Nekromanti Närsridsvapen

jacobsson

Veteran
Joined
5 Aug 2003
Messages
67
Location
Kalmar/smedby
Här omdagen så satt jag och min spelgrupp och spelade vart av en hadde en karaktär som var spessialiserad på närstrid och annvände sig av ett katana som primärt vapen vi satt då och spelade lite och killen med katana slaktade runt lite tillslut så stötte han på en fiende som var duktigt bepansrad med cyberteck självklart går killen lös på fienden där kommer vi till problemet hur mycket stryk kan diverse närstridsvapen ta innan dom går sönder?

ungefär som i exemplet då fienden med pansarplåtar med sky-värde 10 på sina ställen iomed det kan knappast vara spessielt bra att puckla på med ett svärd på plåt :S

Hur gör ni andra med närstidsvapen med deverse slitning eller tillockmed att vapnen går sönder?

vad skulle tillex ett katana klara av innan det gårsönder?
blir glad för alla svar och tack på förhand
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
punkter! (NT)

Förlåt, men snälla! Sätt åtminstone ut någon liten punkt. Förlåt igen, men jag vill bara hjälpa dig, texten kommer att bli mycket mer sammanhängande ifall man använder punkter.

Till frågan! Ofta använder man inte ett Katana som en köttyxa, det handlar inte lika mycket om kraft och tyngd i vapnet. Dock så han han pansar under huden vilket kan medföra att svädet hålls fast av den organiska vävnaden, då skulle vapnet inte kunna ändra bana och då slå in i metalen med full kraft. Mitt tips är att beräkan den skada du gör med vapnet fast personen har haft rustning och beräkna det som om du parerat vapnet istället för att ha huggit. beräkna sedan det som vanligt mot svärdets bryt.
 

jacobsson

Veteran
Joined
5 Aug 2003
Messages
67
Location
Kalmar/smedby
Re: punkter! (NT)

ok man ber om ursäkt om jag stör dig med att jag inte har så mye pungter i teksten


" Ofta använder man inte ett Katana som en köttyxa, det handlar inte lika mycket om kraft och tyngd i vapnet."


nä förmodligen inte men katana är vella fortfarande ett huggvapen eller?


"Dock så han han pansar under huden vilket kan medföra att svädet hålls fast av den organiska vävnaden,

hur menar du då? skulle svärdet fassna i huden på fienden effter det att spelarens karaktär har huggit till fienden med sitt svärd?


"Mitt tips är att beräkan den skada du gör med vapnet fast personen har haft rustning och beräkna det som om du parerat vapnet istället för att ha huggit. beräkna sedan det som vanligt mot svärdets bryt."


så du menar att jag ska räkna samma skada som han gör på fienden och lägga det som skada på vapnet där efter göra slitars liknande den man gör på skydd?

såfall återstår det bara ett litet problem vad har vapnena i bryt? hittar inget om brytvärde på närstridsvapen i varken grundboken eller offensiv.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: punkter! (NT)

ok man ber om ursäkt om jag stör dig med att jag inte har så mye pungter i teksten
Det handlar inte om folk stör sig på dej eller inte, utan att folk faktiskt förstår vad du försöker få sagt. Det underlättar alltså för både dej och den personen som läser din text. Punkter finns ju faktiskt där av en anledning :p
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Re: punkter! (NT)

ok man ber om ursäkt om jag stör dig med att jag inte har så mye pungter i teksten
Som sagts innan i tråden så är det bara föra tt hjälpa dig. Folk kan lättare svara på din fråga ifall du sätter ut punkter. Sedan så inser jag att jag varit lite luddig i mitt svar med.

hur menar du då? skulle svärdet fassna i huden på fienden effter det att spelarens karaktär har huggit till fienden med sitt svärd?
Det ahndlar inte om att svärdet fastnar i vävnaden som att den hålelr svärdet på plats och gör att det inte kan glida undan när det träffar pansaret. Detta gör att eggen på svärdet får ta stöten och att mindre yta träffar med större kraft, alltså får ett mer konsentrerat område på svärdet utså mer kraft, vilket skulle betyda att det kan brytas.

BRYT på ett katana kanske kan vara som en värja i Eon, kanske några mer poäng. Jag kommer inte ihåg det exakta talet, men jag skulle gissa 10. Dock är jag ingen expert, men det är en relativt bra gissning.
 

jacobsson

Veteran
Joined
5 Aug 2003
Messages
67
Location
Kalmar/smedby
Re: punkter! (NT)

nja man lär sig välla med tiden. :gremsmirk:
ok då förstår jag bättre allså är det rälativt lätt att slå av ett katana om man slår på någon som har cybertech pansar på sig.
om vi låter oss säga att katana har sky 10 tillex så kommer det att vara lika stor tjans att man bryter av katanat genom att slå på pansaret som att gå igenom pansaret iomed att på sina starkaste ställen har pansaret också 10 i sky.
så vilket skulle gå sönder först då svärdet eller pansaret vid ett tillslag???
 

Aidin

Veteran
Joined
16 Jan 2002
Messages
15
Location
Malmköping (Södermaland) och i Stockholm (Ekerö)
Re: punkter! (NT)

"Det handlar inte om folk stör sig på dej eller inte, utan att folk faktiskt förstår vad du försöker få sagt. Det underlättar alltså för både dej och den personen som läser din text. Punkter finns ju faktiskt där av en anledning :p",


Men man måste också tänka på folk som har läs och skriv svårigheter, :gremwink:, går att läsa väldigt bra utan punkt, dock lite svårare men knappast så pass så att man måste påpeka ;D
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: punkter! (NT)

Personer som t ex jag : P

Nu vill jag inte dra igång nån jätte OT-diskussion, men går man igenom sin text efteråt och försöker se till att det ser vettigt ut så blir inlägget mycket bättre och mer lättläst. Dessutom så blir man ju bättre på att skriva till nästa gång.
 
Top