Jag brukar snarare vända på det.
Frågan "jag vet inte, gör det?" känns ofta som en SL-teknik för att locka fram medskapande bakvägen, jag brukar istället vara helt öppen med när jag som SL faktiskt inte vet saker eller har raka svar att jag inte har någon koll. Det finns alltid tusen saker man inte tänker på när man preppar rollspel, men jag brukar aldrig preppa för luckor som sen skall fyllas av spelarna, det känns som att man medskapar på låtsas då.
För mig blir det oftast snarare:
Spelare: "Finns det ett världshus i den här byn?"
SL: "jag vet faktiskt inte, det borde det ju finnas antar jag, vad tycker ni?"
Spelare 1: "Ja alltså, vi behöver ju nånstans att sova så det skulle vara bra om det fanns ett värdshus"
Spelare 2: "Ok men byn var väl rätt liten eller?"
SL: "Ja, alltså det är mest bara några gårdar typ"
Spelare 3: "Så byn kanske är för liten för att ha ett världshus, dessutom är vi ju typ ute i ingenstans så känns inte som att det borde vara så mycket ruljans på ett sånt"
Spelare 1: "Ja, det kanske inte finns nått värdshus då..."
SL: "Nä, det finns inget värdshus, byn är för liten"
Spelare 2: "Men vart skall vi sova då, det är ju mitt i vintern?!"
Spelare 3: "Jag bankar på dörren till närmsta gård och frågar om vi får sova i ladan!"
Mina spelare kommer med input utanför sina rollpersoner hela tiden om saker jag inte tänkt på som gör spelet bättre och mer intressant, det är massa "jag tänker mig att..." och "finns det här..." och "det skulle vara coolt om..." och väldigt mycket är det bara att svara ja på när det kommer. Det är ju i praktiken en samskapande, men jag slipper sitta med ansvaret att komma på allt eller fatta beslut om allt som SL, spelarna är med och skapar världen bara genom att föreställa sig vad som finns i den och uttrycka sin vilja. Men jag preppar aldrig för det, och har ingen specifik teknik jag kör med förutom att gilla mina spelares idéer.