Nekromanti Nästa Fantasy! – vill ha input!

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Välkommen med fler tankar. Vi har nyss gjort det sista trycket på första reglerna (för julhandeln, 300 nya böcker)... så under 2015 nångång när de är slut trycker vi en ny version.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Jag kastar mig in i diskussionen med huvudet före utan att varken ha läst eller spelat Fantasy! (men jag har faktiskt bläddrat i boken en gång). Jag tycker du ska använda andra tärningar än T6:or. T6 är orollspelish. T6 är Fia med knuff. T8, T10 och T20 är rollspel! Men det kanske är utrikiskt OSR med T6?

Annars får du DoD-old school, för det var det vi spelade när det var new school.
Intressant kommentar av Krille tycker jag. Jag tänkte när jag bläddrade i Fantasy! att varför ska jag spela det här rollspelet. Jag kan lika gärna plocka fram och spela gamla Drakar och Demoner. Jag hade inte en tanke på att Fantasy! bygger på utriskiska OSR (eller det kanske det inte gör?).

Jo förresten jag tycker du ska ha bättre papperskvalité i boken men jag misstänker att det är en kostnadsfråga. Jag har för mig att jag tyckte papperskvalitén var lite för "billig" den där gången när jag bläddrade i boken.

EDIT: Underskatta inte min recension. Jag förstår så klart att man bör ha läst och gärna spelat Fantasy för att göra en uttömmande recension. Se min kritik som kritiken från han som bara bläddrade i boken men aldrig köpte det därför att han fick det och det förstaintrycket.
Jag tänkte tvärtom när jag bläddrade i Symbaroum. Jag tänkte att synd att jag inte är så förtjust i fantasy för det här spelet blir jag riktigt sugen på att spelleda. Jag är så sugen att jag funderar på att köpa ett exemplar och ge bort till någon i spelgruppen. Det bästa sättet att få spela ett rollspel är att smyga in spelet i spelgruppen. Mohaha!
Jag förstår att Symbaroum och Fantasy! talar till publiken på olika sätt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
1. Vi kommer inte byta tärningar. Då blir det ett annat spel som inte är kompatibelt med redan publicerat material.

2. Old School Gaming syftar på ett sätt att spela, inte ett speciellt spelsystem, som OSR. Det förklaras närmare i boken.

3. Fantasy! Kostar hundrafemtio spänn. Och är inte tryckt i fyrfärg. Det är därför det är tryckt på vanligt bokpapper. Som är lämpligast i sammanhanget. Jag vill sälja massor av böcker, som köps för att spelas. Och våra siffror pekar på att det är en fungerande strategi.

...och gamla Drakar och Demoner säljs inte, det kanske du vet? ;)

Sedan har många bra och klassiska rollspel använt T6. Sen kan du ha dina preferenser, men de är inte korrekta ur rollspelshistorisk synvinkel.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
...och gamla Drakar och Demoner säljs inte, det kanske du vet? ;)
Det är inget som helst problem så länge man har tillgång till en skrivare eller nöjer sig med pdfer, det kanske du vet? ;)

2. Old School Gaming syftar på ett sätt att spela, inte ett speciellt spelsystem, som OSR. Det förklaras närmare i boken.
Jag vet. Men Krille menade ju att det var skillnad på OSR-DoD och OSR-D&D. Jag förstod aldrig när jag bläddrade i boken (och har fortfarande inte fattat) att Fantasy! är OSR-D&D och inte OSR-DoD om de nu är det för inte ens det har jag förstått av att bläddra i boken. Det verkar som att jag behöver läsa Fantasy för att förstå vad det är för OSR för jag uppfattade Krille och andra i tråden som att det är skillnad på OSR-DoD och OSR-D&D.

Sedan har många bra och klassiska rollspel använt T6.
Det tror jag säkert. Men rollspelstärningarnas rollspelstärningar är för mig T10 och T20. Inte T6. Men det är mina preferenser och jag har full förståelse för att du inte är pigg på att byta ut T6:orna i spelsystemet.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Mutanten;n65659 said:
Jag vet. Men Krille menade ju att det var skillnad på OSR-DoD och OSR-D&D. Jag förstod aldrig när jag bläddrade i boken (och har fortfarande inte fattat) att Fantasy! är OSR-D&D och inte OSR-DoD om de nu är det för inte ens det har jag förstått av att bläddra i boken. Det verkar som att jag behöver läsa Fantasy för att förstå vad det är för OSR för jag uppfattade Krille och andra i tråden som att det är skillnad på OSR-DoD och OSR-D&D.
Det som kallas för OSR syftar på rollspel där man använder en spelstil och regelsystem som antingen är eller försöker vara D&D från 70-tal till början av 80-talet. Spelstilen kan man kanske kalla för OSG, jag har nog mest sett Arfert använda OSG i en annan betydelse än OSR men det är en ganska bra uppdelning kan jag tycka. Då syftas alltså på spelstilen och inte regelsystemet, som ju är annorlunda i Fantasy! jämfört med gamla D&D. Det förklaras för övrigt i Fantasy! vad denna spelstil går ut på, även om jag håller med om att det kunde beskrivas ännu mer. Annars är det bara att ge sig ut i den väldigt stimulerande och livaktiga OSR-världen för att fördjupa sig i vad denna spelstil går ut på.

Gamla DoD skulle jag inte kalla för OSR, utan jag tycker man bör reservera OSR för just gamm-D&D eller moderna retrokloner.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Fantasy! är bättre än gamla Drakar. Visst, man kan ladda ner en gammal PDF av nostalgiska skäl, eller av nyfikenhet och spela, men Fantasy! har en modern regelmotor. Det blir heller inte nya rollspelare på det sättet. Jag vill dessutom sälja en massa* rollspel. Vilket vi gör.

Men Krille menade ju att det var skillnad på OSR-DoD och OSR-D&D.
Ja, det är stor skillnad. Fantasy! var ett resultat av att jag ville ha ett spel som var som att spela ett gammalt amerikanskt rollspel, som Tunnels & Trolls, fast med en ny regelmotor. Och inte oD&D, det finns ju hur många spel som helst som är som det.

Drakar har inte heller en uttalad OSG-spelstil, det är mer som rollspel "brukar vara". Men det som skiljer de tidiga och senare versionerna är mest att regelmängden ökade med tiden.

* För ett svenskt rollspel idag.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,721
Jag skulle tycka det var fint om 2T-modden (kanske d20:n också?) fick komma in i boken. :)
 

Grimor137

Veteran
Joined
23 Jan 2015
Messages
20
DeBracy;n65686 said:
Jag skulle tycka det var fint om 2T-modden (kanske d20:n också?) fick komma in i boken. :)
Arfert;n65704 said:
Det kommer den.
Kommer det att släppas en ny version av grund boken eller är det en ny regel bok?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Låt en riktig kartritare rita om mina fulkartor!
 

Grimor137

Veteran
Joined
23 Jan 2015
Messages
20
Arfert;n66095 said:
Det blir en ny grundbok i så fall.
Ett förslag är att ha en förmåga för Klubbvapen också och Två Vapen.
Sen vore det bra om alla vapen som nämns i Listan för vapen mod också kommer med i Utrustningslistan så man får både mod & Pris.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Grimor137;n66372 said:
Ett förslag är att ha en förmåga för Klubbvapen också och Två Vapen.
Sen vore det bra om alla vapen som nämns i Listan för vapen mod också kommer med i Utrustningslistan så man får både mod & Pris.
Klubbor går väl under yxor i grunden, finns en smart lösning för 2 vapen i Ormgudens dal, som jag hoppas kommer med i nästa version
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Arfert;n69088 said:
Bra modul för övrigt
Det tycker jag med, hade gärna sett fler i den stilen. Mer moduler och tryckta äventyr över huvud taget egentligen, mest för att jag är fruktansvärt lat (läs för hårt arbetande småbarnspappa som inte orkar göra något genomarbetat själv för tillfället)

Satt även och spånade på att tigga till mig mer om Morcar i nästa version, men det skulle antagligen passa sig bättre som en modul :)
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Jag gillar Fantasy! och har köpt de flesta moduler för att läsa och få inspiration. Däremot gillar jag inte att spela det så mycket pga tidigare nämnda Ninjaproblematik (Fysik är överlägset viktigaste attributet), samt tärningspölarna. Många av oss (iaf jag) jobbar säkert med att läsa stora mängder text och utläsa det viktigaste ur dem, att scanna stora tärningspölar efter lyckade slag blir liksom mer av samma så man blir trött i huvudet. Sen är en av mina spelare funktionshindrad, så han kan i princip bara få upp en eller två tärningar åt gången. Det hade ju kunnat lösas med att någon annan slog tärningarna, men hur kul är det?

För mitt ideal-Fantasy! 2.0:

1. Ändra försiktigt på grundegenskaperna så att både Fysik och Motorik går att slåss i närstrid med. Fysik blir då mer åt råstyrka medan Motorik går åt snabbhet, spänst- och smidighetshållet. Skillnaden mellan Fysik och Motorik kunde mer vara vad de INTE går att använda till, ex:

Fysik går inte att klättra med, inte använda missilvapen, inte ducka och undvika osv
Motorik går inte att bryta upp dörrar med, inte greppas och brottas, ger ingen skadebonus osv

2. Inför diverse faktorer som begränsar ett attribut mot ett annat, ex ett monster med "Skrämmande" som gör att ens strids-attribut begränsas av ens Närvaro (bara orädda hjältar vågar slåss mot det, 7-1-1-1-snubbarna står med darrande ben) eller "Förvirrande" som gör samma sak med Intelligens mm

3. Testa ut 2T6-hacken och se till att stridsregler, exempel mm är ordentligt uttestade mot denna, då vi iallafall skulle använda den och strunta i tärningspölarna.

Ser oavsett vad fram emot den nya utgåvan!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tyvärr är Ormgudens dal den av våra böcker som sålt minst. Men mer Morcar blir det kanske i någon form framöver. Vi får se. Morcar är en jävligt bra fantasystad i mitt eget spelande.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vet att flera grupper kör med 2T, har dock inte fått nån feedback. Mer än "det går bra".

Hela Fysik-Motorik-grejen kommer göras om, från två stats till tre.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Arfert;n69184 said:
Tyvärr är Ormgudens dal den av våra böcker som sålt minst. Men mer Morcar blir det kanske i någon form framöver. Vi får se. Morcar är en jävligt bra fantasystad i mitt eget spelande.
Att den har sålt minst kan jag faktiskt förstå, jag inbillar mig i alla fall att de allra flesta som spelar numer är för unga för att fatta grejen, själv skulle jag nog påstå att jag är på gränsen, hade det inte vart för begagnathyllorna hos Spel & Sånt, Flammans spel (Gbg, vet inte om den butiken existerar längre) och Tradition hade en secondhand med om jag inte mins fel, så hade jag gått miste om extremt mycket :)
Dock tycker jag det verkar som att fler och fler letar sig tillbaka till hobbyn :)

Sen vad gäller konstruktiv kritik inför nästa version så är det egentligen väldigt lite som jag skulle ändra på, givetvis har jag en jäkla massa husregler men dom passar knappast alla.
Att göra om Fysik och Motorik till tre tror jag kan vara en bra idé om inte annat för att åtskilja en catburglar karaktär från låt säga en klumpig version av Conan.
Sen tror jag på fler beskrivna förmågor, är man som mig hittar man på själv, men, jag märker bland mina spelare, särskillt nybörjare att de färdiga är mer intressanta, varför vet jag inte men det är så.

Magi, samma sak där, folk tenderar att undvika det eftersom man är lat/osäker, vilket egentligen passar mig, men tanken är ju att spelet skall sälja :)
 
Top