Nekromanti "När jag blir stor vill jag bli en gud"

Belkor

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
99
Location
Östersund
När man ber till en gud så alstrar man ett psykotropiskt filament som man sedan skänker till guden.

Om man fixar en liten skara som ber regelbundet till en, skulle man inte kunna bli en gud då :gremconfused:

Dom som ber, alstrar ju fortfarande det psykotropiska filamentet och dom kan ju inte bara försvinna, eller?

Borde man inte kunna upphöja sig själv till en gud?

jag bara undrade...
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Man måste dö först och då får man göra ett mycket svårt slag mot quadosh för att bli "halvgud" eller något sådant...

Kommer inte riktigt ihåg reglerna men ungefär så stod det i Eon II men jag kan inte påminna mig om att jag läste det i Eon III.
 

Belkor

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
99
Location
Östersund
Vad är meningen med att bli en halvgud? Vad händer med en? Vad finns det för fördelar?

Om tillräkligt många ber till en, borde man inte kunna bli en riktig gud då?
 

_Anton_

Veteran
Joined
7 Feb 2005
Messages
96
Location
Stockholm
I religioner: gudarnas kamp står det att för att bli en halvgud måste man när man dör klara Ob5t6 mot qadosh och Ob5(eller 6)t6 mot rykte och ha en religion som accepterar flera gudar.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Man måste dö först och då får man göra ett mycket svårt slag mot quadosh för att bli "halvgud" eller något sådant...
Du är en gud men har mindre status eller högre status efter vilken religon du blir "gud" i. Inte många daaktroende skulle börja tillbe dig som en gud men kanske en apostel. Men i De Allvetande eller vad dem heter kommer ju nya gudar hela tiden...

/DarkMystic som skulle vara "The god of filth and lord of all undead"...
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
"När jag blir stor vill jag kanske bli en gud"

Men vad innebär det att vara halvgud? Blir man odödlig eller är det bara allmänt gôtt?
Sen undrar jag också vad som händer med en som blir halvgud, får han/hon berträda mundana
som vanligt eller måste man sitta bredvid Daak/dryg gudom som ingen kommer ihåg namnet på
och se mesig ut för att ens mästare ska få ge sken av att vara ännu mäktigare än vad han är?
 

_Anton_

Veteran
Joined
7 Feb 2005
Messages
96
Location
Stockholm
Re: Hur vet man om religionen accepterar nya gudar?

Det står liksom inte "Denna religion accepterar nya halvgudar."
Utan man får läsa mellan raderna eller så bestämmer SL
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Dom heter Det allvetande brödraskapet.
Tänkte att du kanske ville veta.
De heter Allvetandets brödraskap.
Tänkte att du kanske ville veta.

-Hjalle, som inte kunde låta bli.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Inte? [ANT]

"Nej."

Utveckla. Jag är nämligen ganska övertygad om att en halvgud är ett snällare ord för demon (även fullblodsgudarna är väl demoner, aight?).

-Danne, har tro i sig själv.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Om man fixar en liten skara som ber regelbundet till en, skulle man inte kunna bli en gud då?
Dom som ber, alstrar ju fortfarande det psykotropiska filamentet och dom kan ju inte bara försvinna, eller?
Borde man inte kunna upphöja sig själv till en gud?


Njae, riktigt så enkelt är det väl inte. Du måste ju kunna ta hand om de 'bedjandes psykotropi' (citat från sid 6 i R:GK, Religioner: Gudarnas Kamp) och det är frågan ifall en vanlig dödlig kan omhänderta och lagra de psykotropiska filamenten. Sedan så omvandlar även guden de psykotropiska filamenten till teotropi, vilket kan vara lite svårt för en dödlig det med.

För att man ska kunna omhänderta, lagra och omforma de bedjandes psykotropiska filament till teotropi måste man genomgå 'apoteos' (sid 6 i R:GK). Om apoteos hittar du på sidan 10 i R:GK. _Anton_ tar upp svårigheterna här (i samma tråd tryck inte på länken!, då exploderar allt), dock så glömde han nämna ett sista slutgiltigt slag mot Qadosh (Ob6T6).

Kolla in den här tråden, där diskuteras också en del om upphöjning till gud.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Inte

Jag är nämligen ganska övertygad om att en halvgud är ett snällare ord för demon (även fullblodsgudarna är väl demoner, aight?).

Man kanske kan kalla halvgudar för demoner men du kan inte kalla demoner för halvgudar (eller jo det kan du men då har du fel). Gudar (halvgudar också) har förmågan att omhänderta, lagra och omvandla de bedjandes psykotropi till teotropi, en förmåga demoner inte har.

Däremot så är en inkarnation av en gud en demon. Alltså den fysiska kroppen (inkarnationen) är en demon men guden själv är fortfarande en gud och inte en demon.

Man kanske kan säga att gudar är demoner med speciella förmågor som demoner inte besitter men då borde de ju inte heller vara demoner för att de besitter förmågor som demoner inte kan besitta och att de därmed inte kan vara demoner. Eller?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Hur vet man om religionen accepterar nya gudar?

Det står liksom inte "Denna religion accepterar nya halvgudar."
Utan man får läsa mellan raderna eller så bestämmer SL
Därmed sagt att Daak-kyrkan nog faktiskt gör det. Men de kallar dem för "helgon" snarare än gudar.

/Joel
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Re: "När jag blir stor vill jag kanske bli en gud"

1. Det finns inga "halvgudar" i orginal Eon.(I andra spelledares kan det finnas men vi diskuterar ju Version3)
2. Det finns Gudar med sin Teotropi och kan alsta allt annat ganska lätt.
3. Sen kommer Demoner som kan alstra Daimotropi och allt annat förutom Teotropi.
4. Sen kommer Andarna och alstar Psykotropi men kan alstra allt förutom Daimo och Teotropi...
5. Blir man en gud blir man en gud. Det enda som påverkar detta är ens status i religonen och samhället man levde i.

6.
Sen undrar jag också vad som händer med en som blir halvgud, får han/hon berträda mundana som vanligt eller måste man sitta bredvid Daak/dryg gudom som ingen kommer ihåg namnet på och se mesig ut för att ens mästare ska få ge sken av att vara ännu mäktigare än vad han är?
Han gör va f.n han vill så länge han följer sin mästerguds regler och gör allt för få fler troende(det tjänar även gudaslaven på för han får ju mer makt)
7. Det finns en regel bland gudarna som gör att man inte får gå ner på Mundana för då kan Ao väckas men det finns undantag...

/DarkMystic stor, elak, cool... Fan va jag ljuger...
 
Top