Nekromanti När tar du fram din skämskudde?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag gör det då jag tänker på

1) den gången jag såg Krilles rymdskeppsplan. En avancerad sak med rutor och pilar och mekaniker. Jag vill minnas att det var en plan tänkt att använda i rymdstrider till Skymningshem. Jag jobbade då med en gigantisk version av Starchallenge och då jag såg planen tänkte jag: "Nej du Krille, jag ska slå ditt avancerade system med hästlängder" och så skrev jag 18000 sidor för fordonsstrid. Då jag var klar tänkte jag HAHA och sen använde jag aldrig nånsin reglerna. Det enda bra som kom ut av det där är att jag lärde mig att mycket krimskrams med olika regler som man kan koppla på tex ett fordon kan va kul i dataspel men aldrig i rollspel. Jag har förändrats sen dess.

2) Då jag på allvar sa till en spelare som försökte knäcka en kod på en dator in game att koden var det samma som kommandot för att ändra färg på ramen på hemdatorn Commodore 64 och han skulle inte kunna knäcka koden om han inte sa det (poke 53280,x är det fö). och han var INTE programmerare.

Fy fan vad jobbigt det var att skriva det här.
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Haha, roligt måste jag säga. :gremsmile: Man måste ju ha lite självdistans. Själv utförde jag spelledandet på ett fullkomligt eminent sätt i början av rollspelandet - jag dödade jag av halva gruppen med en bilbomb 10 minuter in i äventyret, detta efter att de suttit i två timmar och gjort karaktärerna. Gruppen satt som ett gäng fån och stirrade på mig (enligt min uppfattning, men nu framgår nog vem som var fånet egentligen..). Och just det, de accepterade tydligen inte argumentet "Från och med nu borde ni VERKLIGEN börja kolla efter bilbomber..."
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Relativt nyligt fick jag ett mindre frispel när min grupp började diskutera vilket skepp det var de hade, en detalj jag som spelledare inte lade någon större vikt vid, och diskussionen gick så långt att en spelare hämtade en bok om skepp för att lättare kunna avgöra. Där satt jag, helt okunnig om allt vad skepp heter, och jag blev alltmer irriterad för varje minut som gick. Till slut slog jag nävarna i bordet, sa med alldeles för hård ton att det inte spelade någon roll och under tiden det tog mig att hämta min tärning (som jag råkade slå ner på golvet när jag slog nävarna i bordet) hann jag bli sjukt skamsen över mitt utbrott.

Om någon läser det här och var med i spelgruppen vid det här tillfället så vill jag passa på att be om ursäkt. Jag borde inte ha blivit arg. >.<
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Niklas73 said:
Jag gör det då jag tänker på

1) den gången jag såg Krilles rymdskeppsplan. En avancerad sak med rutor och pilar och mekaniker. Jag vill minnas att det var en plan tänkt att använda i rymdstrider till Skymningshem.
Tänk, det är ungefär samma sak som får mig att ta fram min skämskudde.

Allvarligt, den sög getpung. Att jag ens funderade på att ha med den, och ännu värre presenterade den offentligt, är ett rätt bra tecken på hur korkade saker jag kan prestera om jag är dum och inte tänker efter först.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Allvarligt, och allt är Gardeners fel:

När jag proklamerade på Goth Con-puben att jag minsann var bäst på forumet. Debracy var vänlig nog att ta ner mig på jorden utan att håna mig alls. En stor man.
 

St. Brunibald

Veteran
Joined
30 Jan 2009
Messages
41
Skämskudden dyker upp när:

- Jag tänker på de gånger jag flummat bort en rollspelssession då någon annan än jag varit spelledare. Jag brukar vanligtvis spelleda min kompisgrupp, och jag avskyr mest av allt när någon av spelarna får tuppjuck och skrattar bort handlingen man tagit timmar på sig att förbereda.

- Jag minns de gånger då jag glömt preppa ordentligt och blivit lika låst som mina spelare i hurvi ska få handlingen att rulla framåt. Detta händer oftast när jag missat ett rälsat/scriptat moment och sedan upptäckt att det var grymt viktigt (men inte har modet att backaspelet helt en timma eller så).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
De gånger jag (bland annat) som spelledare lagt fram fakta, alltifrån historisk fakta till spelreglerna, och det visar sig vara helt åt helvete. Då är det skönt med givmilda spelare som tillrättavisar en utan att göra alltför stor sak av det.

När jag påminns om alla min idiotiska inlägg på det här forumet. Det vill säga att jag tar fram min skämskudde in för en stor majoritet av dem. Fyfan. Det är tur att jag blivit lite klokare sedan sist i alla fall - även om det inte är så mycket klokare.

När jag blir medveten om att jag hela tiden försöker skriva rollspel men misslyckas och ledsnar - och att jag nu gjort det så många gånger att folk faktiskt har slutat läsa mina spelmakartrådar. ... Därför försöker jag driva Fenomenia-projektet vidare för att döda den här olustiga failure-traditionen.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Solve: Jag hoppas att du är ensam om att skämmas för tidigare trådar. Inte minst med Risings goda minne som alltid försökte bevara de som inte hade så mycket kunskaper - inte minst mig själv. Jag vet inte hur andra resonerar men alla frågor måste få vara välkomna. Alla teorier. Utan att någon ser ner på en eller att man skäms över dem. Jag har haft en hel massa diskussioner kring saker som typ "alla" här inne tar som naturligt och ja bah "Va? Vad då karaktärsdrag"? Eller då jag slås för min Tids faktor och får tillbaka att nya system inte går att bygga och att jag är inkonsekvent i kin design. Jag skäms inte ett dugg för de trådarna. Jag ser dem som utmaningar och de utvecklar mig, jag tvingas tänka om, även om jag faktiskt får känslan att idiotförklaras nån gång för att jag inte har samma kunskap som de som mer eller mindre lever sina rollspel.

Men skämmas för mina frågor kommer jag aldrig göra och det ska inte du heller. Och om någon får dig att skämmas för dem så ligger problemet hos dem, inte hos dig.

/Niklas som just ställde följande fråga i Vrållådan och inte skämdes ett smack: "[x] Niklas73: Så HALiBot är ingen medlem utan en robot?"
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag har aldrig haft någon sådan episod. Aldrig. Och om Bunny säger något annat så är han en tredje klassens lögnare från Marseille.


Storuggla, jag kan översätta fint
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
När jag nerd-ragear över ett inlägg och skriver något förolämpande och sedan inser att jag har läst fel.

/Han som även ibland tar fram sin skämskudde (kul term!) dagen efter han skrivit svarsinlägg efter att ha varit (sömn)drucken
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tja, jag tänker nog inte riktigt så. Det är nog snarare så, med mina gamla trådar, att jag skäms mer inför mig själv än för andra.

... Våga fråga ska man alltid, annars lär man sig ingenting. Däremot kan man ha väldigt konstiga åsikter och tankar, eller ställa väldigt underliga frågor... Och då - om man är som jag - kan man skämmas över det lite senare när man inser detta.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Niklas73 said:
/Niklas som just ställde följande fråga i Vrållådan och inte skämdes ett smack: "[x] Niklas73: Så HALiBot är ingen medlem utan en robot?"
Om man klickar på HALiBot kommer man bara till en sida om att denna användare inte längre finns i vår databas... det hade ju kunnat möjligen stå där vad HALiBot är för något.

Hmm.... det kanske går att skapa en ny användare med namnet HALiBot i så fall...? Vore kul att ge sig in i Vrållådan med det namnet... (Jag ska inte prova.)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Den sak som jag skäms mest över är när jag skulle skapa en karaktär i en killes rollspel och när jag inte fick bestämma tillräckligt mycket om hur en magi fungerade (man skapade magi:er själv så att säga) så surade jag till såpass mycket att jag spottade ur mig något otroligt oförskämt och korkat och helt sonika gick därifrån och sket i att spela. Så går det när två personer med lite för stora egon, kontrollbehov och starka viljor skall göra saker. Jag smickrar mig med att tro att jag inte skulle göra så dumma saker i dag...
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Jag tar fram min skämskudde varje gång jag skriver något.
Mest på grund av min dyslexi, men även att jag brukar flumma runt utan några konkreta poster.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
jag skäms när jag tittar på gamla inlägg där jag är onödigt kategorisk och kritisk. Av någon märklig anledning är det ofta som svar på Hans inlägg... Sen går jag tillbaka och läser om vad han skrivit och tycker det är grymt bra. Märkligt...

En allmän grundinställning för mig just nu är att sluta vara så offensiv och defensiv utan mer snacka på- precis som när jag pratar med folk IRL (visst betyder det "in real life?")
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Storuggla said:
Jag har aldrig haft någon sådan episod. Aldrig. Och om Bunny säger något annat så är han en tredje klassens lögnare från Marseille.


Storuggla, jag kan översätta fint
Kom igen nu! Det blir inte samma katarsis om du inte är den som säger det. Vi andra som var inblandade har förlåtit dig sedan länge. :gremsmile:

Gällande min egen skam så får jag tänka till lite. Kanske den där gången jag ljög i Marseille?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
McFisk said:
Jag tar fram min skämskudde varje gång jag skriver något.
Mest på grund av min dyslexi, men även att jag brukar flumma runt utan några konkreta poster.
Om det tröstar dig något, så kan jag berätta att den enda gången jag kommer att tänka på din dyslexi är när jag redan läst ditt inlägg och kommit till din signatur. Det finns många utan ditt handikapp som skriver mycket sämre.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Bunny said:
McFisk said:
Jag tar fram min skämskudde varje gång jag skriver något.
Mest på grund av min dyslexi, men även att jag brukar flumma runt utan några konkreta poster.
Om det tröstar dig något, så kan jag berätta att den enda gången jag kommer att tänka på din dyslexi är när jag redan läst ditt inlägg och kommit till din signatur. Det finns många utan ditt handikapp som skriver mycket sämre.
Word!

Dessutom är dyslexi inte något man ska behöva skämmas över. Och tvärtom, så tycker jag i så fall att du ska ha beröm och pepp, som har dyslexi och ändå skriver så himla bra och felfritt som du gör.

And I mean it!

... solvebring dunkar McFisk i ryggen och gör tummen upp.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Såg du inte att jag frågade om HALibot var en medlem eller en robot? Join me in dumma frågor i så fall. Det är inget att skämmas över. Jag är ju novis jämfört med alla insnöade rollspelsmakare här och so what? :gremsmile:
 
Top