Nekromanti När kom rollspel till Skellefte?

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
En vän är född och uppvuxen i Skellefte på 1970 och 80-talen. Vi kom att prata om rollspel, men hon kunde inte minnas att det var en grej innan hon flyttade därifrån. Tidsmässigt borde det ha haft en chans att dyka upp där, genom Target Games/Äventyrsspels distributionsavtal med Prince August. Då spreds det ju till nästan alla leksaksaffärer och även med den enda hon kunde minnas i Skellefte vid den tiden, borde det ha inneburit att de hamnade på hyllorna nån gång under "guldåldern" iaf.

Det finns ju forumiter här som växt upp där, vad minns ni? Eller någon av er som yngre som ändå har koll på historien?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Lokalt kallar vi Skellefteå för stan. Och visst fanns det rollspel i stan på 80-talet. Mitt minne är luddigt men jag tror att det fanns en del både på Domus och hos en butik som hette Lek & Hobby. Drakar & Demoner, Mutant, Stjärnornas Krig och Wastelands är några av de spel jag minns.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Lek & Hobby måste varit den affären min kompis tänkte på. Och jag tyckte det skulle ha varit märkligt om den "bojkottade" rollspel, när det ju fanns överallt annars. Jag tyckte jag hittade den även i supersmå hålor där vi i princip bara stannade för att föräldrarna skulle tanka bilen, typ. (Orter i Småland, på väg till Skåne, som hade fler pingstkyrkor än invånare.)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Lek & Hobby (om butiken nu verkligen hette så?) hade en trevlig hörna med rollspel på bottenvåningen, till vänster om kassan från dörren sett. Även Äventyrsspels pocketar fanns där. Då talar vi om åren 86-92 på ett ungefär.
 

mirandir

Veteran
Joined
15 Jan 2016
Messages
70
Mitt minne är nog minst lika luddigt som herr luddwigs. Men jag minns att både Lek & Hobby, numera Lekia, och Domus hade i mitten/slutet av 80-talet. Och vad jag minns var det i princip bara Äventyrsspels produkter man hade. Har inget minne av att det fanns någonting annat.

Jag har även ett minne av att åtminstone Lek&Hobby slutade helt med rollspel när det stormade kring Kult nån gång på 90-talet.
 
Top