Nekromanti När man skapar en karaktär...

Draugin

Warrior
Joined
19 Feb 2001
Messages
262
Location
Gävle
När man skapar en karaktär och han hamnar i fängelse på den tredje sysselsättningsperioden. Dvs hans fjärde period blir i fängelset. Ska man göra en till period efter det då ? totalt 5 med fängelset alltså? eller slutar man efter fängelset ? det står ju under fängelse i boken att man ska göra en period efteråt ? hur ligger det till egentligen ?
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Antagligen så ska man...

...avsluta med att skriva upp åren man suttit i fängelse och INTE göra en ny period... Man ska inte ha fördelar för att man t.ex. skjutit nån vettu... /images/icons/wink.gif

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."
 

zion

Veteran
Joined
10 Apr 2001
Messages
37
Re: Antagligen så ska man...

Har för mig att det står någon stans att fängelse är enda risken att behöva göra 4 sysselsättningsperioder. Hamnar du i fängelse under tredje skall du göra en fjärde, men ingen femte.

Tror inte att händelserna under fängelsetiden kan räknas som en fördel ...

Kan dock ha fel.


-J (fd babylon)
 

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
vi säger att Arne Waise (en svenne som bor i sthlm) väljer yrket soldat som första val. det går skitbra, inga konstigheter bara en helt normal sysselsättningsperiod.
som andra val tar han polis, det gick inte lika bra och han får sparken efter den perioden.
som tredje och sista val tar han då brotsling eftersom han har lärt sig lite hur det funkar på gatan efter sin tid som snut.
men han åker i fängelse.
Arne får då den absolut sista (fjärde) sysselsättningsperioden. en fjärde sysselsättningsperiod kan enbart vara i fängelse!!

men vid detta laget är arne förmodligen nånstans mellan 30 och döden.....

skit samma. jag krånglar bara.


MVH
 
Last edited by a moderator:

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Antagligen så ska man...

den här diskusionen har hållts innan... och det ska vara en nackdel att sitta i fängelse.....fast man får juh massa färdigheter (gevär och pistol, tänker de flesta på..) så det blir juh lite fördel..... och de flesta SL gör det inte direkt till ett helvete ifall man är med i brottsregisttret.....

Jag vet att jag har rätt!
 

zion

Veteran
Joined
10 Apr 2001
Messages
37
Re: Antagligen så ska man...

Öööö jag vet inte hur din n2-bok ser ut men i min får man 0 valfria enheter, 1t6-1 psykoskryss, 30 kryss på div. fängelserelaterade färdigheter (inte gevär och pistol) samt inte minst 9.75% risk att bli r**k****ad.

Allt detta på så mycket som 18 år, dvs man lär sig säkert 1/10 så snabbt som ens vänner utanför kåken.

En extra period i fängelset är ingen fördel.


-J (fd babylon)
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
njet..
man får inte någon extra yrkesperiod efter fängelset, du kommer helt enkelt ut ur finkan percis när spelomgången börjar.

undra egentligen hur många gånger jag har fått åka iväg med en svart van och plocka upp rollpersoner från finkan precis när omgången börjar.. säkert massor.

du sa nått om att kunna få göra fem sysselsättningsperioder.. det kan man! om du har (o)turen att åka i fängelse två gånger på raken (gjorde min förra rp) så får du faktiskt fem yrkesperioder.. kanske kan man åka in igen, och igen, och igen.. massa perioder =o)
(flyktförsök ger en period till i finkan)

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 
G

Guest

Guest
"(flyktförsök ger en period till i finkan)"

nej. det gör det inte! det ger ökat fängelse straff!! himmla smaffy!! försöker du fuska dig till poäng? :C) om du vill ha mer yrkes perioder så kan du få det... bara att be SL.

Mvh h[-å]
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Re: Antagligen så ska man...

pistol och gevär? i fängelset? Nja... våldtäkt däremot... det är en nackdel som heter duga... förresten kan man väl inte få gevär/pistol färdigheter i fängelset?

/R
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
man får visst en till yrkesperiod! okej, antagligen så står det inte ordagrant att man ska få en till.. men, man kan räkna ut att det blir en till!! vad ska man annars göra när man åker in i finkan igen, det du säger är att man inte gör någonting alls! man bara sitter där som ett ufo och tittar in i en vägg (och kanske dreglar lite).. så gör ingen, de gör saker, alla normala människor gör saker (okej, du kanske har suttit en hel dag och tittat in i en vägg, men de flesta andra gör inte så!).. när man gör saker så får man erfarenhetspoäng..

[ OT: på tal om att få erfarenhet genom yrket.. det är nog lite fel faktiskt, hela iden med att man bara kan få erfarenhet genom att vara en laglydig medborgare som rollspelsföretagen tutar i oss spelare genom att förlägga all erfarenhetsinkassning på yrkesperioder är helt fel.. i alla fall enligt mig =oP ]

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
fängelsena år 2059 är inte som dagens fängelser... som SL tillåter jag _inte_ mina spelare att få en 5:e yrkesperiod... de får sina yrkesenheter i fängelset... dessutom så blir det bara förlängt fängelsestraff...

/R

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Robban on 2001-05-16 11:10.</EM></FONT></P>
 
G

Guest

Guest
"man bara sitter där som ett ufo och tittar in i en vägg (och kanske dreglar lite).. "

hört talas om isoleringscell? ;C) där lär du hammna... iaf om du försöker rymma å så... hur som helst så har erf poängen inget med tiden att göra då hade du inte slagit fram hur lång tid du sitter i fängelset.

"okej, du kanske har suttit en hel dag och tittat in i en vägg, men de flesta andra gör inte så!).."

två faktist...

Mvh h[-å]
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"flyktförsök ger en period till i finkan"

Flyktförsök gör att man inte kan bli frisläppt för gott uppförande och får sitta av hela sitt fängelsestraff. Jag är inte helt säker, men jag tror faktiskt inte att rymning från fängelse är straffbart. Möjligen är det lag- eller domstolstrots.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
dom: isoleringscell 1t6 år! muhaha!

njet!

isoleringscell är en speciell händelse i fängelset, och när man åker på den händelsen så får man massa psykoskryss. skulle man sitta i isoleringscell flera månader, eller som du säger, flera år på raken så skulle man bli helt psykad. det blir inte rpna som dubbelåker in i fängelset =oP

du har fel, kryp fram till min tron och be om förlåtelse för att du ens tänkte annerlunda än vad jag vill!! muhahaa!

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 
G

Guest

Guest
Bwahahahuhuhahu!

:C) himmla mental fall! jag syftade bara på det lilla text stycke som jag hade slitit ut ur ditt stycke! men fortfarande... erf. poängen är inte baserade på tiden!

mvh h[-å]
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Max fyra

Rymningsförsöket gör bara att du får extra påbackning på ditt nuvarande straff/syss-period. Du får ingen ytterligare syss-period i fängelse.

Man kan aldrig får fler än max fyra syss-perioder, om inte SL ändrar de vedertagna reglerna.

-Marco Behrmann
-Neogames AB
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
jo, det är de!

haha! nu tryckte du här helt i onödan! egentligen är dethär ett [nt]-brev =oP

*smaffy straffar de skyldiga*

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
[!]

jag känner mig manad att svara på båda frågorna direkt under mitt egna svar.. eftersom ni sa samma sak fast brevid varandra.

ni (krille, marco och h[-å]) måste verkligen vara paragrafryttare uti fingertopparna, eller så är ni knarkare. klart som fan att man får en till yrkesperiod! varför?
1) det var så j*vla uppenbart när de skrev händelsen att de inte orkade skriva det.
2) när man väljer samma yrke två gånger på raken tar detta dubbelt så lång tid, och man inkasserar dubbla yrkesfärdigheter. det samma gäller naturligtvis om man oxå sitter i fängelset (om man inte blir stoppad i isoleringscell, vilket h[-å] försökte säga men sedan tog tillbak när han upptäckte den extrema bristen logik i argumentet han la fram).
3) bara för att det inte står där måste det inte vara så. om ni vill kan jag ta fram massor av exempel där ni (förhoppningsvis, annars bör ni nog berikas med diverse medaljer från paragrafryttarnas kavaleri) helt logiskt antar att det är på ett sätt trotts att det inte står ordagrant..! hela boken är juh full av små lushål!

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: [!]

"1) det var så j*vla uppenbart när de skrev händelsen att de inte orkade skriva det."

Gissa vilka som skrev det? /images/icons/wink.gif

"! hela boken är juh full av små lushål!"

Jopp. Det blir lätt så med komplexa och omfattande regelsystem.

För övrigt syftade jag inte på Neotechs regler när jag sa att det inte var straffbart att rymma. Jag syftade på verkligheten. Att rymma ur västeuropeiska fängelser leder sällan till något mer än en polisjakt och fullt straff utan frisläppning, och det ser jag inte som en ny sysselsättningsperiod. Det ser jag just som att man inte släpps för gott uppförande, utan får sitta av hela domen istället för halva.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top