När och om ,om någonsin är stereotyper och fördomar ok att porträtteras i rollspel?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det kanske inte är så dumt. Tänker du att hårda stereotyper är sådana som oftast anses stötande och mjuka stereotyper är sådan som oftast inte anses stötande? Det går säkert att hitta någon typ av klassifikation som man kan använda som en allmän rekommendation, men i slutändan beror det ju ändå på vilka personer man spelar med. En texasbo kanske skulle ta illa upp av att bli stereotypiserad som Gun nut till exempel så har man en sådan i gruppen får man nog akta dig så man inte blir skjuten ;)
Ja det var nog lite åt det hållet jag tänkte ,en norrlänning som snusar , kör snöskoter , gillar jakt och säger jooooooooop medans hen suger på inandningsluften är en mjuk stereotyp medans kannibaler med ben i näsan och träspjut är en hård stereotyp som bör undvikas
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Så två saker som kan göra att en stereotyp anses "mjuk" — antingen är det en grupp som är väldigt närliggande ens egen grupp, och/eller så är det en grupp som har mycket makt? Ex vis poliser.
Men jag vill ändå vara försiktig. 😭
I Rwanda ex vis där Tutsi, den grupp som av kolonisterna hade påmålats en roll som "överklass" och "aristokrati" till sist blev utsatt för en hänsynslös propaganda-, vålds-, och massmordskampanj.
Vill absolut inte sparka neråt men vill inte sparka öht egentligen. Fast jag vill ha en mer rättvis värld såklart. Men det ska vara på ett schysst sätt♥ #hippie2097
 
Top