Nekromanti När spelarna sover

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Spelade i tisdags/onsdags bland annat EDD, äventyret "Eingreenska borgen" från någon gammal Sinkadus, för en gångs skull inte som SL. Eftersom jag SL:at ett långt pass DoD (skitkul, två spelare konspirerade, mot slutet, när de flytt, satt de andra och ropade "Jag visste det!" JAg visste det! Ni var onda, era jävlar! Ni ska dö!" eller skakade i soffan) innan var klockan sådär 4. Eftersom jag och spelledaren var den enda som var avakna kom jag att tänka på lite grejer jag undrar över...
Hur sköter man de andra gubbarnas medverkan? Hos oss var det så att min stackars utstötta skogsalvsnekromantiker (just därför var han utstött) fick göra allt jobb (smyga förbi muterade orcher (!!!), döda en muterad riddare vars helrustnign vuxit fast i kroppen, fördriva en demon etc). Den enda gången SL ens erkände de andras existens var först när vi såg en död muterad halvrutten orch, och han slog på skräcktabellen för oss alla (en av de adnra gick bärsärkagång mot den döda kroppen), därefter när följande replikskifte utspelade sig.
Morcalian (Jag): Du, Ali?
Ali (person M): Gnnf.
Morcalian: Du är köpman va?
Ali: Mmmmm...
Morcalian: Värdera det här vinet.
Ali: Nh.
(SL slår 1T20)
SL: Det är värdefullt, Ali.
Ali: M'baa.
Därefter fick jag klara mig själv. Visserligen ska jag inte klaga, jag fick med mig en magisk bok, en muterad orch i ett nät, 45 guld och en stridshäst och kunde obehindrat sno chips och turkisk peppar, men hur gör ni när (om) sådana här situationer inträffar?

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Du menar alltså när en eller flera spelare somnat ifrån?
Jag skulle definitivt avbryta spelmötet när folk blev för trötta för att spela...

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Skulle jag nog också, men här var jag inte spelledare. Dessutom hade jag och spelledaren skitkul.

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Hänt för mig med, vår SL lät oss ta över den frånfallnes roll, det gick inte bra för vi andra var lit trötta med och VÄLDIGT oseriösa just då. Det var inte dirakt en slump att den kvinnliga karaktären som han hade spelat hamnade som danserska på en porrklubb (vad mycket dumt man gör va /images/icons/wink.gif)


"Beware of the Cöla Craver!"
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag har aldrig varit med om att spelare somnat, däremot har jag varit med om att en spelare tröttnade på sin RP mitt i en strid och började se på TV i stället. När det blev hans tur sa han bara "jag skjuter en pil på den närmaste". Konstigt nog var det han som gjorde mest i den striden...

Jag tror nog att jag skulle sluta när den första spelaren somnar, antagligen innan dess. Visst kan en situation som den du beskriver vara ganska rolig, men för de sovande spelarna är det nog inte lika kul. Runt fyra på morgonen skulle nog SL och den vakna spelaren ha lika roligt åt att bara diskutera vad som skulle hända om man fortsatte (runt fyra på morgonen kan man ha roligt åt ganska enkla saker, t.ex att försöka komma ihåg vad ens rollperson heter. Eller vad man själv heter)

"A voice of chaos in a reasonable world"
www.senileape.cx
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Om man orkar hålla sig vaken, så brukar det bli roligare att spela, ju längre man håller sig uppe, pga alla sjuka felsägningar och allt annat idiotiskt. Det värsta är dock när SL börjar bli lite trött i huvudet, för då kan äventyren ta ganska förunderliga och obehagliga vändningar. Det är väl ganska rekommenderat att sluta spela, när någon börjar nicka till, oavsett om det är en eller flera av spelarna, eller om det är spelledaren. Är man mitt uppe i strid kanske det inte är rätt läge att avbryta, men man ska väl vara rejält trött för att somna mitt i en strid. Om någon dock ändå lyckas somna i en strid, så kan man väl avbryta spelet ändå, och när man återigen spelar kan man backa bandet så att säga, och spela om striden, så som den borde ha varit, med alla närvarande fysiskt och psykiskt.

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: När spelarna sover (delvis OT)

Okej, det här är väldigt, väldigt OT, men pga studier och sånt kan vi bara spela på loven, och den här sommarens sista spelmöte hade jag tänkt avsluta mitt i en strid, helst mitt i en tur. Sedan hade jag tänkt säga nåt i stil med "Då syns vi till jul, kom ihåg era initiative rolls". Lyckligtvis gjorde jag det inte.

Lite mindre OT:
Jag har en del ganska otrevliga minnen av när SL (jag) började bli trött i huvudet. RPna hade lyckats fånga en lönnmördare som försökt mörda dem, sedan trattade de i honom en sanningsdryck, tvingade honom dels att svara på alla frågor, dels att svara sanningsenligt. Fullt förståeligt började de fråga honom vem som var hans uppdragsgivare, var de kunde hitta honom osv. Problemet var att jag inte hade tänkt ut alla såna saker än, och jag improviserar sämre efter klockan tolv. Ungefär så här lät det:

Paladin (RP): Where is your base?

Assassin: Umm... Er... In the forest!

Paladin: Which forest?

Assassin: Ehhh... Hmmm... The Witch Forest!!!

Så när vi spelade sist gav sig RPna av för att leta efter the Witch Forest i stället för att jaga ödlemänniskor i kloakerna som jag hade planerat. Förhoppningsvis hinner jag fixa en Witch Forest tills nästa gång

"A voice of chaos in a reasonable world"
www.senileape.cx
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Frågestunder

"Paladin (RP): Where is your base?
Assassin: Umm... Er... In the forest!
Paladin: Which forest?
Assassin: Ehhh... Hmmm... The Witch Forest!!!"


Hähä! Det påminner om den odödliga krönikan "Naverro, Priest of the Correct and Unalterable Way":

"Where's the priest?"
"In the boat."
"Where's the boat?"
"At the bottom of the lake."

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Frågestunder

<I>"Where's the priest?"
"In the boat."
"Where's the boat?"
"At the bottom of the lake."</I>

Klockrent. Jag får väll bidra med min favoritreplik ur
Wyred sisters:

"Do they pay taxes"
"Well, its more like ... ehm ... they dont ...
pay the taxes"

Fast det låter roligare på film, så spring iväg och köp
Terry Pratchetts Wyred Sisters nu alla barn /images/icons/smile.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,511
Location
Helsingborg
Re: När spelarna sover (delvis OT)

Somnar en spelare så kan man fortsätta spela. Denne RP har bara blivit sjuk och måste vila.
Somnar två spelare så kan man fortsätta.. De bara gick åt ett annat håll.
Somnar SL så kan man avbryta.

Under ett speltillfälle tog en kille tog ett papper under en strid och skrev "Jag skjuter" på ena sidan och "Jag duckar" på en andra som han visade upp medan han halvslumrade.

"<EM>Om man orkar hålla sig vaken, så brukar det bli roligare att spela, ju längre man håller sig uppe, pga alla sjuka felsägningar och allt annat idiotiskt.</EM>"
För en själv kanske men inte för andra. En kompis brukar ofta somna och ibland (1 på 6) så brukar han försöka hålla sig vaken och spela seriöst. Det blir snarare stämningsförstörande:
"OK, vad händer?" - Precis efter att SL beskrivit vad som har hänt.
"Sgnoorf..*mummel*, *fniss*" - OK, han hugger?
"Jag rycker tag i en kille och frågar honom.. Vad ska jag fråga?"

"<EM>Ungefär så här lät det:

Paladin (RP): Where is your base?</EM>"
Spelar ni på engelska?
/[color:green]Han</font color=green> som inte skulle klara av det tack vare avsaknaden av alla engelska adjektiv
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: på engelska

Ibland. Det brukar bli så att alla "in character"-grejer blir på engelska, men alla beskrivningar och regeldiskussioner är på svenska. Jag vet inte varför, men när vi försöker spela helt på svenska beskriver spelarna vad de säger i stället för att säga det. Dessutom är jag mycket bättre på accenter, olika uttal osv på engelska än på svenska, så SLPna blir mer varierade och intressanta då (förutom dvärgarna. Varför talar alla dvärgar med skotsk accent?)

"Människan har två njurar men bara en hjärna"
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: När spelarna sover (delvis OT)

<I>
Paladin (RP): Where is your base?
Assassin: Umm... Er... In the forest!
Paladin: Which forest?
Assassin: Ehhh... Hmmm... The Witch Forest!!!
</I>

Hade det inte varit ganska nära att improvisera till:
Paladin: Which forest?
Assassin: Ehhh... Hmmm... The Which Forest!!!
, istället, om man är lite nannig.


/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Vi brukar numera spela i gång per vecka och försöka hålla spelmötet kort, 3-4h. Då kan man faktiskt behålla koncentrationen hela mötet.

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: på engelska

Jag trodde att alla dvärgar talade med tysk brytning? *flinar*
Men det kanske bara var i WFRPG... =)

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Helt underbar...*skrattar* (NT)

Ja, jävlar...(haha, det var visst lite text iaf...)

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Frågestunder

Heter den inte Wyrd Sisters? (utan e i Wyrd, alltså)

/Skuggvarg

"Vad heter ni?"
"Gustav...utan P."
"Men det är väl inget P i Gustav?"
"Nä, jag sa ju det!"

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Frågestunder

<I>"Heter den inte Wyrd Sisters? (utan e i Wyrd, alltså)"</I>

Jo, en liten stavmiss.

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Jo, det där känner jag igen

Din värsta fiende när du spelar en kampanj som inte är överdrivet underhållande är att hitta något roligare!/images/icons/wink.gif

Okej, vem känner för att strypa mig nu då?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Jo, det där känner jag igen

En spelare brukar när jag inte lagt in nog med strider sätta sig och spela vilt på den afrikanska trumma jag förvarar på mitt rum. Jag brukar innan varje spelomgång numera ta bort alla "roligheter" (påven-med-snö, gitarr, Kapten Stofil) från området kring soffan.

Sedan jag skaffade min värjkäpp är spelarna mycket lugnare...

- Bobby
 
Top