Nekromanti När släpps SciFi!?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
I höst. Tidigast september-oktober. Blir en crowdfunding.
Just nu ligger det stilla eftersom huvudillustratören är fullskiten med jobb.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Är illustrationer det enda som återstår? Nån chans att få glutta på reglerna eller, i alla fall vad som skiljer reglerna från exempelvis Fantasy! innan dess? Litet försmak? Lite korrläsande? Lite allmänt skryt om varför de är så bra som de är?
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Rymdhamster;n88715 said:
Är illustrationer det enda som återstår? Nån chans att få glutta på reglerna eller, i alla fall vad som skiljer reglerna från exempelvis Fantasy! innan dess? Litet försmak? Lite korrläsande? Lite allmänt skryt om varför de är så bra som de är?
Börja gärna med att ta en titt här: https://gondica.wordpress.com/tag/sci-fi/
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Mekanurg;n88729 said:
Börja gärna med att ta en titt här: https://gondica.wordpress.com/tag/sci-fi/
Yes, men allt jag hittar där är fluff om världen (asballt) och ett par bilder (jättesnygga). Den enda jag hittar om reglerna är "snarlik regelmotor som fantasy!".

Jag är en regelsnubbe! Det spelar nästan ingen roll hur bra fluff ett spel har om inte även stuffet och gruffet tilltalar mig =)

Så ge mig lite rådata! Lite system! Lite beräkningsmodeller! Ett par exempel på förmågor!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Egenskaper

Rollpersonen definieras av fyra Egenskaper:
  • Fysik beskriver hur och stark och muskulös din rollperson är. En person med hög Fysik är bättre på att till exempel lyfta saker, slå in dörrar och på närstrid, där han gör dessutom mer skada.
  • Smidighet beskriver hur vig och akrobatisk din rollperson är och inverkar på saker attacker med kastvapen, hur bra man är på att rida, klättra, simma, springa, kasta saker och så vidare.


  • Fingerfärdighet beskriver hur fingerfärdig och stadig på handen rollpersonen är, och koordinationen mellan öga och hand. Påverkar hur bra han är på att dyrka upp ett lås, hur bra han kan bli på olika hantverk och så vidare. Fingerfärdighet används även för attacker med skjutvapen.
  • Intelligens är hur kvicktänkt din rollperson är. Påverkar till exempel hur bra han är på att räkna, läsa, komma ihåg saker, förmåga att påverka andra genom ett välsmort munläder, och så vidare.
  • Närvaro beskriver din rollpersons viljestyrka, självkontroll, förmåga att påverka andra genom sin karisma, verklighetsuppfattning och andra mentala förmågor. Närvaro påverkar hur bra man kan behålla fattningen vid en skräckfylld upplevelse.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Astrogation* (Intelligens): Du får en extra tärning på ditt Intelligensslag när du ska räkna ut kursen och ta fram färdplanen för en rymdfärd.

Bandfordon (Fingerfärdighet): Du får en extra tärning på ditt Fingerfärdighetsslag när du kör ett bandfordon.
Umbralpilot* (Intelligens): Du får en extra tärning på ditt Intelligensslag när du ska flyga ett umbralskepp mellan stjärnorna.


Umbralgyroskop och fasvridning

Umbralgyroskopet är en 20-100 meter small lång roterande dubbelspiralsmekanism som sträcker sig längs umbralskeppets längdaxel. Det är en känslig tingest och måste därför hållas i vakuum och tyngdlöst tillstånd, ty annars förskjuts dess komponenter i förhållande och blir okalibrerade.

Fasvridning innebär att umbralskeppets materia ”vrids ur fas” med två av kosmos tre normala rumsdimensioner samt med tidsdimensionen. Kvar blir en linjär endimensionell skugga som tjänar som ett ”ankare” i verkligheten.


 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Arfert;n88938 said:
Vassego, hamstern!
Mmmmmm, regler....


Så en extra grundegenskap alltså. Egentligen gillar jag fyra grundegenskaper, men eftersom färdigheter inte är så framträdande här så känns det som en bra väg att gå för att balansera upp grundisarna lite. Ser nu väldigt mycket fram emot det här. Jag har redan införskaffat speciella Sci Fi!-tärningar =)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det blir fem stats i nästa Fantasy! troligen också. Folk blandade ihop Fysik och Motorik tidigare. Inte ella, men tillräckligt många.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Borde komma om nån vecka eller två. Så ja, innan jul.

Om inte nåt utanför min kontroll händer, som att Putin invaderar Tallin. Och bombar tryckeriet.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Arfert;n129219 said:
Borde komma om nån vecka eller två. Så ja, innan jul.

Om inte nåt utanför min kontroll händer, som att Putin invaderar Tallin. Och bombar tryckeriet.
Jag hör det på dig. Nästa spel blir Partisan! :)
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Två goda nyheter! Scifi ska definitivt inhandlas och ett Partisan är precis vad rollspelsvärlden behöver!! (Ge mig ett realistiskt verklighetsförankrat Wastelands!!)
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Arfert;n129219 said:
Borde komma om nån vecka eller två. Så ja, innan jul.

Om inte nåt utanför min kontroll händer, som att Putin invaderar Tallin. Och bombar tryckeriet.
Så... Putin bombade tryckeriet? :p
 
Top