Nekromanti Närstrid

Mobius

Veteran
Joined
21 Oct 2001
Messages
12
Location
Malmö
Då jag i likhet med många andra här tränar/utövar kampsport tänkte jag att någon annan borde haft mina funderingar tidigare.

I det jag tränar använder vi mycket slag o grepp mot nervpunkter för att omtöckna innan vi går in på kast eller låsningar..
Den enda liknelse jag hittat i Offensiv är bedövandeslag som "knockar" motståndaren om den lyckas, men detta fylle rinte riktigt samma funktion.

Är det någon här som lagt in några regler/riktlinjer för detta ?

Sedan är jag lite osäker på hur N2,Offensiv hantera låsningar/balansbrytning osv med tex stav,käpp eller andra vapen.
 

goRby

Veteran
Joined
8 Nov 2000
Messages
29
Location
Tranås
omtöckna motståndare...

är förmodligen rätt svårt att reflektera bedövande slag mot nervpunkter i neotech trots dess relativt tunga regelsystem.. det enda vore väl att man lyckas med ett bedövande slag om man når under en viss effekt.. så gör åtminstone jag...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Finns inte, men lätt fixat

En händig SL kan fixa detta genom att göra en egen teknik i stil med <smärtslag> eller vad man vill kalla den.
Och eftersom du har tur, och fick min uppmärksamhet i ett ögonblick av tristess, så har jag gjort en åt dig.(Dock har jag för dålig koll på greppa folk med tillbehör inom stridskonster för att känna mig säker nog att konstruera en teknik för det.)

(sätt in tekniknamn här) (Aktiv Handling)
Krav för användning: Möjlighet att utföra tekniken slag (och spark?)
Kan användas tillsammans med: Slag (och spark?), precisionsanfall

Vid ett lyckat slag enligt tabellen så måttar och siktar attackeraren mot en känslig punkt någonstans på kroppen. Spelaren måste specifiera delområde som ska träffas (överarm, ansikte, mage, underliv) som ska träffas. Om träffen sätter sig så kommer alla eventuella extraskador automatiskt utfalla 'stark smärta' med undantag för magen och underlivet, där 'tappar andan' respektive 'könsorgan' istället används. Om färighetsslaget missar betyder det inte att man nödvändigtivs missar sitt anfall. Missar färdighetsslaget med en effekt på -5 eller bättra så kan man räkna med halverad skadeverkan i den aktuella kroppsdelen (ex, man siktar på en nervpunkt i axeln men missar precis, alltså träffar man med halverad skada i armed istället). blir effekten sämre än -5 så missar man totalt. Observera att man fortfarande kan undvika och blockera anfallet.

ANM Tekniken precisionsanfall rekommenderas för annars så kommer svårighetsslagen bli på tok för höga för att vara realistiska.

Tabell
Svårighet1 Effekt
I Ob5T6 Automatiskt vald extra skada, se beskrivning
II Ob5T6 Automatiskt vald extra skada, se beskrivning
III Ob5T6 Automatiskt vald extra skada, se beskrivning

(Jag verkar inte kunna få denna tabell snygg, i alla fall inte i min browser. Sätt in lite tabbar så att den ser bra ut så kan du säkert läsa den.

1 I svårigheten så är modifikation för att måtta mot delområde inräknat.

Detta är en skiss som jag slängde upp på 10 min, hoppas den fungerar. Den kan behöva viss 'speltestning'.

Lycka Till !
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
ett till extra inlägg för tekniken. Ny tabell

Tydligen så hade tyrkkfelsnizze supit bort lite av texten på min fina tabell. Dessutom hade han supit bort en hel jefla massa tabbar och mellanslag så den ser inte bra ut.
Jag ger därför ut en ny tabell.

Svårighet = Ob5T6 (konstant, ändras icke med nya nivåer)
Effekt = Träffar automatisk specialområde, se teknikbeskrivning.
Nivå och bonus effekter av extra nivåer
I = ingen extra bonus
II = +2 smärta lyckat slag
III= svårigheten går ned till Ob4T6.

Ex.
Song Kwai Do, japansk tuffing av klassen extraordinär.
Han har 'Punktslag' (mitt arbetsnamn för tekniken) nivå III och precisionsanfall nivå I. Detta innebär att han får -Ob1T6 för att slå mot delområden från sitt precisionsanfall och han får ytterligare -Ob1T6 för att slå mot delområden från sitt punktslag. Detta summerar ihop till Ob3T6 (Ob5T6 - Ob1T6 - Ob1T6).
Song Kwai Do utropar sina gamla krigsrop och nitar den uppstudsiga Tysken(Klaus Wunderlich) rakt på en nervknut i bröstkorgen. Han rullar tärningarna och lyckas med slaget vilket innebär att vid eventuell extraskada så kommer Klaus automatiskt att råka ut för en "stark smärta" och dessutom ytterligare 2 smärt poäng. Klaus konstaterar för sig självt att smärta gör ont...
 

Mobius

Veteran
Joined
21 Oct 2001
Messages
12
Location
Malmö
Re: ett till extra inlägg för tekniken. Ny tabell

Tackar för bidraget, kommer snarast ta med den tekniken i min regelsamling (troligtvis med några modifikationer).


Angående grepp/låsnign med tex trästav, vet jag av erfarenhet att man blir ganska snäll när denna pressas mot muskelfäste och/eller nervpunkter. Kanske man kan konstruera något liknande där.

Har några funderingar på de befintliga grepp, neddragning,flytta motståndare teknikerna i offensiv.

Min erfarenhet inom området säger att även en "svag" person kan hålla en stark,stor person med grepp/lås och tvinga ner denna mot marken utan större bekymmer (givetvis får personen vara relativt duktig i tekniken).


Kan man tänka sig något annat än det befintliga motståndsslaget för att lyckas.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: ett till extra inlägg för tekniken. Ny tabell

Vill man göra det riktigt enkelt för sig så är det bara att använda Tekniken "låsa motståndare" och om han är låst med ett tillhygge så får han +Ob1T6 på att bryta sig loss.

Alternativt kan man argumentera att låsa en motståndare med eller utan vapen är så pass olika så att det krävs en ny teknik för att låsa MED vapen. Valet är förstås upp till SL.
 

Mobius

Veteran
Joined
21 Oct 2001
Messages
12
Location
Malmö
Re: ett till extra inlägg för tekniken. Ny tabell

Det är klart, enkelt är oftast snabbt.
Dock beror det mer på vilken kampsport personen tränat. Vissa kampsporter väver in vapnen i rörelserna så att det inte har någon betydelse om personen är beväpnad eller inte när greppet/kastet sker, tekniken är densamma



Kom bara att tänka på cybernetik och nervpunkter.

I min uppfattning bör en cybernetisk arm förmedla nervimpulser , men det går säkert att "stänga" av eller rent av ha en smärtblock.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: ett till extra inlägg för tekniken. Ny tabell

Det är klart, enkelt är oftast snabbt.
Dock beror det mer på vilken kampsport personen tränat. Vissa kampsporter väver in vapnen i rörelserna så att det inte har någon betydelse om personen är beväpnad eller inte när greppet/kastet sker, tekniken är densamma


Ja det stämmer faktiskt. Den Aikido som jag tränat var uppbygd mycket på det sättet. Men det kanske inte är sannt för alla kampsporter, eller ?


Man kan faktiskt inte utsätta en cybernetisk arm för special-träffar på nervknutar och muskefästen eftersom en cybernetisk arm inte har nervknutar eller muskelfästen (ganska logiskt/images/icons/smile.gif).

faktum är att det står på sidan 175 i N2 manualen att:
Grundregeln är om en cybernetisk del får en extraskada så slutar den att fngera - delen är förstörd. /.../ Alla cybernetiska kroppsdelar har SKY 0, vilket innebär att skadeverkan minskar med åtminstone ett (-1). För projektiler med PEN 0 så halveras skadeverkan. /.../ En fördel som cybernetiska kroppsdelar har är att det inte för ont om man får skada i dem. En cybernetisk kroppsdel är som regel inte smärtkopplad. Ofta återförs bara de motoriska nervsignalerna som gör att man kan känna i vilket läga kroppsdelen befinner sig.

Kort och gott, cybernetik är jättekänsligt (1 extraskada kan vilken karatenisse som helst göra). Så om man har exempelvis cybernetiska armar, och hade tänkt att blockera med dom i närstrid så får man nog bepansra dom. Antingen Cybernetiskt eller med armskenor.
 
Top