Nekromanti När ska drakarna in?

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Vilken level bör dom vara för att drakarna ska komma in i spelet? Alltså spelarna. Vad krävs det för att klara en uråldrig drake exempel? /images/icons/devil.gif
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Min första tanke är att de aldrig skulle klara av en drake men för att göra dig lite tillfreds så kommer ett lite förslag.

Nr 1. Skall spelarna ge sig i kast med att döda en drake skulle jag som spelare se till att försöka hitta nått legendariskt drakdödarvapen. Om jag inte hittar nått skulle jag åka på semester, långt ifrån de dårar som ändå tänker försöka.

Nr 2. Nu spelar inte jag DoD 6 men här kommer ett knep som fungerar till alla spel. Om man vill veta om spelarna är redo för att ta sig ann (hur stavar man detta?) ett stort farligt monster som t.ex. en drake så kan man göra såhär. Innan du kastar in monstret på spelarna så prova en kväll, själv hemma, och se hur det går. Spela helt enkelt alla rp:na samt monstret i en låssas strid. Gärna flera gånger så att du ser om de har en rimlig chans att vinna eller inte. Förlorar rp:na varje gång eller iaf nästan varje gång så är de inte redo, om du nu inte vill ta dö på de små värdelösa uslingarna.

Nr 3. Byt spel till D&D där man kan döda drakar till höger och vänster efter några levlar. /images/icons/smile.gif
 

Lyfus Trandstaa

Veteran
Joined
25 Feb 2002
Messages
9
Jag tycker att om man ska spela mot en uråldrig drake ska rollspelarna nog vara mästare el legender.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
När det passar ståryn

"Vilken level bör dom vara för att drakarna ska komma in i spelet? Alltså spelarna."

Om man ser på en drake som en hög med siffror som ska slås ihjäl så bör man tänka om. Det är mycket roligare att använda drakar som en "plot device" än som ett farthinder. Draken Blatifagus den Bleke i Svavelvinter är en fullkomligt skitball varelse, fåfäng, civiliserad, monokelförsedd och väldigt förtjust i schack. Klart mycket roligare än att bara skyffla tärningar under en hel kväll för att få ner KP på noll.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Drakar i Rollspel(OT)

Tyvärr finns det vissa spel där drakar( och det mesta man möter som motstånd) är en hög med siffror. Just nu har jag börjat spela Dungeons & Dragons, och jag måste säga att det blir en hel del tärningrullande och få ner SLP's på 0 hit points. Det är väldigt svårt att diskutera Zenthil Keep soldater från Faerun.(Vi hotade en kille med döden om han inte avslöjade var hans vän hade flytt. Han valde döden, så vi var tvungna att lägga Charm Person på honom för att överhuvudtaget få ur honom informationen.) Men sen är det ju ett sånt spel kanske och ganska unikt.
 

Adsinistratus

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Mitt kråkslott, Stockholm.
Det beror på vad du vill uppnå med rollspelandet.

Jag för min del tycker att det är betydligt mer givande att spela en amatörrollperson som måste försöka övertala den fruktansvärda draken att inte äta upp honom än att spela en legend++++rollperson som slår ihjäl draken med ett slag av sitt trehandssvärd.

Om rollpersonerna nu nödvändigtvis måste döda det stackars kräket kan du ju ta inspiration av Bilbo. Ställ rollpersonerna inför en till synes omöjlig strid, men låt dem tidigare under äventyret på ett eller annat sätt få reda på en svaghet draken har (exempelvis ett hål i pansaret).
 

LuthorSL

Veteran
Joined
19 Sep 2001
Messages
16
Mina Rp:n håller på med deras ANDRA äventyr till DoD6, och redan nu kommer de möta en drake. Men inte för astt döda den - de skulle aldrig ha en chans. Istället måste de ta ett föremål av honom, en nyckel. För att lyckas med detta måste de roa och ubderhålla draken. När de väl har nyckeln måste de senare återvända med ett föremål från templet de skall till. När draken har föremålet kommer hans makt att öka. Till slut måste RP:na besegra honom (antagligen genom list eller stänga in honom i grottan). Tänk dig när de får reda på att draken kommit ut och tänker söka upp dem!/images/icons/dragon.gif
 
Top