Nästa generation

De flesta jag känner (inkl mig själv) är ”självlärda”. Skulle gissa att det snarare är kompisar som spelar som rekryterar mest nya rollspelare. För den som vill lära sig spela finns ju också ett hav av tutorials, bloggar och foruminlägg att titta på.
Tillgången till "dungeontubers" tror jag sänker tröskeln till hobbyn. Nära nog alla mina deltagare följer olika youtubers som kommer med tips, recensioner osv.

En insikt tror jag vi måste ha med oss:

Idag 2025 så består kärnpubliken av aktiva rollspelare varken direkt eller indirekt av överlevande rollspelare från 80-talet eller deras barn, utan av helt andra personer. De flesta har ingen relation alls till 80-talets rollspel.

Rollspel har under 10-20 talet främst varit en hobby som lockat vuxna. Vilket alltså inkluderar en mycket stor andel som börjat spela i vuxen ålder.

En insikt tror jag vi måste ha med oss:

Idag 2025 så består kärnpubliken av aktiva rollspelare varken direkt eller indirekt av överlevande rollspelare från 80-talet eller deras barn, utan av helt andra personer. De flesta har ingen relation alls till 80-talets rollspel.

Rollspel har under 10-20 talet främst varit en hobby som lockat vuxna. Vilket alltså inkluderar en mycket stor andel som börjat spela i vuxen ålder.
Jag är ju ett exempel på en sån - spelade min första session 2015. Var halvmedveten om hobbyn under min uppväxt, men fanns ingen i byn som sysslade med den så jag fick aldrig prova på.

Jag är ju ett exempel på en sån - spelade min första session 2015. Var halvmedveten om hobbyn under min uppväxt, men fanns ingen i byn som sysslade med den så jag fick aldrig prova på.

Tror alla som passerat igenom den spelgrupp jag haft i över 7 år börjat spela rollspel som vuxna, med undantag av jag och en person till. Då är det nog i vart fall ett 10-tal personer som ingått i den gruppen. Många i den gruppen har blivit väldigt aktiva, spelar i andra grupper, köper och spelleder rollspel på egen hand, arrangerar konvent och har skrivit och publicerat egna spel/spelmaterial.

Att folk börjat spela under de senaste 10 åren, och att de testade rollspel för första gången som vuxna, känns mer som regel än undantag i min erfarenhet.

Jag tror att det också är relevant att rollspel är en social aktivitet, som gör att människor
träffar varandra på riktigt. Vad jag har förstått är många unga trötta på att bara kommunicera i digitala sammanhang. Att fotbollens supporterklackar har vuxit på senare år tror jag åtminstone delvis har med detta att göra.

Last edited:
Back