Nekromanti Nästa gång jag spelar Eon...

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Awesome. Nåt sånt borde Mundana se ut. Det som mer än något annat gjort mig avtänd på Eon är, som du förstås vet, att statsbildningarna (och därmed politiken och kulturen i stort) känns så ohistoriskt lapptäckiga, stela och odynamiska. Och de är alldeles, alldeles för få.

Jag skulle dock låtit cirefalierna behålla Ramezior Crack och gett dem lite fler oversea-besittningar. Och så saknar jag ett HRE med en massa stadsstater med helt bisarra gränsdragningar; Jargien vore perfekt för det. Ön utanför Kamor behöver lite kärlek också; i mitt Mundana är det Karanthos, en jargisk utbrytarstat a'la despotatet Morea, typ.

- Ymir, tycker
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Att cirefalierna gått åt helvete har mestadels att göra med händelser i den kampanj som ledde upp till den här kartan. Jag höll det för otroligt att de skulle fortsätta besitta Colm då trupperna hade kunnat behövas avsevärt närmre metropolerna.

Asharina är, även om det inte framgår, en samling ej samordnade stadsstater. Det var även det som tidigare var Jargiska Kejsardömet, men efter att de tarkiska zhanerna invaderade Okrana och Damarien satte i sig rikets sydöstra fjärdedel fick de kvarvarande städerna snabbt lära sig att samarbeta. Huruvida det håller någon längre tid är dock osäkert.

De raunländska horderna är egentligen samma som tidigare, jag fann det bara värt att rita ut dem för att skrika "DET FINNS FOLK HÄR OCKSÅ!". Ön utanför Kamor... är det inte den som innehåller den heliga och hemsökta staden Radh? Eller är det bara som jag fått för mig?
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Intressant karta. Av någon slump har du expanderat Damarien på ett vis jag tänkt mig deras ev framtida expansioner, med undantag med så kraftig expansion på falisk bekostnad. I stort sett har du lyckats få hela Asharinahalvön på det viset jag tänkt mig det men ett sönderfall av Asharien, Kiaz expansion och tirakiska områden längs kuster. Den Jargiens sönderfall liksom Drunoks expansion är också på ett ungefär vad jag tänkt, rent geografiskt - dock med en stor skillnad. Mitt och Ymirs eonprojekt, Cermira, ligger där i krokarna och det riket lär inte gå under i första taget.

Den övriga världen jag inte hunnit tänka på hur den ska förändras så det här var inspirerade. Neogames borde egentligen ta sig en titt på den här kartan inför Eon 4, världen behöver förändras (men så har ju de det där tramset om att allt ska vara bakåtkompatibelt, vilket i sig inte är dåligt men ibland förstör det :p)!
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Hade Mundana sett ut sådär hade man helt klart haft en intressantare värld att spela i... men det hade nog krävts väldigt mycket land-moduler för det :gremwink:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Något annat som kan vara värt att poängtera med denna karta: gränserna är långt ifrån statiska. Faktum är att jag förväntar mig att de under spelets gång kommer att förändras, beroende på vad som inträffar. Okrana är en nyligen etablerad stat baserad på zhaniska erövrare -- kommer den överhuvudtaget att kunna överleva om Kyrkostaten slutar behöva värja sig mot damarier och kraggbarbarer? Nästan varje härskare i forna Thalamur hyser planer på att besegra de övriga statsbildningarna. Consabers inbördeskrig kan inte hålla på för evigt. Och så vidare. Inget är hugget i sten, och idén om distinkta nationer är avsevärt svagare än i "officiella" Mundana.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Riktigt coolt! Faktiskt mycket bättre och mer dynamiskt än det officeiella mundana så.
När min nuvarande kampanj är slut lär jag nog dra om landsgränserna på kartan även jag. Jag vägrar släppa min kamanjvärld när kamanjen tar slut.

Riktigt ballt!

/poseur fryser
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Blasphemy said:
Shit... damarien har verkligen kickat ass!!!
"Bland det minst ordningssamma som finns här i världen är hoppet. Det var det som drabbade Gordrion, Thalamur och alla våra andra intressen -- framtidshoppets ständiga vilja att ställa allt till rätta, att skapa något bättre. Och var är de nu? Splittrade, vanmäktiga, fallna. Men här... här har vi lyckats. Vi är enade där andra är söndrade, har gått stärkta ur krisen där andra försvagats. Vi är framtiden, för vi är utan hopp."
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Tycker verkligen om det du gjort. Känns tokmycket mer levande, som många andra sagt. Gillar även den stora expansionen utav tirakerna, som helt klart vart underrepresenterade förut.

Är detta en utveckling av din grupps spelande, eller helt enkelt en av dig som SL (?) egen version utav mundanas geografi?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Det är en konsekvens av två kampanjer jag spelledde. Den första ägde rum framför allt i Xanto, Kamor och Gordrion, och utspelade sig från år 2967 och kanske fem-tio år framåt. Den andra spelades med bland annat Arvidos och Ceram här på forumet, och utspelade sig i Drunok och Rjalta vid ungefär den tid som denna karta avbildar. Utanför detta är det mer av egna påhitt.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Sweet.

Hur går det för tirakerna? Vilka är de ledda utav? Är det Bazirk (eller vad pirattirakerna nu heter) som har expanderat så fruktansvärt eller någon annan stam?

Mörkret? Finns detta?
 

Jenin

Veteran
Joined
1 May 2008
Messages
37
Och är Gordrion bara öde nu, eller står de ensamma?

Vem var först med att äta upp Västmark?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Mörkret finns i högsta grad, och hur världen ser ut är till stor del en konsekvens av vad som skedde där. Cirefaliernas försök att kontrollera det resulterade, som synes, i katastrof för dem*, och Thalamurs splittring är i mina tankar en kampanj jag gärna skulle vilja spela någon dag. Att Damarien helt dukade under för sin inre förruttnelse var paradoxalt nog en framgång för landet rent utrikespolitiskt -- det hårda styret kunde finnas kvar i en tid då andra länder föll sönder, vilket gjorde att damarierna kunde expandera på deras bekostnad.

Även tirakerna tillhör vinnarna. Som resistenta mot demoniskt inflytande och kvicka på att föröka sig hade de större kapacitet att studsa tillbaka efter Mörkret. Dessutom var bazirktirakerna i mitt Mundana redan tidigare på väg mot en befolkningsökning på grund av förändrade jordbruksmetoder. Allt detta gjorde dem till en expansiv kraft att räkna med, motsvarande vikingar och mongoler i vår värld. Deras härskare är än så länge föga mer än osedvanligt framgångsrika pirathövdingar, men räkna med att något mer stabilt kommer att kodifieras i de besittningar som överlever. Förutom detta finns också en framväxande centralmakt i Tiban -- de där fyrtornsbyggarna i tirakboken är mer eller mindre en prototyp till ett styrande råd ändå, så efter tjugo år lär de ha utvecklats till en mer formell regering.

*Detta beror till viss del på att Cirefaliska Samväldet framstod som en huvudsaklig antagonist för rollpersonerna i min första kampanj, och spelarna var värda en förnedrad motståndare.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Gordrion har viss befolkning. Min första kampanj slutade med ett gästarbetaruppror mot de redan försvagade cirefaliska härskarna, men vilken sorts stat som etablerats utifrån detta har jag ännu inte beslutat mig för. Frågan är hur mycket av Gordrions tidigare gruvdrift som kan upprätthållas utan tillflödet av billig arbetskraft (om inte detta har lösts på annat vis).

Västmark började bli uppslukat av Damarien, medan tirakerna härjade och erövrade vid kusten. Soldarns anspråk på de resterande delarna är mestadels rent akademiska -- själva Soldarn är för svagt för att kunna backa upp det, men ingen är särskilt intresserad av dessa områden.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag *måste* verkligen låta Mörkret härja i min kampanjvärld *snarast*...

Den kommer ju uppenbarligen att bli sååå mycket coolare då ^^

Gillar framför allt tirakernas expansion, som alla andra.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Stackars Cirefalierna, e verkar som Mundanas kanske fligaste hårdast sammahållna människokultur fått sig ett rejält bakslag, man blir ju naturligtvis nyfiken vad hände??

Vad är och vad händer i Kejsardömet Rajalta?

Spännande roligt att se att någon vågar forma om Kartan, det känns som Mundanas lands gränser bara är allt för statiska.

You brave suicide mage
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Oreh: Jag TROR att det som hände med cirefaliska samväldet, var att Sällskapet väckte Vhigilah i ett försök att få makt (tillsammans med Xinu-inkarnaten i Melorion).
Detta TRODDE de att de skulle få makt av, men eftersom demonerna från underjorden i allmänhet inte är intresserade av pakter med människor blev de uppätna istället.

//Kraetyz, tror
 
Top