Nekromanti När jag använde den ovanliga färdigheten...

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Otäckt! Man måste sedan fråga sig, vilka var de ohyggliga monstren i byn. Mutanterna, eller människorna som jagade dem?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
God45 said:
Sedan avrättar de lite folk med fel skallform och fel avstånd mellan ögonen.
De övergivnas armé var ren sanning.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Nero said:
Otäckt! Man måste sedan fråga sig, vilka var de ohyggliga monstren i byn. Mutanterna, eller människorna som jagade dem?
Det var en stor del av temat i mini-kampanjen. De spelade karaktär som först var väldigt normala och civiliserad och sedan störtdök de rakt ner i mörkret under session 1 och 2. Session tre utspelade sig på sent 80-tal och då hade flera av karaktärerna gjort saker som höll dem vid liv men som inte var naturliga och som de hade dödat folk i session 1 och 2 för.

"He who fights with monsters" citatet av Nietzsche var vad jag gick för när jag skrev scenariona och det visste spelarna. Så jag vet inte om det var en självuppfyllande profetia eller om det hade blivit så ändå.

Sedan var där jäkligt mycket action också. En karaktär slogs med ett monster på ett flygplan och lyckades slå det med en spade, få tag i en fallskärm och sedan tackla det ur planet.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arvidos MC said:
Recca said:
Färdigheten brottas med djur är jag säker på har använts någon gång i min första spelgrupp men jag kan inte komma på tillfället.
Oh my god, stod den färdigheten i en färdighetslista?
Mäh ... Arvidos då! Det är ju en helt vanlig, klassisk färdighet ju! Den har man ju använt sig av otaliga gånger.

/solvebring – har spelat mycket DoD.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
solvebring said:
Arvidos MC said:
Recca said:
Färdigheten brottas med djur är jag säker på har använts någon gång i min första spelgrupp men jag kan inte komma på tillfället.
Oh my god, stod den färdigheten i en färdighetslista?
Mäh ... Arvidos då! Det är ju en helt vanlig, klassisk färdighet ju! Den har man ju använt sig av otaliga gånger.

/solvebring – har spelat mycket DoD.
Ni kände the urge of animal wrestling?

Bögigt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arvidos MC said:
solvebring said:
Arvidos MC said:
Recca said:
Färdigheten brottas med djur är jag säker på har använts någon gång i min första spelgrupp men jag kan inte komma på tillfället.
Oh my god, stod den färdigheten i en färdighetslista?
Mäh ... Arvidos då! Det är ju en helt vanlig, klassisk färdighet ju! Den har man ju använt sig av otaliga gånger.

/solvebring – har spelat mycket DoD.
Ni kände the urge of animal wrestling?

Bögigt.
\o/

/solvebring – djurbrottarkungen i leopardkalsonger.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,686
Location
Värnhem, Malmö
Brottas med djur var bara en av många fantastiska färdigheter som dök upp i och med DoD '91:s ohejdade modulpublicering. Redan i grundboken sattes tonen med färdigheterna Massage och Stavhopp, sedan expanderade det med sådant som Marinheraldik, Kunskap om takvägar, Spela död, Ljuga, Bryta grepp och Skugga (de tre senare totalt åtskilda från de befintliga färdigheterna Bluffa, Slagsmål och Smyga).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
I AD&D boken Ninjas handbook så lägger de till drakflygande som en färdighet. Alltså en pappersdrake av typen barn leker med, inte en eldsprutande drake. Fast det är en stor pappersdrake som ninjan kan glidflyga med. Fast beskrivningen säger att det är skitsvårt även med färdigheten och att man antagligen dör om man försöker göra det.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,686
Location
Värnhem, Malmö
God45 said:
I AD&D boken Ninjas handbook så lägger de till drakflygande som en färdighet. Alltså en pappersdrake av typen barn leker med, inte en eldsprutande drake. Fast det är en stor pappersdrake som ninjan kan glidflyga med. Fast beskrivningen säger att det är skitsvårt även med färdigheten och att man antagligen dör om man försöker göra det.
Harsh. Annars hade Complete Book of Humanoids en hel del fina non-weapon proficiencies; vad sägs om "Animal Noise", "Cheesemaking", "Eating" ("A successful check indicates that the humanoid can consume up to twice as much as normal") eller "Whistling/humming"?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
När vi var typ 13 så hade en i spelgruppen en stor crush på en person som hette Strid i efternamn. Alla DoDs färdigheter som "Strid i Mörker" och liknande fnissades det gott om runt spelbordet de månaderna.

Jag tänkte säga något om att det är tur att man blivit äldre och mer mogen, men med tanke på vad som händer runt spelbordet såfort en kentaur dyker upp idag så är jag rätt säker på att vi bara blivit äldre...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Svarte faraonen said:
"Cheesemaking"
Ett äventyr jag nyligen läste innehöll typ följande rad:
"the tiny village has four obvious points of interest for the standard adventuring party: 1: The Cheese Shop, 2: The Inn ..."
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
När jag för länge sedan spelade Konflux-serien så var det med Missne, alv-barflicka, vars enda offensiva färdighet var Kast med ölkrus.

Hon kom igenom hela kampanjen rätt oskadd. Och Kast med ölkrus kom att användas.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Om spelledare börjar äventyret med att säga att ostaffären r viktig hade jag vänt upp och ner på den för ledtrådar :gremtongue:

PC1: "VAR ÄR SKATERN!"

Osthandlare: "Men vi säljer bara ost för fan!"
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Köra vagn i Eon 1.0-2.0, kommer inte ihåg om den bara heter Köra. Tror att den heter Köra vagn. Den har använts en gång under hela min högstadieperiod, och det bara för att spelaren som hade spenderat xp på den insisterade på att få slå ett jäkla slag för färdigheten när rollpersonsekipaget var ute på nån grusväg i Asharien. Allt bara för att få kryssa färdigheten och slå förbättringsslag så klart. Givetvis fumlar han, vagnen faller, hästen skadar sig och hjulen går sönder. Det var de utmattningskolumnerna det...
 
Top