Nästa generation

verlandes.

rollspelskollektivet
Jag skriver ibland om Rollspelsklubben som jag huserar på mitt bibliotek. 8x2 ungdomar som konmer varje vecka för att spela Shadowdark, och runt 10 stycken på reservlista.

Det absolut finaste med detta är dock att många av dem, flera som inte kände varandra förut, också har börjat spela med varandra på kvällar och helger. Bland ungdomarna finns numer tre spelledare som håller i varsin grupp.

Pratade precis med en av dem som kör en egenskriven Call of Cthulhu-kampanj som han baserat på DoD-äventyret Bordonius öde, förlagt i Kirunas gruvor.

Min, för all del anekdotiska, upplevelse är att hobbyn inte bara kommer fortgå i nästa generation - den är i goda händer.

Last edited:
Låter toppenbra! Även jag håller i en spelklubb på mitt lokala bibliotek. Där spelleder jag två grupper med sex spelare i varje som båda träffas en gång i månaden. Vi spelar Drakar och demoner och kör nu en andra terminen och vår verksamhet inriktar sig i första hand på nybörjare och att locka in dessa i hobbyn snarare än att erbjuda möjlighet till längre kampanjspel.

Hur gamla är dina? Mina spelare är 10-13 och målet på sikt är naturligtvis att de ska få blodad tand till den milda grad att de börjar spela själva på sin egen tid. Det har dock inte skett än vad jag vet.

Och jag tror som du. Framtiden för rollspel är i goda händer. Hittills har det alltid varit i alla fall ett par stycken i varje grupp som har spelat rollspel tidigare och alla har haft koll på vad det är. Så helt så okänt som det ibland kan verka, med tanke på medelåldern på det här forumet, är företeelsen trots det inte bland kidsen.

Jag hade två barn med på spelledarskolan i våras, och de spelleder för sina föräldrar och kompisar :) Vår tonåring har hackat Barkhäxan rejält och fick äran att spelleda för bland annat Pelle Nilsson. Nu fnular han på en Nordiska väsen-kampanj att spelleda för kompisarna. Gott hopp om föryngring häromkring också :) Ungdomarnas DnD-spelledare är bara ett år äldre än vår tonåring och hon bygger en så omfattande kampanj att det är helt galet.

Rollspelsklubben på min gymnasieskola har växt explosionsartat det här skolåret, och det utan att vi alls har gjort särskilt mycket reklam för oss själva. De flesta i min ålder jag har nämnt rollspel för har åtminstone vagt känt till D&D, så för den lilla del av ungdomen jag interagerar med är rollspel långt från okänt (huruvida det är statistiskt talande för hela Sverige vet jag dock inte).

Hur gamla är dina? Mina spelare är 10-13 och målet på sikt är naturligtvis att de ska få blodad tand till den milda grad att de börjar spela själva på sin egen tid. Det har dock inte skett än vad jag vet.
Jag har marknadsfört det mot högstadiet och gymnasiet, min yngsta spelare är 14 och min äldsta 18. 14-15 dominerar, tror jag.

Rollspelsklubben på min gymnasieskola har växt explosionsartat det här skolåret, och det utan att vi alls har gjort särskilt mycket reklam för oss själva. De flesta i min ålder jag har nämnt rollspel för har åtminstone vagt känt till D&D, så för den lilla del av ungdomen jag interagerar med är rollspel långt från okänt (huruvida det är statistiskt talande för hela Sverige vet jag dock inte).
Är det efter skolan-aktivitet, eller finns det luckor för spel under dagen? Har en lärarkompis som är sugen på att starta, men hittar inga bra tider, så jag är nyfiken!

Rollspelsklubben på min gymnasieskola har växt explosionsartat det här skolåret, och det utan att vi alls har gjort särskilt mycket reklam för oss själva.
Jag har inte heller behövt marknadsföra särskilt hårt, mest har det varit word of mouth.

Däremot så gjorde jag denna lilla pamflett om jag delade ut alldeles i början, kartan är baserad på Nyköpings bibliotek och baksidan rymmer information om Rollspelsklubben.

Last edited:
Fan va roligt att läsa verlandes. Finns det ungdomar finns det hopp...och tuggumi...fimpar...och Nocco...
Har länge haft tankar om att försöka dra ihop något på en av skolorna i Åhus men det finns ingen tid. Eller det handlar snarare om vad jag behöver prioritera. Min yngsta pratar ibland om rollspel och det är roligt, vi har lirat några gånger men aldrig riktigt tagit tag i det. Känns inte som att han är riktigt "där" än, om ett år kanske?

Jag är inte helt övertygad om idéen med att spela rollspel på rasterna under skoltid men jag är verkligen inte emot det. Går det så går det som morsan alltid sa.

Jag är inte helt övertygad om idéen med att spela rollspel på rasterna under skoltid men jag är verkligen inte emot det. Går det så går det som morsan alltid sa.
Jag har också lite svårt att föreställa mig hur det skulle se ut på skoltid, såtillvida det inte är en skola med enorma håltimmar.

På bibblan kör vi efter skoltid, 16-18. Inte de längsta passen i Sverige, men vi får förvånansvärt mycket gjort!

Är det efter skolan-aktivitet, eller finns det luckor för spel under dagen? Har en lärarkompis som är sugen på att starta, men hittar inga bra tider, så jag är nyfiken!
Vi spelar efter skoltid. Det finns en särskild föreningstid då man kan boka klassrum för aktiviteter. Vi har inga lärare inblandade, men jag antar att en lärare bör ha möjlighet att hitta platser för spel efter skolan.
Lite beroende på hur stor en förening kan tänkas bli antar jag att det är lättast att spela efter skolan. Att försöka hitta matchande raster för elever i flera klasser låter i alla fall väldigt krångligt.

Back