmgast.se/asset/link/neotech-fenix-3-2020.pdf

Röd snö finns här: https://helmgast.se/asset/link/rod-sno.pdf

The king heard voices finns här: https://www.rollspel.nu/threads/wu-tang-clan-bidrag.77377/page-3#post-1070095

Blod, sand & skuld och poolen finns i denna tråd: https://www.rollspel.nu/threads/utmaning-ettbladsscenarion-2-0.77893/
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Tackar så jättemycket för uppmuntran, det är kul att höra! Det är svårt att komma med konkreta datum såhär mitt i tyvärr, det är så lätt att man då ger löften man inte kan hålla. Men jag kan säga så mycket att jag skriver kontinuerligt hela tiden och har gjort så sen jag började för lite mer än ett år sedan, så arbetet går hela tiden framåt 🙂

Själva setting-delen är ganska långt framskriden. Där kommer du hitta beskrivningar över länderna i Östra Afrika, lite info om politiken, huvudstäderna och spännande platser. Sen kommer en djupdykning i Somalia. Beskrivningar av politik, olika etniska grupper, klimat (miljö-fuckupen har ställt till det rejält i dessa delar av världen), beskrivningar av de största klanerna som utvecklas till megakorpar. Det kommer att finnas en djupdykning i huvudstaden, som i Neotechs värld heter Megadishu. Där ska finnas beskrivning av stadsdelar, rättsväsende, olika fraktioner av gäng, intressanta platser och celebs. Vidare finns ett omfattande offgrid-kapitel där det ska finnas info om bland annat främmande militärbaser, gäng, enorma biodomes, pirater, mindre samhällen etc.

Detta settingkapitels första version är så gott som klar. Sen måste texten bearbetas, språket måste putsas, inkonsekvenser måste tas bort etc.

Äventyrsdelen är i startgroparna. Som det ser ut nu så ska det vara en minikampanj i form av en metaplot och ett antal deläventyr (förmodligen tre-fyra stycken). Deläventyren ska även kunna spelas som separata äventyr om spelgruppen så önskar.

Angående antal sidor så är det svårt att lova något exakt innan texten är klar. Men min målsättning är att den ska få sidantalet av en bok som utan att behöva skämmas ska kunna jämföra sitt omfång med andra Neotech-böcker 🙂

Dårarnas paradis finns här: https://helmgast.se/asset/link/neotech-fenix-3-2020.pdf

Röd snö finns här: https://helmgast.se/asset/link/rod-sno.pdf

The king heard voices finns här: https://www.rollspel.nu/threads/wu-tang-clan-bidrag.77377/page-3#post-1070095

Blod, sand & skuld och poolen finns i denna tråd: https://www.rollspel.nu/threads/utmaning-ettbladsscenarion-2-0.77893/
Ser verkligen fram mot att läsa den produkt du nu skriver! Speciellt eftersom det rör sig om geografiska områden som sällan figurerar i rollspel eller annan relaterad sci-fi/Cyberpunk eller vilken kategori nu Neo Tech tillhör numera.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Ser verkligen fram mot att läsa den produkt du nu skriver! Speciellt eftersom det rör sig om geografiska områden som sällan figurerar i rollspel eller annan relaterad sci-fi/Cyberpunk eller vilken kategori nu Neo Tech tillhör numera.
Tack så jättemycket!!! Min förhoppning är just att det geografiska området ska ge en annan cyberpunk-känsla än vad man kanske är van vid inom genren 😊
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Snyggt Franz. Man blir ju sugen på att brainstorma med dig för att kunna hjälpa till med materialet.
Dock så är jag såpass grön att jag skulle nog stjälpa istället för att hjälpa.

Kommer köpa boken direkt den släpps, det kan jag garantera. Jag supportar allt från Eon, Neotech och Kult. Bland de bästa rollspelen out there.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Tack så jättemycket!!! Min förhoppning är just att det geografiska området ska ge en annan cyberpunk-känsla än vad man kanske är van vid inom genren 😊
Oh yes! Det hoppas jag verkligen på, tror Afrika är en juvel som varit glömd av alldeles för många under alldeles för lång tid. Afrika är näst största världsdelen efter Asien om jag inte är helt fel ute, trots detta så är Afrika i nästan alla spel(som utspelar sig i vår värld) något som kanske nämns lite men som aldrig gives något fokus. Just NeoTech har ju i tidigare versioner nosat lite på Madagaskar så det vore ju riktigt coolt om det med din modul blir ännu starkare fokus på Afrika. Och jag tycker att den del av Afrika du skriver om är en av de mer spännande(tillsammans med framtidens Nigeria som har all kapacitet att bli en stormakt på många fronter) då Somalia, Etiopien, Djibouti etc har som du säger en enorm kapacitet att verkligen ge en annan sorts Cyberpunk utan att bli något helt annat.

Så lycka till och skriv snabbt! Neotech behöver en sådan vitamininjektion, inte för att det är ett dåligt spel utan för att konkurrensen är stenhård.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Ber om ursäkt för sent svar, det har varit full rulle här hemma.

Till Helmggast gubbarna: Hur ser det ut på fronten? Har ni nå grejuer på gång tilol Neotech? Själv önskar jag å se äventyr som alla andra. Intressanta moduler vore: Mega företagen. Dom olika gangster syndikaten. Några fler mega städer som t.ex Rio, Buenos Aires, Istanbul eller varför inte London, Moskva eller Paris. Som jag förstod så jobbas det på en modul med mer "normala" varor. varför inte en modul med högtech å vapen å fordon
Det läggs för närvarande mycket krut på att få ut Neotech på engelska, så många författare i teamet har för närvarande fokus på detta. Om du tyckte att min modul om Östra Afrika och Somalia verkade intressant så kommer det finnas en del saker du efterfrågar där: Megastad, gangsters, korpar etc. :)

Snyggt Franz. Man blir ju sugen på att brainstorma med dig för att kunna hjälpa till med materialet.
Dock så är jag såpass grön att jag skulle nog stjälpa istället för att hjälpa.

Kommer köpa boken direkt den släpps, det kan jag garantera. Jag supportar allt från Eon, Neotech och Kult. Bland de bästa rollspelen out there.
Du hann ju skriva PM till mig innan jag svarade, men ville än en gång säga att jag tycker att dina idéer var jättebra!!! Stort tack, verkligen!!! :)

Oh yes! Det hoppas jag verkligen på, tror Afrika är en juvel som varit glömd av alldeles för många under alldeles för lång tid. Afrika är näst största världsdelen efter Asien om jag inte är helt fel ute, trots detta så är Afrika i nästan alla spel(som utspelar sig i vår värld) något som kanske nämns lite men som aldrig gives något fokus. Just NeoTech har ju i tidigare versioner nosat lite på Madagaskar så det vore ju riktigt coolt om det med din modul blir ännu starkare fokus på Afrika. Och jag tycker att den del av Afrika du skriver om är en av de mer spännande(tillsammans med framtidens Nigeria som har all kapacitet att bli en stormakt på många fronter) då Somalia, Etiopien, Djibouti etc har som du säger en enorm kapacitet att verkligen ge en annan sorts Cyberpunk utan att bli något helt annat.

Så lycka till och skriv snabbt! Neotech behöver en sådan vitamininjektion, inte för att det är ett dåligt spel utan för att konkurrensen är stenhård.
Tack så jättemycket!! Precis som du säger så hoppas jag verkligen att kunna få till en annan sorts cyberpunk i Östra Afrika. Dels rent estetiskt, med sandstormar istället för det sedvanliga regnet, underjordshus och vertikala parker istället för skyskrapor och en estetik med mycket afropunk :) Och jag hoppas även att själva sättet att spela på ska bli lite annorlunda. Neotechs Somalia är ju ett samhälle där klanerna blivit megakorpar vilket ju kan bli lite speciellt då du har en särskild lojalitet mot din klan, för att ta ett exempel.

Vill även rent allmänt passa på att säga att Helmgast varmt välkomnar fler författare till Neotech! Har någon några idéer som ni vill skriva till spelet så tveka inte att flagga upp! Det kan både röra sig om något länge och något kortare, Helmgast efterlyser bådadera :)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Hur ligger det till med kampanjer eller äventyr framöver? Tycker det är vad man saknar i flera spel på marknaden.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Hur ligger det till med kampanjer eller äventyr framöver? Tycker det är vad man saknar i flera spel på marknaden.
I modulen jag skriver på som utspelar sig i östra Afrika kommer det att finnas äventyr. Tanken är att det ska finnas tre eller fyra mindre äventyr och en metaplot så att man kan binda samman äventyren till en mindre kampanj. Men man ska även, om man hellre vill, kunna spela äventyren separat.
 
Top