Nekromanti När ska man svimma?

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Hej på er alla!

Hände i senaste striden att en stor ful truck försökte greppa en liten alv. Greppa-manövern lyckades och alven blev greppad i halsen. Strax efter får trucken in en perfeckt treff i ansiktet på denna olycksalige alv, men jag blädrade och blädrade och hittade ingen regel för att bli knockad sanslös. Har jag missat den eller liknande regel eller har den försvunnit i trycket?

Mvh Vätten
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
När Chockslaget misslyckas

"Strax efter får trucken in en perfeckt treff i ansiktet på denna olycksalige alv, men jag blädrade och blädrade och hittade ingen regel för att bli knockad sanslös. Har jag missat den eller liknande regel eller har den försvunnit i trycket?"

Näe, den försvann i realism-kollen. Den enda koll för att knocka sanslös som finns är Chockslaget. Misslyckas det så däckar rollpersonen, och chansen att misslyckas är direkt proportionell mot mängden däng rollpersonen får. Det vill säga, när målet får krossad näsa, utslagna tänder, fläskläpp, blåtira, bruten käke och hjärnskakning, först kan du börjar räkna med medvetslöshet.

Vad än Hollywood vill pådyvla oss med sockor fulla med sant, slag i nacken, mr Spock och andra sätt att slå folk medvetslösa så är det totalt båg. Risken är faktiskt ganska stor att din alv blir blodig och kladdig i ansiktet, men fortfarande är vid medvetande om än väldigt oförmögen att göra något pga smärta.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: När Chockslaget misslyckas

Är det bara jag som gillar felsägningen Thruk->truck. :gremsmirk:
Det måste ju vara så det känns för den stackars alven...

Det är ju som Krille säger naturligtvis, och det kan (även i EON) hända på första smällen, om den är tillräckligt hård och målet är tillräckligt klent. Så fort målet tvingas till ett chockslag finns alltid risken att det misslyckas.

Om man inte vill bloda ner sin näve eller det man slår på så finns det en stridskonststeknik som gör chockslaget två nivåer svårare, och då finns det mycket goda möjligheter att knocka målet på första attacken. Har för mig att den heter 'Bedövande slag' eller något åt det hållet.

Så en gnutta Hollywood har lyckats nästla sig in... :gremgrin:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: När Chockslaget misslyckas

"Näe, den försvann i realism-kollen."

Törs man fråga hur ni kom fram till att det var orealistiskt? Jag får en sinnesbild av Krille, CJS och Marco i ett rum med en massa blydaggar och bollträn...


Storuggla, mayday mayday
 

Fred

Veteran
Joined
17 Sep 2002
Messages
50
Location
Kunsbacka
Re: Orealistiskt mycket slag? [lite OT kanske]

"Vad än Hollywood vill pådyvla oss med sockor fulla med sant, slag i nacken, mr Spock och andra sätt att slå folk medvetslösa så är det totalt båg. Risken är faktiskt ganska stor att din alv blir blodig och kladdig i ansiktet, men fortfarande är vid medvetande om än väldigt oförmögen att göra något pga smärta."

Jag som trodde att det var tvärtom.. Att dom i Hollywood hela tiden slog onormalt mycket slag och att personerna som slåss bored tuppat eller i alla fall varit oförmögna att slåss mer efter några träffar. Men de vill ju vara så häftiga i Hollywood så det kan ju vara så att allt de gör är fel också..
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Orealistiskt mycket slag? [lite OT kanske]

"Jag som trodde att det var tvärtom.. Att dom i Hollywood hela tiden slog onormalt mycket slag och att personerna som slåss bored tuppat eller i alla fall varit oförmögna att slåss mer efter några träffar."

Blanda inte ihop fajt med att däcka folk. Allt som behövs för att däcka någon är ett slag i nacken med pistol- eller gevärskovlen. Funkar jämt. I Hollywood, alltså. I verkligheten så är risken jefligt stor att om man tar i så mycket som krävs för att mer eller mindre garantera att däcka en person med ett slag i nacken så knäcks nacken rätt av.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: När Chockslaget misslyckas

"Törs man fråga hur ni kom fram till att det var orealistiskt? Jag får en sinnesbild av Krille, CJS och Marco i ett rum med en massa blydaggar och bollträn..."

Nä, det var mycket tråkigare än så. Vi frågade helt enkelt folk som visste något om saken, och resultatet var "jaha.... *delete*".
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Men...

Men om man jämför boxning med obeväpnad strid då? Ska knockouten jämföras med tekniken bedövande slag från en stridskonst? Även folk som alldrig utövat boxning kan väll ha tur och få in en knockout ibland? Tycker väll det borde finnas något liknande som en frivillig regel. Inte alls lika bra förstås, men dock möjlig.

Mch Vätten...
... som föredrar odsen 15 mot 1.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Bland mina Eonprylar har jag den här husregeln liggande, som jag tror kommer från någon av Krilles gamla förslag till olika husregler:

Omtöcknad:
Om spelledaren vill så kan han införa regeln att samtliga anfall som träffar huvudet (skalle, hals eller ansikte) ger en nivå svårare chockslag. Om bedövande anfall används så kan det tyckas att den här regeln blir väldigt koboldfrämjande, och då kan man helt enkelt skippa den. Observera också att det gäller samtliga anfall som träffar, även de med skador under tio.


Mvh / Phelan
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Men...

Ska knockouten jämföras med tekniken bedövande slag från en stridskonst?

Det här är nog mer åt Hollywoodfilmhållet, där ett slag av hjälten ibland får konsekvensen att skurken faller ihop som en säck potatis.

Boxning är mer en nednötning av motståndaren tills dess att denne är för trött, och/eller har för ont för att kunna försvara sig ordentligt och sålunda lämnar en blotta där det tunga anfallet landar. Men visst lyckträffar förekommer. Mellan jämnstarka boxare är det dock mycket ovanligt.

Även folk som alldrig utövat boxning kan väll ha tur och få in en knockout ibland?

Självklart. Men detta täcks redan idag av många sexor på skadeslaget i kombination med många sexor på kontrollslag.
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Man tackar man tackar.
Det står inte... men jag antar att man får slå ett chockslag med en extra svårighet så fort som slaget träffar, och att denna extra tärning sedan försvinner, och att man slår chokslaget oavsätt om man hamnar på en ny svårighet pga mer smärta eller inte.
Mycket ypperlig regel, ska bara vakna först innan jag ser om jag ska använda den.

Mvh och stort tack, Vätten.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Men...

"Men om man jämför boxning med obeväpnad strid då?"

Titta på vad som händer när folk faktiskt får en knock i boxning. Det är ytterst sällan som de faktiskt ligger kvar helt stilla. Ofta kravlar de runt, försöker återfå balansen, tar stöd av repen för att komma upp på fötter, men döms ut nånstans när de hänger på repen, halvvägs upp. Men de är tämligen aktiva och hyfsat medvetna om omgivningen.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Precis. Btw, har du Eon I eller II? För i Eon I så är det bara chockslag vid ny sektion, med Eon II slår man chockslag (och dödsslag) varje gång man får ny Smärta (eller Trauma) oavsett om man hamnar på ny sektion eller inte. Omtöcknadregeln tror jag skrevs med Eon II i åtanke.

Mvh / Phelan
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: När Chockslaget misslyckas

Jag har bara varit med om att en person svimmat (av fysiskt våld) en gång. En kvinna ramlade omkull och slog i bakhuvudet, och hon var inte kontaktbar i mer än en minut.

Så det är uppenbarligen fullt möjligt att knocka någon utan att slå personen blodig (kvinnan i fråga hade bara ett blåmärke som synlig skada). Vad jag lärt mig så beror risken att svimma helt på hur mycket hjärnan skakas om av en träff, så en träff av ett tungt föremål bör ha en god chans att knocka en person...

Problemet är att Eons regler inte räknar med kraften i slagen, så det blir helt upp till SL att avgöra vad som händer. En rimlig husregel skulle vara att krosskador mot skallen gör chockslaget Ob1T6 svårare per grundskada. Ingen annan typ av skada lär överföra tillräckligt stort moment, och bortsett från en träff i pannan så ökar inte risken att svimma av träffar i ansikte/hals.

/Henrik
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Re: När Chockslaget misslyckas

Är det bara jag som gillar felsägningen Thruk->truck.

Och jag som trodde det stavades Trukh :gremwink:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Smärta gör saker svårare

"Men finns det inga regler som gör han försvarslös då?"

Det kallas för smärta. Svårigheten som fås ur smärtkolumnen modifierar mer eller mindre alla svårighetsslag som man gör. Det betyder att om man har fått 10 smärta så får en vanlig snubbe +Ob1T6 på alla sina handlingar. Detta inkluderar försvar och anfall, vilket gör en lite mer hjälplös.
Skulle man komma ner på tredje raden smärta, och således få +Ob2T6 svårare på allt man gör. Ja, då är man faktiskt hjälplös.
I alla fall rent statistiskt. :gremwink:

/Naug
 

Lord decado

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
174
Location
Replot
Re: När Chockslaget misslyckas

Finns en viss skillnad... när någon slår dig med näven finns det inte lika mycket kraft bakom slaget som om du faller bakåt, eftersom man inte kan lägga hela sin kroppstyngd bakom slaget. Men om man faller slår huvudet i marken med kraften av din egen kroppstyngd från hög höjd (om man inte är mycker kort)
 
Top